FORD: Międzynarodówka
O tym, że nasi przewoźnicy jeżdżą po Europie lekkimi pojazdami dostawczymi do 3,5 t DMC wiemy od dawna. Brak myta i obowiązku instalacji tachografu w tych samochodach są ich najważniejszymi zaletami. Dlatego co się da, wozi się właśnie mniejszymi pojazdami dostawczymi o różnej konstrukcji.

Dostaliśmy do testu Forda Transita L5, czyli najdłuższe z dostępnych podwozie, zabudowane plandeką Carpol. Samochód jest przystosowany do długich podróży, dzięki podwójnej kabinie z leżanką za przednimi siedzeniami i zabudowie Spojtrak firmy Spojkar, dającej mnóstwo miejsca na górze, a jednocześnie zapewniającej opływowe kształty pojazdu, dzięki integracji z tylną częścią plandekową.
Ten model Forda od lat należy do najpopularniejszych aut dostawczych. Jest produkowany w wielu odmianach. Podwozia mają obecnie 5 wersji, od L1 z długością 5204 mm do L5 liczącego 7577 mm lub 7394 mm w przypadku podwójnej kabiny, czyli takiej, jaką miał opisywany tu pojazd. Rozstaw osi to
4522 mm. Obecnie jest to najwyższa wartość w segmencie aut dostawczych do 3,5 t DMC. Maksymalna długość zabudowy dla wersji L5 to 5337 mm, a jej dopuszczalna szerokość zewnętrzna 2400 mm. W przypadku szerokich zabudów, samochód ma lusterka boczne z długimi ramionami, które ułatwiają widoczność do tyłu.
Zabudowa Carpolu
Wytrzymałe podwozie na ramie drabinowej stanowi płaską i solidną podstawę do instalacji wybranej zabudowy. Testowany przez nas Transit L5 został wyposażony w zabudowę Carpol z dzielonymi symetrycznie burtami aluminiowymi o wysokości 400 mm i pionowymi zamknięciami kasetowymi. Zabudowa ma regulację wysokości wewnętrznej w zakresie 300 mm. Podłoga została wykonana z wodoodpornej sklejki antypoślizgowej o grubości 15 mm, foliowanej od spodu i uszczelnianej silikonem. Wymiary wewnętrzne zabudowy to 4850 mm x 2150 mm x 2200 lub 2400 mm (dach obniżony lub podniesiony). Narożne słupki aluminiowe są przykręcane, środkowy jest łatwo wyjmowany. Na tylnej burcie mamy składany stopień wejściowy.
W profilu obwodowym zamontowano 8 stalowych, chowanych uchwytów do mocowania ładunku. Słupy, stelaż górny oraz rurki podtrzymujące plandekę są wykonane z aluminium. Sama czarna plandeka o gramaturze 670 g/m2, z zamknięciami celnymi (oczkami) na burcie, pochodzi z firmy Sioen. Jej dach jest wykonany z materiału półprzeźroczystego (dach typu „świetlik”). Na wszystkich stronach zabudowy było trzyrzędowe, aluminiowe deskowanie, umieszczone w równych odstępach. Ich regulacja i wyjmowanie są nieskomplikowane. Zabudowa została również wyposażona w oświetlenie zewnętrzne po bokach. Są to światła obrysowe boczne w profilu obwodowym i gabarytowe tylne stałe.
W widocznej na zdjęciach wersji zabudowy mieści się do 10 europalet. Ich za- i rozładunek ułatwia kurtyna z lewej strony nadwozia. Według danych producenta, podwozie waży 1820 kg, zaś masa całego pojazdu 2520 kg. Doliczając kierowcę i paliwo w zbiorniku, wychodzi około 900 kg dopuszczalnej ładowności. Dodatkowymi elementami zastosowanej tu zabudowy są: osłona kabiny kierowcy, składane boczne osłony antyrowerowe, skrzynka narzędziowa o pojemności 45 l oraz zbiornik na wodę z kranem i pojemnikiem na mydło w płynie. Kabina sypialna umieszczona z tyłu szoferki jest wyposażona w materac o szerokości 54 cm i grubości 8 cm, duże ergonomiczne schowki pod łóżkiem oraz niezależne oświetlenie.
Pod podnoszoną kanapą jest dodatkowe miejsce, gdzie można umieścić np. małą lodówkę. Ta przestrzeń sypialno-bagażowa ma welurową tapicerkę i jest wyposażona w niezależne oświetlenie i gniazdo 12 V. Są też kratki wentylacyjne z regulacją. Cała kabina sypialna jest wyłożona grubą gąbką tapicerską, co daje dobrą izolację termiczną. Wśród opcji są m.in. ogrzewanie postojowe, drugie łóżko i szyberdach. W kabinie jest dużo miejsca. Dzięki temu, że dźwignia zmiany biegów jest umieszczona przy kierownicy, można się swobodnie wyprostować i przechodzić z jednej strony na drugą. Kierowca bez kłopotu usiądzie też na leżance i wyprostuje nogi w prześwicie między fotelami. W testowanym pojeździe był opcjonalny, powiększony do 95 l zbiornik paliwa. Pojemność zbiornika AdBlue to 21 l.