FORD: Nowe, uterenowione warianty Trail i Active uzupełniają gamę modelową Transita (galeria zdjęć)
Stworzone z myślą o miłośnikach przygód warianty Transita Trail i Active zachowują charakterystyczny wygląd, zaskakujące możliwości i legendarną wytrzymałość Transita.
Nowe warianty Transit Trail i Transit Custom Trail zostały zaprojektowane specjalnie do pracy w trudniejszych warunkach, ze skuteczniejszą trakcją kół dzięki nowemu mechanizmowi różnicowemu o ograniczonym poślizgu (mLSD) w samochodach z napędem na przednie koła w modelach Transit i Transit Custom lub dzięki zastosowaniu inteligentnego napędu na wszystkie koła (AWD) w modelu Transit.
Ekskluzywne dodatki na zewnątrz i wewnątrz gwarantują, że Transit Trail i Transit Custom Trail są wyposażone tak, by zapewnić komfort i walory samochodu w trudnych warunkach drogowych bez uszczerbku dla praktyczności.
Nowe warianty Active wspierają aktywny styl życia klientów prywatnych i biznesowych oferując dodatkowe elementy chroniące nadwozie oraz opcję mLSD, zapewniającą lepsze wykorzystanie przyczepności kół na luźnych, śliskich lub miękkich nawierzchniach. Styl zewnętrzny inspirowany samochodami SUV dodaje wizualnej atrakcyjności, a także zwiększa praktyczność na nieutwardzonych drogach. – Modele Active i Trail pokazują, jak wszechstronna i funkcjonalna może być gama modelowa Transita – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny działu pojazdów użytkowych w Ford of Europe. – Dla firm, które mają do czynienia z trudnymi warunkami eksploatacji, a także dla rodzin, które chcą mieć pojazd gotowy na nowe przygody, stworzyliśmy Transita, który zaspokoi wszystkie te potrzeby.
Trail na wszystkie okazje
Nowe modele Ford Transit Trail i Transit Custom Trail oferują solidny, odświeżony wygląd i zwiększone możliwości służenia właścicielom i klientom firmowym, których praca wymaga podróżowania w trudnym terenie, z dala od zwykłych dróg.
Warianty Trail posiadają dodatkową czarną okładzinę wokół dolnych części przednich i tylnych zderzaków oraz paneli bocznych. Masywny grill z wielkimi literami „F O R D” w czarnej, matowej stylistyce nawiązuje do kultowej serii terenowych pojazdów Ford Performance – Raptor. Uzupełnieniem są unikalne 16-calowe obręcze kół i logo „Trail” na przednich drzwiach. Transit Custom może być również wyposażony w opcjonalne relingi dachowe i zewnętrzne progi celem dalszego zwiększenia wszechstronności. Transit Custom Trail jest dostępny w wielu wersjach nadwoziowych o masie całkowitej od 3000 kg do 3400 kg, w tym jako furgon, furgon z podwójną kabiną (brygadowy) i 9 miejscowe kombi w dwóch różnych rozstawach osi.
Wybór układów napędowych pozwala na zapewnienie lepszej przyczepności kół w trudnych warunkach. Modele Transit i Transit Custom Trail z napędem na przednie koła są standardowo wyposażone w mLSD. Transit Trail jest dostępny również z inteligentnym napędem na wszystkie koła, który gwarantuje pewniejszą jazdę w trudniejszych warunkach terenowychi pogodowych.
Opracowany we współpracy ze specjalistami od układów napędowych z firmy Quaife system mLSD automatycznie przenosi w warunkach słabej przyczepności moment obrotowy silnika na koło o największej przyczepności, umożliwiając kierowcom Transita Trail i Transita Customa Trail sprawniejsze pokonywanie nieutwardzonych odcinków, żwirowych dróg, nierównych i trudnych nawierzchni.
System elektronicznej kontroli stabilności pojazdu został również ponownie skalibrowany w celu zharmonizowania go z systemem mLSD. Ten sam, zaawansowany mechanizm różnicowy został wcześniej wykorzystany do poprawy przenoszenia napędu i właściwości jezdnych modeli Ford Performance: Focusa RS, Fiesty ST i Focusa ST. Nie ma on wpływu na emisję CO2 ani zużycie paliwa.
