FORD: Takiego dostawczaka i terenówki nie kupisz w salonie, ale… możesz mu kibicować!
Wyczynowe samochody Forda nie tylko cieszą oko i zdumiewają osiągami. Z jednej strony stanowią poligon doświadczalny dla nowych technologii. Z drugiej udowadniają, że zastosowane w autach seryjnych rozwiązania sprawdzają się w sytuacjach ekstremalnych: na torach wyścigowych i trasach rajdów. Oto modele Forda, których nie kupisz w salonach.

Ford Pro Electric SuperVan
Cztery silniki elektryczne, akumulator chłodzony cieczą, 2000 koni mechanicznych i przyspieszenie do „setki” w mniej niż dwie sekundy. Ford Pro Electric SuperVan w pełni wykorzystuje potencjał napędu elektrycznego oraz demonstruje zaawansowaną wiedzę Forda na temat pojazdów elektrycznych, a dzięki specjalnie skonstruowanemu zawieszeniu nadaje się do wyczynowej jazdy po torze.
Ten wyjątkowy samochód został opracowany przez Ford Performance oraz firmę STARD z Austrii specjalizującą się w przygotowaniu samochodów elektrycznych do rajdów i wyścigów, a projekt nadwozia wykonał Ford Design z Kolonii w Niemczech. W konstrukcji tego „super vana” połączono płytę podłogową E-Transita Customa z przestrzenną stalową ramą i lekkimi kompozytowymi panelami poszycia nadwozia.
We wnętrzu auta znajduje się klatka bezpieczeństwa i sportowe fotele spełniające normy FIA, a także duży ekran dotykowy SYNC. Ford Pro Electric SuperVan został ponadto wyposażony system kontroli startu, układ trzystopniowego hamowania regeneracyjnego i wyjątkowo spektakularny tryb Tyre Cleaning Mode. Ta nowa funkcja całkowicie hamuje koła jednej osi, jednocześnie napędzając drugą, co powoduje palenie opon przedniej lub tylnej osi – pozwala to na oczyszczenie i rozgrzanie opony przed startem w zawodach.
Już w czerwcu 2023 roku Ford Performance wystartuje elektrycznym SuperVanem 4 w legendarnym wyścigu Pikes Peak International Hill Climb.

Ford Bronco Desert Racer
To wyczynowy samochód sportowy, stworzony przez zespół Ford Performance z wykorzystaniem m.in. zaawansowanej technologii zawieszenia Multimatic. Ford zrezygnował z tradycyjnej architektury rurowej ramy, zamiast tego Bronco DR zbudowany został z produkcyjnej, czterodrzwiowej ramy Bronco i z jak największej liczby fabrycznych elementów.
Pod maską znajduje się, opracowany przez Coyote, 5-litrowy silnik V8 mający osiągać moc ponad 400 KM, a o szybkie, pewne i bezpieczne pokonywanie pustynnych bezdroży ma zadbać zawieszenie Multimatic Positional Selective DSSV oraz usztywniona klatka bezpieczeństwa.
Bronco DR wyposażono w przetestowany i sprawdzony układ przeniesienia napędu 10R80 oraz elektryczny system sterowania napędem 4×4 (shift on the fly) z modelu Ford F-150. Pojazd – o masie startowej około 2812 kg – ma kąt natarcia 47 stopni, kąt zejścia 37 stopni i kąt rampowy 33 stopni. Takie parametry podwozia pozwalają pokonać nawet najbardziej wymagające trasy off-road.
Rajdówkę wyposażono w 37-calowe opony całoroczne BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 (37×12.5R17) i koła beadlock. Zaplanowano wyprodukowanie 50 egzemplarzy. Obecnie lista zgłoszeń kandydatów do zakupu Bronco DR jest zamknięta. Cena wywoławcza tego auta wynosiła 200 tys. dolarów.
(s)
Fot. Ford
- GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym mostem drogowym, który został otwarty w 2021 r. W rezultacie lokomotywy i tabor muszą być transportowane na moście autostrady […]
- Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwojuKażda firma dostarczająca kauczuk naturalny do dwóch europejskich zakładów produkcyjnych Apollo Tyres, w Holandii i na Węgrzech, musi teraz przestrzegać kodeksu postępowania opracowanego przez globalną platformę na rzecz zrównoważonej gumy naturalnej (ang. Global Platform for […]
- CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 rokuCEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 sztuk do końca 2025 r. Będzie to kolejny krok w realizacji zobowiązania jakim jest osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2050 r. Flota pojazdów […]
- Nooteboom: Bez odwagi nie ma chwały!18 maja 2023 roku zmarł Henk Nooteboom, były dyrektor Koninklijke Nooteboom Groep. Henk Nooteboom miał 79 lat. Był dyrektorem generalnym Nooteboom Trailers od 1975 do 2002 roku. Wspólnie z braćmi Dickiem i Tonem, stworzył podwaliny […]