Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » 4x4 » FORD: Ponad 400-konna wersja modelu Bronco DESERT RACER (DR) na rajd Baja 1000 (galeria zdjęć)

    FORD: Ponad 400-konna wersja modelu Bronco DESERT RACER (DR) na rajd Baja 1000 (galeria zdjęć)

    17 listopada, 2021
    4x4, Aktualności, Targi

    Ford Bronco Desert Racer to wyczynowy samochód sportowy, stworzony przez zespół Ford Performance z wykorzystaniem m.in. zaawansowanej technologii zawieszenia Multimatic. Opracowanie i zbudowanie samochodu oddano w ręce wybitnych specjalistów, nadając pracy wymiar najwyższej klasy rzemiosła. Tak powstał unikatowy pojazd o topowych możliwościach off-roadowych, którego celem ma być udany start w wyczerpującym rajdzie Baja 1000.

    FORD, Ponad 400-konna wersja modelu Bronco DESERT RACER (DR) na rajd Baja 1000, Ciężarówki i Logistyka

    Desert Racer ma być najmocniejszą w historii Bronco, fabrycznie produkowaną wersją tego modelu. Bazując na czterodrzwiowym nadwoziu Bronco z rocznika 2022 dokonano wielu modyfikacji nadwozia i samej konstrukcji mechanicznej auta, by przygotować je do startu w rajdach pustynnych.

    Pierwszych 50 egzemplarzy z produkcji Bronco DR ma pojawić się pod koniec 2022 roku i być hołdem dla sportowego dziedzictwa Bronco, nawiązując do jedynego do tej pory zwycięstwa Bronco w klasyfikacji generalnej Baja 1000 w 1969 roku.

    Limitowana wersja DR została zbudowana wyłącznie jako samochód do jazdy w terenie. Wykorzystuje imponujące możliwości seryjnego Bronco wzbogacone o trzecią generację 5-litrowego silnika V8 Coyote (o przewidywanej mocy ponad 400 KM), amortyzatory Multimatic Positional Selective DSSV, klatkę bezpieczeństwa Multimatic oraz wiele innych technicznych modyfikacji. – Bronco DR to nasz najlepszy samochód stworzony do rajdów i wyścigów terenowych, zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwić entuzjastom i miłośnikom wyczynowej jazdy terenowej, starty w najtrudniejszych imprezach – mówi Mark Rushbrook, globalny dyrektor Ford Performance Motorsports. – Współpraca między Ford Performance i Multimatic kontynuuje dziedzictwo startów Bronco w pustynnych rajdach, sięgające czasów Roda Halla i Larry’ego Minora i ich, dotąd nigdy niepowtórzonej wiktorii seryjnym Bronco w Baja 1000 w 1969 roku.

     Prototyp Bronco DR zadebiutuje w SCORE Baja 1000 w 2022 roku nosząc czerwone, białe, czarne i niebieskie barwy Ford Performance, by upamiętnić jedyne zwycięstwo w Baja 1000. Pierwsze 50 sztuk Bronco DR 2023 będzie dostępnych w sprzedaży pod koniec 2022 roku z ceną wywoławczą około 200.000 dolarów.

    W duchu przesłania modelu Bronco – Built Wild – zespół Ford Performance zbudował wersję Desert Racer tak, aby pomóc przetrwać wiele dni tortur w wyczerpującym terenie i w wysokich temperaturach podczas SCORE Baja 1000 w Baja California w Meksyku. – Bronco DR istnieje, aby dać zagorzałym entuzjastom off-roadu kwintesencję przesłania Built Wild, czyli kompletne wyczynowe auto terenowe, gotowe do rywalizacji w pustynnych wyścigach, w tym – w bezlitosnym Baja 1000 – powiedział Rushbrook. – Wszystko zaczęło się od czterodrzwiowego Bronco opartego na seryjnej ramie z napędem AWD, w którym zmodyfikowaliśmy i zoptymalizowaliśmy każdy aspekt, a w rezultacie stworzyliśmy pojazd, o którym marzą entuzjaści off-roadu.

