FORD: Ponad 400-konna wersja modelu Bronco DESERT RACER (DR) na rajd Baja 1000 (galeria zdjęć)
Ford Bronco Desert Racer to wyczynowy samochód sportowy, stworzony przez zespół Ford Performance z wykorzystaniem m.in. zaawansowanej technologii zawieszenia Multimatic. Opracowanie i zbudowanie samochodu oddano w ręce wybitnych specjalistów, nadając pracy wymiar najwyższej klasy rzemiosła. Tak powstał unikatowy pojazd o topowych możliwościach off-roadowych, którego celem ma być udany start w wyczerpującym rajdzie Baja 1000.
Desert Racer ma być najmocniejszą w historii Bronco, fabrycznie produkowaną wersją tego modelu. Bazując na czterodrzwiowym nadwoziu Bronco z rocznika 2022 dokonano wielu modyfikacji nadwozia i samej konstrukcji mechanicznej auta, by przygotować je do startu w rajdach pustynnych.
Pierwszych 50 egzemplarzy z produkcji Bronco DR ma pojawić się pod koniec 2022 roku i być hołdem dla sportowego dziedzictwa Bronco, nawiązując do jedynego do tej pory zwycięstwa Bronco w klasyfikacji generalnej Baja 1000 w 1969 roku.
Limitowana wersja DR została zbudowana wyłącznie jako samochód do jazdy w terenie. Wykorzystuje imponujące możliwości seryjnego Bronco wzbogacone o trzecią generację 5-litrowego silnika V8 Coyote (o przewidywanej mocy ponad 400 KM), amortyzatory Multimatic Positional Selective DSSV, klatkę bezpieczeństwa Multimatic oraz wiele innych technicznych modyfikacji. – Bronco DR to nasz najlepszy samochód stworzony do rajdów i wyścigów terenowych, zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwić entuzjastom i miłośnikom wyczynowej jazdy terenowej, starty w najtrudniejszych imprezach – mówi Mark Rushbrook, globalny dyrektor Ford Performance Motorsports. – Współpraca między Ford Performance i Multimatic kontynuuje dziedzictwo startów Bronco w pustynnych rajdach, sięgające czasów Roda Halla i Larry’ego Minora i ich, dotąd nigdy niepowtórzonej wiktorii seryjnym Bronco w Baja 1000 w 1969 roku.
Prototyp Bronco DR zadebiutuje w SCORE Baja 1000 w 2022 roku nosząc czerwone, białe, czarne i niebieskie barwy Ford Performance, by upamiętnić jedyne zwycięstwo w Baja 1000. Pierwsze 50 sztuk Bronco DR 2023 będzie dostępnych w sprzedaży pod koniec 2022 roku z ceną wywoławczą około 200.000 dolarów.
W duchu przesłania modelu Bronco – Built Wild – zespół Ford Performance zbudował wersję Desert Racer tak, aby pomóc przetrwać wiele dni tortur w wyczerpującym terenie i w wysokich temperaturach podczas SCORE Baja 1000 w Baja California w Meksyku. – Bronco DR istnieje, aby dać zagorzałym entuzjastom off-roadu kwintesencję przesłania Built Wild, czyli kompletne wyczynowe auto terenowe, gotowe do rywalizacji w pustynnych wyścigach, w tym – w bezlitosnym Baja 1000 – powiedział Rushbrook. – Wszystko zaczęło się od czterodrzwiowego Bronco opartego na seryjnej ramie z napędem AWD, w którym zmodyfikowaliśmy i zoptymalizowaliśmy każdy aspekt, a w rezultacie stworzyliśmy pojazd, o którym marzą entuzjaści off-roadu.
Podczas gdy ostateczna specyfikacja zostanie udostępniona bliżej daty sprzedaży, Bronco DR zawiera długą listę wyposażenia opracowanego specjalnie dla ekstremalnych rajdów pustynnych. Wieloletni partner Ford Performance – Multimatic – ulepszył, dostępny wyłącznie w Bronco, system „High-performance Off-road Stability Suspension” (H.O.S.S.), dodając amortyzatory z systemem regulacji pracy DSSV o 80-milimetrowych obudowach chłodzonych płynem, a także zaprojektowane przez Multimatic aluminiowe dolne wahacze. W porównaniu do czterodrzwiowego wariantu Bronco serii Badlands, DR dysponuje o 55,1% większym skokiem przedniego zawieszenia i o 58,6% większym skokiem na tylnej osi – gwarantując niezwykłą dzielność w niemal każdym terenie.
Pojazd – o masie startowej około 2812 kg – ma kąt natarcia 47 stopni, kąt zejścia 37 stopni i kąt rampowy 33 stopni. Takie parametry podwozia pozwalają pokonać nawet najbardziej wymagające trasy off-road. Dodatkowo 73,7-calowy (1,87 metra) rozstaw kół przednich i 73,3-calowy (1,86 metra) rozstaw kół tylnych, zapewniają stabilność podwozia na drodze.
Bronco DR wyposażono w 37-calowe opony całoroczne BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 (37×12.5R17) i koła beadlock. Opony zostały wykonane z zaawansowanej mieszanki Krawl-TEK, która poprawia przyczepność na nawierzchniach skalnych i śliskich, a Linear Flex Zone zapewnia lepszą przyczepność podczas jazdy z obniżonym ciśnieniem w oponach.
Klatka bezpieczeństwa Multimatic, zoptymalizowana z wykorzystaniem metody elementów skończonych (FEA) ze zintegrowany orurowaniem OE ACCRA, osłania kabinę dla dwóch pasażerów wyposażoną w parę kubełkowych foteli sportowych oraz wyświetlacz Motec C187 wraz z systemem gromadzenia danych CAN – z opcjonalnym dostępem do danych w chmurze.
Bronco DR wyposażono w przetestowany i sprawdzony układ przeniesienia napędu 10R80 oraz elektryczny system sterowania napędem 4×4 (shift on the fly) z modelu Ford F-150. Moment obrotowy jest przenoszony przez niezależny, elektronicznie blokowany przedni i tylny mechanizm różnicowy o przełożeniach 4,70:1. Przednie półosie to unikalne konstrukcje RCV, które zapewniają przeniesienie potężnego momentu obrotowego przy zwiększonym skoku zawieszenia.
Duże wloty powietrza w przedniej części auta i kolejne na dachu zapewniają dodatkowe transfery powietrza do zamontowanej z tyłu chłodnicy. Zbiornik paliwa o pojemności 65 galonów (246 litrów) znajduje się poniżej przestrzeni ładunkowej. Bronco DR posiada hamulce tarczowe na czterech kołach z produkcyjnego modelu Bronco, z ulepszonymi klockami oraz układ kierowniczy ze wzmocnionymi przegubami drążków kierowniczych.
Muskularne nadwozie z włókna szklanego, którego styl opiera się na szóstej generacji Bronco, pomaga – dzięki niskiej masie własnej – zapewnić maksymalne osiągi w terenie, jednocześnie podkreślając imponującą historię marki. – To nie tylko Bronco z paskami – powiedział Paul Wraith, główny projektant Bronco. – Zainspirowaliśmy się ekstremalnymi samochodami rajdowymi, a potem poszliśmy na całość. W tym projekcie zespół Bronco szybko odnalazł motyw przewodni i opracował projekt z szerokim wykorzystaniem wirtualnych narzędzi inżynieryjnych. Jest to terenowa „rajdówka”, zbudowana na bazie pojazdu seryjnego. Cieszymy się, że mogliśmy się zaangażować w ten niezwykle ciekawy projekt.
Za panelami nadwozia z włókna szklanego formowanymi żywicą (RTM) Bronco DR zachowuje ramę i strukturę nadwozia modelu czterodrzwiowego. W celu optymalizacji i zmniejszenia masy usunięto system klimatyzacji, część udogodnień seryjnego modelu oraz wszystkie szyby. Panele boczne, które zajmują miejsce standardowych drzwi, są inspirowane Bronco R. Rurowy metalowy zderzak przedni, a także wiele innych detali, nawiązują do obecnego seryjnego Bronco. DR posiada m.in. fabryczny grill, seryjne okrągłe reflektory, tylne lampy itp.
Portfolio pustynnych rajdów, w których triumfowało Bronco, rozrosło się z biegiem lat. Bronco pierwszej generacji odniosło zwycięstwa w swojej klasie w Baja 1000 w 1967, 1969 (jedyne w historii zwycięstwo w klasyfikacji generalnej 4×4), w 1971 i 1972 roku, a także dwa zwycięstwa w klasyfikacji generalnej Baja 500 w 1970 i 1973 roku. Późniejsze generacje Bronco, 1978-1995, kontynuowały legendarną zwycięską passę z dziewięcioma zwycięstwami Baja 500 Class 3 w latach 2004-2015 i 15 zwycięstwami Baja 1000 Class 3 w latach 2002-2019.
Portfolio ponownie wzbogaciło się zeszłej jesieni, kiedy Shelby Hall, wnuczka Roda Halla i Penny Dale, prowadząc Bronco Sport, wygrała klasę Rebelle Rally X-Cross 2020, a następnie powtórzyła ten sukces miesiąc później, kiedy za kierownicą prototypowego Bronco R rywalizowała w 53. SCORE-International Baja 1000.
Podczas gdy celem Bronco R było sprawdzenie konstrukcji układu napędowego, podwozia i zawieszenia modelu Bronco 2021, Bronco DR przybywa z zupełnie inną misją – oferując gotowe rozwiązanie motorsportowe dla topowych zawodników klasy off-road. Jego celem jest rywalizacja w światowych zawodach terenowych. – To jest stworzona od podstaw na bazie seryjnego modelu Bronco konstrukcja, która sama w sobie jest wyjątkowa – powiedział Rushbrook. – Osią tej przebudowy, było bowiem uchwycenie entuzjazmu fanów otaczającego Bronco, a następnie wykorzystanie go poprzez stworzenie pustynnego auta wyczynowego, które jest gotowe do rywalizacji zaraz po opuszczeniu fabryki – coś, czego Ford nigdy wcześniej nie zrobił.
(s)
Fot. Ford