Dostawczak 4×4
Firmy działające w trudniejszych warunkach mogą wybrać Transita Trail z inteligentnym napędem na wszystkie koła. Oparty na standardowym Transicie z napędem na tylne koła, wariant AWD zachowuje standardową pojemność ładunkową i wysokość przestrzeni ładunkowej, zapewniając maksymalną efektywność samochodu.
System AWD współpracuje z elektroniczną kontrolą stabilności pojazdu i stale monitoruje przyczepność kół, aby automatycznie rozdzielić moment obrotowy na koła o największej przyczepności, minimalizując uślizgi kół przy niskiej przyczepności.
Rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednie i tylne koła jest zmienny, dzięki działaniu specjalnie opracowanego, sterowanego elektronicznie sprzęgła AWD. Jest to mokre sprzęgło wielopłytkowe, sterowane hydraulicznie za pośrednictwem wysokowydajnej pompy elektrycznej, co pozwala na natychmiastową reakcję, a nawet na prewencyjne przekazywanie momentu obrotowego na przednie koła.
System AWD jest w pełni sterowany elektronicznie i stale monitoruje dane wprowadzane przez kierowcę i pojazd – jak prędkość i moment obrotowy silnika, położenie przepustnicy, kąt skrętu kół, układ hamulcowy i prędkości poszczególnych kół – a wszystko to w celu określenia, w jaki sposób system AWD powinien reagować, aby utrzymać optymalną przyczepność i stabilność. Oprócz rozdziału momentu obrotowego na przód i tył, Transit Trail może również zróżnicować moment obrotowy na koła każdej osi, aby wykorzystać dostępną przyczepność, jeśli wykryje, że jedno z kół ślizga się bardziej niż drugie.
Standardowy tryb pracy AWD Auto umożliwia pewną jazdę w szerokim zakresie warunków drogowych, jako że pojazd automatycznie reaguje na zmiany nawierzchni. W trudnych warunkach, takich jak głębokie błoto, piasek lub śnieg, kierowca może wybrać z menu tryb Mud and Ruts (błoto i koleiny), przygotowując system AWD do utrzymywania przyczepności nawet w ekstremalnych warunkach poślizgu kół poprzez wcześniejsze włączenie napędu przedniej osi. Tryb Mud and Ruts również rekalibruje kontrolę trakcji pod kątem optymalnej współpracy z systemem AWD.
Warianty Trail skorzystały również dzięki bogatszemu wyposażeniu wnętrza, z pełnymi skórzanymi siedzeniami w standardzie, co zapewnia dodatkowy luksus, trwałość i łatwość czyszczenia kabiny. Standardowa klimatyzacja dba o komfort środowiskowy niezależnie od pogody na zewnątrz, a podgrzewana szyba przednia Quickclear pozwala na łatwe przygotowanie do wyjazdu w warunkach zimowych. Lusterka składane elektrycznie i automatyczne oświetlenie są również wyposażeniem standardowym.
Transit Trail oferuje wiele wersji nadwoziowych i rozstawów osi w kategorii 3500 kg: z furgon, furgon z podwójną kabiną (brygadowy) oraz kombi.
EcoBlue
Wszystkie modele Transit Trail i Transit Custom Trail są napędzane zaawansowanym 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym EcoBlue Forda o mocach 130 KM, 170 KM lub 185 KM. Silniki Ford EcoBlue zostały zaprojektowane tak, by umożliwić łatwość jazdy przy dużych obciążeniach i na stromych pochyłościach. Wysoki moment obrotowy, dostępny już przy niskich prędkościach obrotowych silnika, pomaga w prowadzeniu samochodu z małymi prędkościami na trudnych nawierzchniach, pozwalając kierowcy na utrzymanie pracy silnika przy minimalnym nacisku na pedał gazu w celu zmniejszenia poślizgu kół.
Ponadto, wybrane modele Transit Trail oferują korzyści w zakresie wydajności zelektryfikowanych układów napędowych. System mild hybrid z instalacją 48V odzyskuje energię podczas zwalniania, przechowuje ją w akumulatorze 48V i wykorzystuje do wspomagania silnika spalinowego, obniżając zużycie paliwa.
(s)
Fot. Ford