FORD: Transit ciężarówką – flagowy dostawczak o większej ładowności i DMC 5 ton (galeria zdjęć)
Nowy, pięciotonowy Transit jest najwszechstronniejszym pojazdem dostawczym w gamie Transita, jaki Ford kiedykolwiek zbudował. Oferowany jest w wielu wersjach, ze wzmocnionym zawieszeniem, układem napędowym i hamulcami.

Nowy flagowy model rodziny Transita dostępny jest z nadwoziem zamkniętym lub jako podwozie z kabiną, o dopuszczalnej masie całkowitej 5000 kg i ładowności netto do 2347 kg w wersji zamkniętej lub 2558 kg w wersji z fabryczną platformą. 2,0-litrowy silnik wysokoprężny EcoBlue o mocy 170 KM, Heavy Duty Truck (HDT), zapewnia trwałość, osiągi i niskie zużycie paliwa; dostępna jest opcjonalna, 10-biegowa automatyczna skrzynia biegów.
Dzięki zwiększonej dopuszczalnej masie całkowitej i ładowności pojazd skierowany jest do klientów zainteresowanych ciężkim transportem w sektorze usług komunalnych i budownictwie, otwiera też wiele możliwości modyfikacji dla służb ratowniczych i transportu publicznego. Pojazdy dostępne będą w europejskiej sieci dealerów Forda pod koniec listopada.
W najmocniejszym Fordzie Transicie w historii wprowadzono istotne mechaniczne udoskonalenia, dzięki którym będzie mógł zaoferować klientom najlepszą jak do tej pory ładowność i parametry transportowe, przy jednoczesnym zachowaniu trwałości, kultury pracy i komfortu podczas jazdy podobnych do samochodów osobowych. Zalety te uczyniły Transita ulubionym firmowym modelem dostawczym.
Pięciotonowy Transit wzmacnia ofertę Forda w sektorze samochodów dostawczych o dużej masie całkowitej, oferowanych europejskim klientom i ma szansę umocnić pozycję Transita jako lidera na rynku pojazdów użytkowych. Większa o 300 kg ładowność, którą przewyższa poprzedni, najbardziej wydajny wariant Transita, przypadnie do gustu szczególnie tym, którzy poszukują cięższego pojazdu-bazy do modyfikacji na wszelkie wersje wywrotek, karetek pogotowia, policyjnych samochodów dostawczych i minibusów z co najmniej 19 miejscami siedzącymi.

Pięciotonowy Transit jest dostępny jako popularny zabudowany van „Jumbo” L4 z wysokim dachem i ładownią o pojemności 15,1 m3.
– Wiemy, że ładowność jest kluczowym czynnikiem, wpływającym na produktywność firm, dlatego nowy flagowy Ford Transit jest najmocniejszym i najcięższym modelem ciężarowym, jaki kiedykolwiek zbudowaliśmy – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny ds. pojazdów użytkowych w Ford of Europe – Wysłuchaliśmy opinii naszych partnerów, zajmujących się modyfikacjami oraz ich klientów, którzy potrzebują tej dodatkowej możliwości dla swoich firm, wszystko jedno, czy niezbędna będzie wywrotka, karetka, czy większy bus. Trwała konstrukcja i elastyczność 5-tonowego Transita sprawiają, że jest to idealny wybór bez względu na jego przeznaczenie.

Nowe, wzmocnione burty podnoszą wytrzymałość nadwozia furgonu podczas przewożenia cięższych ładunków.
Nadwozie dla każdego
Zdolność do tworzenia modyfikacji spełniających szczególne potrzeby w firmach klientów ma często kluczowe znaczenie dla nabywców 5-tonowych samochodów dostawczych. Ford oferuje 5-tonową ciężarówkę w szerokiej gamie wersji podwozia modelu Transit z kabiną, dając użytkownikom do wyboru trzy rozstawy osi, cztery długości ramy i pojedynczą lub podwójną kabinę z miejscami siedzącymi dla maksymalnie siedmiu osób (łącznie z kierowcą), co sprawia, że łatwo wybrać konfigurację najlepiej odpowiadającą specyficznym wymaganiom firmy.
Dopuszczalna ładowność podwozia z kabiną wynosi 2872 kg dla wariantów przeznaczonych do modyfikacji nadwozia oraz 2558 kg ładowności netto w przypadku wyposażenia w fabrycznie zamontowaną platformę.
Wersja podwozia z kabiną jest idealna do bardziej zaawansowanych modyfikacji z odkrytym nadwoziem, jak wywrotki tylnozsypowe lub bocznozsypowe, podnośniki koszowe i lawety. Wyższa dopuszczalna masa całkowita i opcjonalna, 10-biegowa automatyczna skrzynia biegów sprawiają, że podwozie z pojedynczą kabiną 5-tonowego Transita jest użyteczną bazą do modyfikacji na karetki pogotowia i policyjne pojazdy dostawcze lub mobilne centra dowodzenia i kontroli. Gama podwozi z kabiną nadaje się również do modyfikacji na minibusy i pojemne pojazdy komunikacji, przystosowane do przewozu pasażerów z wózkami inwalidzkimi, w których zwiększona dopuszczalna ładowność i nacisk na osie zmniejszają ryzyko przeciążenia pojazdów podczas eksploatacji.

Duży „tablet” z dotykowym ekranem na szczycie środkowej konsoli obsługuje wiele funkcji, m.in. radioodtwarzacz, nawigację i telefon.
Furgon Jumbo
Pięciotonowy Transit jest również dostępny jako popularny zabudowany van „Jumbo” L4 z wysokim dachem, o ładowności netto do 2347 kg, przestrzeni ładunkowej o pojemności 15,1 m3 i wystarczającej powierzchni do przewożenia pięciu europalet z ładunkiem. Nowe, wzmocnione burty podnoszą wytrzymałość nadwozia podczas przewożenia cięższych ładunków; zachowano również takie elementy, jak dostępna płaska podłoga ładunkowa, punkty mocowania i schodek w zintegrowanym tylnym zderzaku. Długość przestrzeni ładunkowej 4217 mm ułatwia załadunek i przewożenie przedmiotów o standardowej długości, takich jak rury lub deski. Zabudowany Transit sprawdza się również jako baza cięższych adaptacji, m.in. samochodów policyjnych, służb i usług budowlanych.

Wersja podwozia z kabiną jest idealna do bardziej zaawansowanych modyfikacji z odkrytym nadwoziem, jak wywrotki tylnozsypowe lub bocznozsypowe.
Użytkownicy wymagający niestandardowych rozwiązań projektowych mogą skorzystać z rozbudowanej sieci Ford Qualified Vehicle Modifier (QVM), obejmującej 165 akredytowanych firm specjalizujących się w modyfikacji pojazdów w 13 krajach, które spełniają standardy Forda dotyczące produkcji, kontroli jakości i obsługi klienta. Wszystkie firmy należące do QVM oferują jakość, pozwalającą na zachowanie standardowej gwarancji firmy Ford, a także zapewniają wysoką kulturę pomocy technicznej.
Właściciele pojazdów poddanych konwersji mogą także korzystać ze wsparcia zespołu inżynierów działu pojazdów specjalnych Forda, którzy osobiście lub zdalnie mogą pomóc w projektowaniu pojazdów na zamówienie i utrzymaniu ich w dobrej kondycji, wydłużając ich okres sprawności i zmniejszając nakłady pracy właścicieli.
Udoskonalenia mechaniczne
Wszystkie 5-tonowe warianty Transita są wyposażone w napęd na tylne koła, zapewniający optymalną trakcję przy pełnym załadunku, a układ napędowy Forda HDT gwarantuje wysoką wytrzymałość, osiągi i oszczędność paliwa. 2,0-litrowy silnik wysokoprężny Ford EcoBlue o mocy 170 KM generuje maksymalny moment obrotowy 405 Nm, niezbędny do bezproblemowego przewozu ciężkich ładunków. Układ obsługuje jedna z dwóch dostępnych przekładni: płynnie działająca, sześciobiegowa skrzynia mechaniczna lub 10-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów Forda.

