Okres przejściowy na wymianę tachografów – czy przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą?
Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele […]
Pierwsza stacja, która oferuje tego typu rozwiązanie jest obsługiwana przez Eurowag i jest zlokalizowana w miejscowości Malacky, ok. 270 km od granicy z Polską. – Przewoźnicy w coraz większym stopniu zwracają uwagę na potrzebę redukcji emisji w całym łańcuchu dostaw, a także na rolę ESG w strategii biznesowej. W związku z tym chcemy odpowiadać na ich potrzeby, oferując zrównoważone rozwiązania, które ograniczają ślad węglowy – mówi Dávid Halász, Head of Alternative Fuels w Eurowag. Tankowanie HVO100, zamiast konwencjonalnego oleju napędowego, jest bardzo efektywnym rozwiązaniem, które pozwala redukować emisję niemal natychmiast, używając już istniejących ciężarówek z silnikami spalinowymi, bez konieczności dokonywania żadnych modyfikacji w pojeździe. HVO100 usuwa więc istotną przeszkodę, jaką mają inne paliwa o niskiej i zerowej emisji, a mianowicie potrzebę ogromnych inwestycji w flotę.
Biopaliwo HVO100 jest wytwarzane wyłącznie z odnawialnych źródeł i jest najbardziej zrównoważonym paliwem na rynku dla dzisiejszych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. W porównaniu z konwencjonalnym dieslem redukuje emisje CO2 o nawet 90%, emisje pyłów i węglowodorów o 30%, emisje tlenku węgla o 24% i produkuje o 9% mniej tlenków azotu.
Dzięki temu ułatwia przewoźnikom wdrożenie niskoemisyjnych rozwiązań oraz przyczynia się do spełnienia kryteriów ESG. Jedną z firm, która w ten sposób chce ograniczać swój wpływ na środowisko jest DB Schenker, czołowy dostawca usług logistycznych.
Samochód ciężarowy tej firmy był pierwszym klientem stacji paliw Eurowag tankującym HVO100 w słowackiej miejscowości Malacky. – Zrównoważony rozwój i szacunek dla środowiska naturalnego to jedna z podstawowych wartości DB Schenker. Podchodzimy odpowiedzialnie do procesów logistycznych, dlatego jako pierwsi udostępniamy naszym klientom najnowsze trendy i innowacje, które wspierają nasz długoterminowy cel redukcji emisji CO2. W naszej flocie w Czechach i na Słowacji mamy samochody zasilane CNG i LNG, a nawet samochody elektryczne ładowane zieloną energią elektryczną, ale te rozwiązania nie są pozbawione wad. Chodzi tu przede wszystkim o brak wystarczającej infrastruktury stacji tankowania i ładowania, a także o wysoką cenę zakupu pojazdów. Z tego powodu zaczęliśmy bliżej przyglądać się paliwu HVO100, które można tankować w standardowym pojeździe z silnikiem wysokoprężnym. W ten sposób jesteśmy w stanie zmniejszyć emisję CO2 o nawet 90%, co jest najważniejszą korzyścią dla naszych klientów – wyjaśnia Petra Sůvová, Head of Direct Operations CZ/SK, DB Schenker.
Wykorzystanie odnawialnego diesla HVO100 na szerszą skalę jest dziś niemożliwe, z uwagi na ograniczoną dostępność. Spory wpływ ma na to ustawodawstwo w wielu krajach europejskich oraz na poziomie UE. W przypadku Polski, Słowacji, czy Czech, paliwo HVO100 podlega takiej samej akcyzie jak tradycyjny ON, który jest znacznie bardziej szkodliwy dla środowiska. Zmiany w prawie UE uwzględniają głównie typ napędu/silnika pojazdu, a nie konkretne paliwo i związane z nim emisje.
Innymi przeszkodami, które spowalniają rozwój tego rozwiązania jest rzadkość surowców, z których produkowany jest HVO100 (głównie olej roślinny i tłuszcze zwierzęce) oraz niewielka liczba rafinerii produkcyjnych. – Jeśli HVO100 ma stać się powszechnie dostępnym paliwem, konieczne jest wsparcie legislacyjne, przynajmniej na początku, aby zmienić go z dość marginalnego środka redukcji emisji, który dotychczas był stosowany głównie w bogatych i świadomych środowiskowo krajach, w paliwo powszechnie dostępne. Akcyza na HVO100 powinna uwzględniać jego korzyści dla planety, a nie podlegać tej samej klasyfikacji, która obowiązuje dla tradycyjnego oleju napędowego, generującego proporcjonalnie więcej emisji. Taki krok dałby HVO100 większe szanse na konkurowanie cenowo z paliwami kopalnymi i uczynił to ekologiczne rozwiązanie znacznie bardziej atrakcyjnym dla przewoźników – mówi Dávid Halász.
Włączenie czystego HVO do oferty oznacza dla stacji paliw pewne inwestycje, ponieważ odnawialny diesel musi mieć swój osobny, odpowiednio przygotowany (oczyszczony) zbiornik i specjalny pistolet do tankowania. Firma Eurowag rozpoczęła już proces dostosowania swoich punktów do tego typu paliwa, a jej stacja własna w Austrii zaczęła oferować czyste HVO w listopadzie 2023 roku.
Ponadto, od 2022 roku można je tankować na stacjach akceptacyjnych Eurowag w Krajach Beneluksu, Skandynawii i we Włoszech. Wkrótce ten rodzaj paliwa trafi również do Czech, zatem łącznie będzie dostępne na 140 stacjach, w 7 krajach. – Stacje Eurowag są zaprojektowane tak, aby oferować HVO100 niemal natychmiast i bez wysokich kosztów. Jeśli pojawi się popyt klientów na to paliwo, wspierany na przykład obniżeniem akcyzy w porównaniu z konwencjonalnym dieslem, jesteśmy gotowi szybko zareagować – podsumowuje Dávid Halász.
(s), fot. DAF Trucks
Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele […]
Stolica Wielkopolski po raz kolejny inwestuje w bezemisyjny transport publiczny. MPK Poznań i producent Solaris Bus […]
Amazon złożył największe w historii zamówienie na ponad 200 akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych i wybrał flagowy pojazd […]