Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » FORD: Pierwszy Ranger był… SUV-em

    FORD: Pierwszy Ranger był… SUV-em

    15 kwietnia, 2023
    Aktualności, 4x4

    Popularność pickupów Forda w USA i fakt, że model Ranger jest najlepiej sprzedającym się autem tego typu w Europie nie jest dziełem przypadku. Pierwsze pickupy Ford stworzył już ponad 100 lat temu i od tego czasu z powodzeniem je rozwija.

    Ford F-1 4x4 z 1951 r.
    Ford F-1 4×4 z 1951 r.

    W 1917 roku pojawił się Ford TT i od tamtej pory idea samochodu ze skrzynią ładunkową oraz dobrymi właściwościami terenowymi jest z sukcesami rozwijana. Ford TT zaczął być sprzedawany 9 lat po premierze kultowego modelu T. Miał ładowność jednej tony, mocniejszą ramę i cenę na poziomie 600 dolarów amerykańskich. W ciągu 10 lat Ford sprzedał 1,3 miliona sztuk pierwszego w historii pickupa.

    Jak powstał model Ranger?

    Ford Ranger to samochód, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to bowiem od ośmiu lat najlepiej sprzedający się pickup w Europie. Obecnie na rynku europejskim oferowana jest szósta generacja tego modelu. Sprzedaż wystartowała odmianami popularnych wersji Wildtrak i Limited i nastąpiła po premierze opracowanego przez Ford Performance nowego Rangera Raptora, który stanowi topowy model w linii Rangerów.

    Sama nazwa „Ranger” w gamie Forda pojawiła się po raz pierwszy w 1949 roku. Wtedy to w ofercie amerykańskiego producenta znalazł się robiony ręcznie Ford F-1 Ranger z napędem na cztery koła. Samochód powstał w oparciu o dostawczą wersję Forda, a za nadwozie i napęd 4×4 odpowiadała zewnętrzna firma Marmon-Herrington.

    • truckslog Ranger 01
      Edsel Ranger Hardtop z 1958 r.
    • truckslog Ranger 03
      Ford Ranger 1985 r.
    • truckslog Ranger 04
      Ford Ranger 1998 r.

    Ford F-1 Ranger był napędzany silnikiem o mocy 100 KM. Moment obrotowy przekazywała na cztery koła manualna skrzynia biegów. Występowała ona również w niezsynchronizowanej odmianie czterobiegowej. Samochód został wyposażony przez konstruktorów w przesuwane boczne szyby, a przestrzeń ładunkowa zmieniła się w przedział pasażerski wykończony drewnem. W latach 1949-1952 wyprodukowano 54 sztuki tego Forda.

    Pierwsza ciężarówka Forda, która nosiła znaczek „Ranger” nie była pickupem, ale pojazdem uniwersalnym z napędem 4×4. Dzisiaj tego typu auto zostałoby określone mianem SUV-a.

    To nie koniec ciekawych losów Rangera. Zanim Ford Ranger na dobre stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie pickupów występował na rynku również jako… dwudrzwiowe coupe lub czterodrzwiowy sedan produkowany przez luksusową markę Edsel należącą do Forda. Wyróżniał się awangardową stylistyką i dużą ilością wyraźnie zaznaczonych detali. Pas przedni zdobiła charakterystyczna dla tej marki owalna atrapa chłodnicy. Auto było produkowane na przełomie lat 50. i 60.

    Natomiast w latach od 1967 do 1981 nazwa „Ranger” była jeszcze używana przez Forda w modelach F-100 / F-150 i oznaczała najwyższy poziom wyposażenia. Niedługo później Ranger stał się niezależnym modelem.

    • truckslog Ranger 05
      Ford Ranger 2002 r.
    • truckslog Ranger 06
      Obecny Ranger w wersji Wildtrak.
    • truckslog Ranger 07
      Ford Ranger Raptor.

    Z USA do Europy

    Pierwsza odsłona Forda Rangera pojawiła się na rynku USA w 1983 roku i już wtedy była dobrze wyposażona. Miała niezależne przednie zawieszenie, 15-calowe koła i prześwit zbliżony do swojego większego brata – modelu F-150. Druga generacja Forda Rangera trafiła na rynek w 1993 roku. Odświeżone nadwozie zyskało więcej krągłości, a pod maską znalazły się mocniejsze jednostki napędowe. Nowa odsłona modelu zyskała uznanie rynku zdobywając w roku swojej premiery pierwszą nagrodę „Pickup of the Year”. W 1997 roku pojawiła się trzecia generacja Rangera. Warto dodać, że od 1998 do 2022 roku Ranger był oferowany również w wersji elektrycznej. Miał 60-konny silnik i zasięg na około 175 kilometrów. Energia była magazynowana w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, potem w niklowo-wodorowych.

    W Europie Ford Ranger pojawił się w 1998 roku. Specjalnie na ten rynek została przygotowana „wersja międzynarodowa”. Już od premiery oferowano pickupa z dwoma różnymi rozstawami osi, trzema wersjami kabiny i dwoma opcjami silnika. Obecnie w ofercie sprzedaży znajduje się szósta generacja Forda Rangera. Samochód występuje również w odmianie Raptor przygotowanej przez Ford Performance. Ta rajdowa terenówka ma wyczynowe zawieszenie i silnik V6 o pojemności 3 litrów i mocy 292 KM.

    Pod koniec marca Ford przedstawił również cennik najnowszej odsłony nowego Rangera. Obecnie w ofercie szóstej generacji Rangera znajdują się odmiany Wildrak oraz Limited. Oba modele oferowane są w wersji nadwozia Double Cab, a dostawy do klientów rozpoczęły się na początku 2023 roku.

    (s), fot. Ford

    Nowoczesne technologie na rynku transportowym. Klucz do efektywności i wzrostu w 2025 Roku

    Nowoczesne technologie na rynku transportowym. Klucz do efektywności i wzrostu w 2025 Roku

    Wielu przedsiębiorców patrzy na 2025 r. z nadzieją na poprawę sytuacji gospodarczej. Nieco optymizmu płynie z […]

    Czytaj więcej… Nowoczesne technologie na rynku transportowym. Klucz do efektywności i wzrostu w 2025 RokuContinue

    Nocne kontrole nienormatywnych. Niechlubni „rekordziści” wożą kontenery i szamba

    Nocne kontrole nienormatywnych. Niechlubni „rekordziści” wożą kontenery i szamba

    Znacznie przeładowane „stonogi” z kontenerami i zespół pojazdów przewożący szamba betonowe zatrzymała kujawsko-pomorska ITD. Inspektorzy wstrzymali […]

    Czytaj więcej… Nocne kontrole nienormatywnych. Niechlubni „rekordziści” wożą kontenery i szambaContinue

    IVECO na Tour d’Europe: biometan na czele transformacji energetycznej

    IVECO na Tour d’Europe: biometan na czele transformacji energetycznej

    IVECO S-Way zdobywa prestiżową nagrodę Red Dot Award 2024 w kategorii Product Design

    Czytaj więcej… IVECO na Tour d’Europe: biometan na czele transformacji energetycznejContinue

    Tagi : Ford, Ranger
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – kwiecień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,83
    Pb95
    6,04
    ON
    6,11
    LPG
    3,18
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,27
    USD/PLN
    4,15
    CHF/PLN
    4,56
    GPB/PLN
    5,15
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda