FORD: Takiego dostawczaka i terenówki nie kupisz w salonie, ale… możesz mu kibicować!
Wyczynowe samochody Forda nie tylko cieszą oko i zdumiewają osiągami. Z jednej strony stanowią poligon doświadczalny dla nowych technologii. Z drugiej udowadniają, że zastosowane w autach seryjnych rozwiązania sprawdzają się w sytuacjach ekstremalnych: na torach wyścigowych i trasach rajdów. Oto modele Forda, których nie kupisz w salonach.
Ford Pro Electric SuperVan
Cztery silniki elektryczne, akumulator chłodzony cieczą, 2000 koni mechanicznych i przyspieszenie do „setki” w mniej niż dwie sekundy. Ford Pro Electric SuperVan w pełni wykorzystuje potencjał napędu elektrycznego oraz demonstruje zaawansowaną wiedzę Forda na temat pojazdów elektrycznych, a dzięki specjalnie skonstruowanemu zawieszeniu nadaje się do wyczynowej jazdy po torze.
Ten wyjątkowy samochód został opracowany przez Ford Performance oraz firmę STARD z Austrii specjalizującą się w przygotowaniu samochodów elektrycznych do rajdów i wyścigów, a projekt nadwozia wykonał Ford Design z Kolonii w Niemczech. W konstrukcji tego „super vana” połączono płytę podłogową E-Transita Customa z przestrzenną stalową ramą i lekkimi kompozytowymi panelami poszycia nadwozia.
We wnętrzu auta znajduje się klatka bezpieczeństwa i sportowe fotele spełniające normy FIA, a także duży ekran dotykowy SYNC. Ford Pro Electric SuperVan został ponadto wyposażony system kontroli startu, układ trzystopniowego hamowania regeneracyjnego i wyjątkowo spektakularny tryb Tyre Cleaning Mode. Ta nowa funkcja całkowicie hamuje koła jednej osi, jednocześnie napędzając drugą, co powoduje palenie opon przedniej lub tylnej osi – pozwala to na oczyszczenie i rozgrzanie opony przed startem w zawodach.
Już w czerwcu 2023 roku Ford Performance wystartuje elektrycznym SuperVanem 4 w legendarnym wyścigu Pikes Peak International Hill Climb.
Ford Bronco Desert Racer
To wyczynowy samochód sportowy, stworzony przez zespół Ford Performance z wykorzystaniem m.in. zaawansowanej technologii zawieszenia Multimatic. Ford zrezygnował z tradycyjnej architektury rurowej ramy, zamiast tego Bronco DR zbudowany został z produkcyjnej, czterodrzwiowej ramy Bronco i z jak największej liczby fabrycznych elementów.
Pod maską znajduje się, opracowany przez Coyote, 5-litrowy silnik V8 mający osiągać moc ponad 400 KM, a o szybkie, pewne i bezpieczne pokonywanie pustynnych bezdroży ma zadbać zawieszenie Multimatic Positional Selective DSSV oraz usztywniona klatka bezpieczeństwa.
Bronco DR wyposażono w przetestowany i sprawdzony układ przeniesienia napędu 10R80 oraz elektryczny system sterowania napędem 4×4 (shift on the fly) z modelu Ford F-150. Pojazd – o masie startowej około 2812 kg – ma kąt natarcia 47 stopni, kąt zejścia 37 stopni i kąt rampowy 33 stopni. Takie parametry podwozia pozwalają pokonać nawet najbardziej wymagające trasy off-road.
Rajdówkę wyposażono w 37-calowe opony całoroczne BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 (37×12.5R17) i koła beadlock. Zaplanowano wyprodukowanie 50 egzemplarzy. Obecnie lista zgłoszeń kandydatów do zakupu Bronco DR jest zamknięta. Cena wywoławcza tego auta wynosiła 200 tys. dolarów.
(s)
Fot. Ford