    • Disclaimer: Bronco DR race prototype. Concept wrap, not for sale. For demonstration purposes only. Closed course. Professional Driver. Do not attempt. When off-road driving, always know your terrain and use appropriate safety gear. Available fall 2022.
    • Disclaimer: Bronco DR race prototype. Concept wrap, not for sale. For demonstration purposes only. Closed course. Professional Driver. Do not attempt. When off-road driving, always know your terrain and use appropriate safety gear. Available fall 2022.
    • Disclaimer: Bronco DR race prototype. Concept wrap, not for sale. For demonstration purposes only. Closed course. Professional Driver. Do not attempt. When off-road driving, always know your terrain and use appropriate safety gear. Available fall 2022.
    • Disclaimer: Bronco DR race prototype. Concept wrap, not for sale. For demonstration purposes only. Closed course. Professional Driver. Do not attempt. When off-road driving, always know your terrain and use appropriate safety gear. Available fall 2022.
    • Disclaimer: Bronco DR race prototype. Concept wrap, not for sale. For demonstration purposes only. Closed course. Professional Driver. Do not attempt. When off-road driving, always know your terrain and use appropriate safety gear. Available fall 2022.
    • Disclaimer: Bronco DR race prototype. Concept wrap, not for sale. For demonstration purposes only. Closed course. Professional Driver. Do not attempt. When off-road driving, always know your terrain and use appropriate safety gear. Available fall 2022.
    • Disclaimer: Bronco DR race prototype. Concept wrap, not for sale. For demonstration purposes only. Closed course. Professional Driver. Do not attempt. When off-road driving, always know your terrain and use appropriate safety gear. Available fall 2022.

    Podczas gdy ostateczna specyfikacja zostanie udostępniona bliżej daty sprzedaży, Bronco DR zawiera długą listę wyposażenia opracowanego specjalnie dla ekstremalnych rajdów pustynnych. Wieloletni partner Ford Performance – Multimatic – ulepszył, dostępny wyłącznie w Bronco, system „High-performance Off-road Stability Suspension” (H.O.S.S.), dodając amortyzatory z systemem regulacji pracy DSSV o 80-milimetrowych obudowach chłodzonych płynem, a także zaprojektowane przez Multimatic aluminiowe dolne wahacze. W porównaniu do czterodrzwiowego wariantu Bronco serii Badlands, DR dysponuje o 55,1% większym skokiem przedniego zawieszenia i o 58,6% większym skokiem na tylnej osi – gwarantując niezwykłą dzielność w niemal każdym terenie.

    Pojazd – o masie startowej około 2812 kg – ma kąt natarcia 47 stopni, kąt zejścia 37 stopni i kąt rampowy 33 stopni. Takie parametry podwozia pozwalają pokonać nawet najbardziej wymagające trasy off-road. Dodatkowo 73,7-calowy (1,87 metra) rozstaw kół przednich i 73,3-calowy (1,86 metra) rozstaw kół tylnych, zapewniają stabilność podwozia na drodze.

    Bronco DR wyposażono w 37-calowe opony całoroczne BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 (37×12.5R17) i koła beadlock. Opony zostały wykonane z zaawansowanej mieszanki Krawl-TEK, która poprawia przyczepność na nawierzchniach skalnych i śliskich, a Linear Flex Zone zapewnia lepszą przyczepność podczas jazdy z obniżonym ciśnieniem w oponach.

    Klatka bezpieczeństwa Multimatic, zoptymalizowana z wykorzystaniem metody elementów skończonych (FEA) ze zintegrowany orurowaniem OE ACCRA, osłania kabinę dla dwóch pasażerów wyposażoną w parę kubełkowych foteli sportowych oraz wyświetlacz Motec C187 wraz z systemem gromadzenia danych CAN – z opcjonalnym dostępem do danych w chmurze.

    Bronco DR wyposażono w przetestowany i sprawdzony układ przeniesienia napędu 10R80 oraz elektryczny system sterowania napędem 4×4 (shift on the fly) z modelu Ford F-150. Moment obrotowy jest przenoszony przez niezależny, elektronicznie blokowany przedni i tylny mechanizm różnicowy o przełożeniach 4,70:1. Przednie półosie to unikalne konstrukcje RCV, które zapewniają przeniesienie potężnego momentu obrotowego przy zwiększonym skoku zawieszenia.

