Fliegl: Przyczepy pod BDF
Niemiecki Fliegl, chociaż w swojej ofercie ma bogatą gamę naczep kurtynowych i naczep wywrotek, jest też jednym z najbardziej doświadczonych i innowacyjnych producentów różnego rodzaju przyczep. W poprzednich numerach pisaliśmy już o jego pojazdach niskopodwoziowych i przyczepach przeznaczonych dla transportu budowlanego, tym razem więcej uwagi poświęcamy przyczepom do przewozu nadwozi wymiennych i kontenerów.

Również w naszym kraju – może jest to efekt niemieckich inwestycji – w ostatnich latach wzrasta zainteresowanie wykorzystywaniem do transportu nadwozi wymiennych, popularnie nazywanych BDF-ami od niemieckiej organizacji, która stworzyła ten standard. Angielskie określenie to swap-body system – czyli nadwozia wymienne.
Nadwozie wymienne to zdejmowana jednostka ładunkowa do przewozu towarów wykorzystywana najczęściej w transporcie kolejowo-drogowym. Nadwozie to wyposażone jest w specjalne, składane nogi podporowe umożliwiające pozostawienie go, np. po dostawie do odbiorcy i wykorzystanie pojazdu do kolejnego kursu. By zabrać takie nadwozie trzeba pod nie wjechać samochodem lub przyczepą, podnieść zawieszenie, przymocować je do pojazdu przy pomocy specjalnych zamków, złożyć nogi podporowe, a następnie wrócić do drogowej wysokości zawieszenia. Nadwozia wymienne mają standaryzowane rozmiary i można je łączyć lub rozłączać z pojazdem bez użycia narzędzi. Nie są one za to przystosowane do piętrzenia, tak jak kontenery morskie, chociaż mają podobne wymiary.

Centralnoosiowe i z obrotnicą
Firma Fliegl jest producentem przyczep do transportu nadwozi wymiennych o wysokości parkowania od 1220 do 1320 milimetrów. Są one oferowane w wersji z obrotnicą (dwu i trzyosiowe – te ostatnie są przeznaczone również do przewozów 20-stopowych kontenerów) i jako centralnoosiowe tandemy i tridemy. Wysokość podnoszenia przyczepy wynosi od 1020 do 1410 mm, pozycja do jazdy to 1120 mm. W celu ochrony ramy, na jej tylnej części została przymocowana blacha, po której nadwozie wymienne może wsunąć się swobodnie na przyczepę. W gamie producenta z Triptis są także przyczepy typu jumbo o wysokości podnoszenia od 830 do 1380 milimetrów. Przyczepy z obrotnicą oferowane są z pojedynczym lub bliźniaczym ogumieniem zarówno na przedniej, jak i na tylnych osiach.

Dzięki systemowi dolnego sprzęgu przyczepy tandem i tridem mogą również przewozić kontenery wymienne o długości 7,82 m. Fliegl jest jednym z niewielu producentów, który oferuje swoje przyczepy typu tandem z opcjonalnym dyszlem o regulowanej długości. Daje to wiele korzyści, zarówno ekonomicznych, jak i operacyjnych. Tandemowe przyczepy TWP mają masę własną od 3000 do 3300 kg i DMC 18.000 kg. W zależności od wersji toczą się na ogumieniu w rozmiarze od 17,5 do 22,5 cala.
Przyczepa typu ZWP-180 (z obrotnicą) przy masie własnej wynoszącej 2400 kg zapewnia ładowność 15.600 kg (DMC wynosi 18.000 kg), przy czym toczy się na standardowych, 22,5-calowych pojedynczych oponach. W przypadku tej przyczepy ciekawostką jest budowa jej ramy – w widoku z góry ma ona kształt litery V. Podłużnice nie są równoległe – z przodu ich odległość jest mniejsza niż z tyłu. Fabryka twierdzi, że oprócz zmniejszenia zużycia paliwa taka konstrukcja zapewnia też większą sztywność przyczepy przy mniejszej masie własnej.

Jeśli chodzi o trzyosiowe przyczepy z obrotnicą to ich masa własna w zależności od wersji i wyposażenia waha się od 3900 do 4200 kg, a dopuszczalna masa całkowita to 24.000 kg, co daje ładowności od 19.800 do 20.100 kg. Mamy tu jednak jeszcze różnice w ogumieniu – wersje 240 Standard i Maxi toczą się na kołach z oponami 22,5-calowymi o szerokości 365 mm, Mega EL na 19,5-calowych szerokich (445 mm), a Jumbo ZL na 17,5-calowych bliźniakach (235 mm).
Ramy tych pojazdów to konstrukcja spawana z kształtowników z wysokogatunkowej stali drobnoziarnistej, doskonale zabezpieczona przed korozją w procesie cynkowania lub lakierowania. Każdy z tych pojazdów ma oczywiście pneumatyczne zawieszenie z funkcją przytrzymania umożliwiające współpracę z systemem nadwozi wymiennych. Najczęściej stosowane są w nich osie SAF z hamulcami bębnowymi lub tarczowymi. Oczywiście współdziałają one przez EBS z systemem hamulcowym holującej przyczepę ciężarówki.

Opcjonalnie Fliegl montuje w przyczepie windę załadunkową lub uchwyt do wózka widłowego, które zwiększają możliwości przeładunkowe pojazdu i oprócz wymiany nadwozia umożliwiają kierowcy jego samodzielny przeładunek.
Wykorzystać ciągnik siodłowy…
To jednak nie koniec innowacyjnych pomysłów konstruktorów Fliegla. Stworzyli też kompaktową, elastyczną naczepę „Fliegl SES Single” do transportu nadwozi wymiennych, która dzięki swojej specjalnej konstrukcji jest zwrotna i łatwa w manewrowaniu – można nią dotrzeć do trudno dostępnych miejsc w ruchu lokalnym, miejskim i wahadłowym. Umożliwia wykorzystanie ciągnika siodłowego, który oprócz konwencjonalnych naczep może teraz przewozić nadwozia wymienne o długości 7,45 m i 7,82 m, a nawet kontenery 20-calowe.

Podobnie jak w przypadku przyczep, rolki prowadzące dla kontenera można w razie potrzeby zdemontować. 24-tonowe, dwubiegowe nogi podporowe zapewniają stabilne oparcie i szybkie wypinanie. W naczepie zamontowana jest 10-tonowa oś – jest ona wystarczająca do transportu większości lekkich nadwozi wymiennych. Przy czym „lekki” to tutaj pewien eufemizm – to naczepa, więc oprócz jej osi obciążenie rozkłada się także na oś napędową ciągnika siodłowego, więc przewożone nadwozie wymienne lub kontener razem z naczepą może osiągać masę nawet 20 ton.

Całkowita długość Fliegl SES Single to 8130 mm, a masa własna wynosi zaledwie 1840 kg. Płyta siodła ma wymienny sworzeń królewski 2”. Na zbudowanej ze stali drobnoziarnistej ramie typu V-Stream znajdują się dwie pary rolek prowadzących (można je zdjąć) i 4 zamki kontenerowe ze stabilnymi podporami. Naczepa ma osie SAF z hamulcami o średnicy tarczy 430 mm, zawieszenie pneumatyczne z zaworem podnoszenia i opuszczania, z funkcją podtrzymania (hold).Na kołach założone są opony o standardowym, naczepowym rozmiarze 385/65 R 22,5”.
(s), fot. Fliegl