Wyższa dopuszczalna ładowność 5-tonowego Transita wymogła udoskonalenie elementów mechanicznych. Podwozie ma zmodernizowane zespoły piast, a także nowe hamulce o większej skuteczności na tylnej osi.
Większa liczba przełożeń w tej ostatniej przekładni oznacza, że silnik może zbliżyć się do swojej maksymalnej wydajności i zapewniać kierowcy wrażenia szybszych reakcji podczas jazdy. Adaptacyjne algorytmy przełączania, działające w czasie rzeczywistym, które pozwalają przekładni dostosować się do zmiennych warunków, sprawiają, że zawsze wybierane jest optymalne przełożenie, uwzględniające osiągi, zużycie paliwa i kulturę pracy, niezależnie od sposobu jazdy.
Wyższa dopuszczalna ładowność 5-tonowego Transita wymogła udoskonalenie elementów mechanicznych, dzięki czemu pojazd zyskał dodatkowe możliwości przy zachowaniu łatwości eksploatacji. Podwozie zyskało zmodernizowane zespoły piast, nowe koła i szersze tylne opony o średnicy 205 mm, a także nowe hamulce o większej skuteczności na tylnej osi, co ułatwia jazdę z większymi ładunkami. Wersje zabudowane otrzymały wzmocnienie górnej części nadwozia i osprzęt pomocniczy, pomagający w utrzymaniu większego ładunku.
Ponadto 5-tonowy Transit po raz pierwszy w Europie dostępny będzie ze wzmocnioną tylną osią o maksymalnym nacisku 3500 kg, która już dowiodła swojej solidności i trwałości w modelach Transita, sprzedawanych na rynku północnoamerykańskim. W wersjach z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów montowana jest również nowa oś przednia o nominalnym dopuszczalnym nacisku 2100 kg, która zapewnia dodatkowe 225 kg nośności w stosunku do wersji standardowej.
Łatwy w prowadzeniu i utrzymaniu
5-tonowy Transit korzysta z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, łączności i wspomagania kierowcy, które zostały wprowadzone do rodziny Transita pod koniec 2019 roku. Obejmują one system komunikacji i rozrywki Ford SYNC 3, elektronicznie sterowany układ wspomagania kierownicy, który umożliwia korzystanie z takich systemów, jak asystent wspomagający parkowanie i system utrzymania auta na pasie ruchu oraz nowy moduł interfejsowy (Upfitter Interface Module). Moduł ten, w przypadku wyposażenia pojazdu w elementy lub urządzenia specjalistyczne, pozwala na pobieranie przez nie danych z układów elektrycznych Transita, podnosząc bezpieczeństwo i wydajność – np. nie zezwalając na działanie wywrotki, przed unieruchomieniem pojazdu i załączeniem hamulca ręcznego.
Innowacyjne systemy komunikacji Forda pomagają również operatorom w planowaniu przeglądów i nadzorowaniu bezpieczeństwa pojazdu, co wydłuża ich produktywność. Modem FordPass Connect oferowany jako wyposażenie standardowe, umożliwia bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania pojazdu ograniczając wizyty w serwisach. Daje też, za pośrednictwem aplikacji FordPass Pro, dostęp do wielu ważnych informacji on-line, takich jak lokalizacja pojazdu, konieczność wymiany oleju i ciśnienie w oponach, co znacznie upraszcza zarządzanie pojazdem. Operatorzy większych flot mogą dzięki FordPass Connect korzystać z danych systemu Ford Telematics, dotyczących pojazdów Forda tej samej klasy, co ułatwia efektywne zarządzanie flotą.
(s)
Fot. Ford