    Duże wloty powietrza w przedniej części auta i kolejne na dachu zapewniają dodatkowe transfery powietrza do zamontowanej z tyłu chłodnicy. Zbiornik paliwa o pojemności 65 galonów (246 litrów) znajduje się poniżej przestrzeni ładunkowej. Bronco DR posiada hamulce tarczowe na czterech kołach z produkcyjnego modelu Bronco, z ulepszonymi klockami oraz układ kierowniczy ze wzmocnionymi przegubami drążków kierowniczych.

    Muskularne nadwozie z włókna szklanego, którego styl opiera się na szóstej generacji Bronco, pomaga – dzięki niskiej masie własnej – zapewnić maksymalne osiągi w terenie, jednocześnie podkreślając imponującą historię marki. – To nie tylko Bronco z paskami – powiedział Paul Wraith, główny projektant Bronco. – Zainspirowaliśmy się ekstremalnymi samochodami rajdowymi, a potem poszliśmy na całość. W tym projekcie zespół Bronco szybko odnalazł motyw przewodni i opracował projekt z szerokim wykorzystaniem wirtualnych narzędzi inżynieryjnych. Jest to terenowa „rajdówka”, zbudowana na bazie pojazdu seryjnego. Cieszymy się, że mogliśmy się zaangażować w ten niezwykle ciekawy projekt.

    Za panelami nadwozia z włókna szklanego formowanymi żywicą (RTM) Bronco DR zachowuje ramę i strukturę nadwozia modelu czterodrzwiowego. W celu optymalizacji i zmniejszenia masy usunięto system klimatyzacji, część udogodnień seryjnego modelu oraz wszystkie szyby. Panele boczne, które zajmują miejsce standardowych drzwi, są inspirowane Bronco R. Rurowy metalowy zderzak przedni, a także wiele innych detali, nawiązują do obecnego seryjnego Bronco. DR posiada m.in. fabryczny grill, seryjne okrągłe reflektory, tylne lampy itp.

    Portfolio pustynnych rajdów, w których triumfowało Bronco, rozrosło się z biegiem lat. Bronco pierwszej generacji odniosło zwycięstwa w swojej klasie w Baja 1000 w 1967, 1969 (jedyne w historii zwycięstwo w klasyfikacji generalnej 4×4), w 1971 i 1972 roku, a także dwa zwycięstwa w klasyfikacji generalnej Baja 500 w 1970 i 1973 roku. Późniejsze generacje Bronco, 1978-1995, kontynuowały legendarną zwycięską passę z dziewięcioma zwycięstwami Baja 500 Class 3 w latach 2004-2015 i 15 zwycięstwami Baja 1000 Class 3 w latach 2002-2019.

    Portfolio ponownie wzbogaciło się zeszłej jesieni, kiedy Shelby Hall, wnuczka Roda Halla i Penny Dale, prowadząc Bronco Sport, wygrała klasę Rebelle Rally X-Cross 2020, a następnie powtórzyła ten sukces miesiąc później, kiedy za kierownicą prototypowego Bronco R rywalizowała w 53. SCORE-International Baja 1000.

    Podczas gdy celem Bronco R było sprawdzenie konstrukcji układu napędowego, podwozia i zawieszenia modelu Bronco 2021, Bronco DR przybywa z zupełnie inną misją – oferując gotowe rozwiązanie motorsportowe dla topowych zawodników klasy off-road. Jego celem jest rywalizacja w światowych zawodach terenowych. – To jest stworzona od podstaw na bazie seryjnego modelu Bronco konstrukcja, która sama w sobie jest wyjątkowa – powiedział Rushbrook. – Osią tej przebudowy, było bowiem uchwycenie entuzjazmu fanów otaczającego Bronco, a następnie wykorzystanie go poprzez stworzenie pustynnego auta wyczynowego, które jest gotowe do rywalizacji zaraz po opuszczeniu fabryki – coś, czego Ford nigdy wcześniej nie zrobił.

    (s)
    Fot. Ford

    Tagi : Ford
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Marzec 202

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    7,08
    Pb95
    6,22
    ON
    7,14
    LPG
    3,07
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    477
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,96
    GPB/PLN
    5,47
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone