FIRESTONE: Nowe opony regionalne do samochodów ciężarowych
Firestone ogłasza wprowadzenie na rynek nowej gamy opon regionalnych do samochodów ciężarowych, zaprojektowanych z wykorzystaniem opracowanej […]
Eurowag, dostawca zintegrowanych rozwiązań dla transportu drogowego w Europie, ma już dwie stacje tankowania LNG w Czechach. Nowe stacje LNG w Kozominie i Modleticach są częścią rosnącej europejskiej sieci około 700 punktów tankowania.
Eurowag od dawna koncentruje się na rozwiązaniach z zakresu czystej mobilności, w ramach których chce oferować swoim klientom kompleksowe portfolio usług. – Dekarbonizacja transportu jest dla nas ważnym zobowiązaniem, nad którym pracujemy od kilku lat. Postrzegamy rozwiązania wykorzystujące napęd LNG jako jedną z możliwych ścieżek dla komercyjnego transportu drogowego. Nasze nowe stacje LNG są wynikiem wysiłków Eurowag, by stać się liderem w dziedzinie niskoemisyjnego i bezemisyjnego transportu – mówi Martin Vohánka, założyciel i dyrektor generalny Eurowag.
Skroplony gaz ziemny (w skrócie LNG) jest alternatywą dla oleju napędowego, zwłaszcza w przypadku ciężkich samochodów ciężarowych. W przeciwieństwie do oleju napędowego, LNG generuje mniej spalin i dlatego w ostatnich latach cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Według danych (gasum.com), już w 2020 r. LNG napędzało ponad 15.000 ciężarówek o masie powyżej 3,5 tony poruszających się po europejskich drogach.
– Dekarbonizacja komercyjnego transportu towarowego jest możliwa tylko wtedy, gdy dysponujemy odpowiednią infrastrukturą. Dzięki karcie paliwowej Eurowag nasi klienci mogą tankować nie tylko na naszych stacjach LNG w Modleticach i Kozominie, ale także na setkach innych stacji w całej Europie. Sieć akceptacji Eurowag obejmuje ponad 50% istniejących europejskich stacji LNG, a my nieustannie pracujemy nad jej rozbudową – mówi Attila Dsupin, Senior Vice President Energy BU w Eurowag.
– LNG to technologia na miarę dzisiejszych czasów i dobrze, że stacje LNG rozwijają się w naszym kraju – mówi Jan Bezděkovský, przedstawiciel czeskiego ministra transportu ds. czystej mobilności, przy okazji oficjalnego otwarcia stacji w Modleticach. Ministerstwo planuje również uwzględnić sektor LNG w aktualizacji Krajowego Planu Działania na rzecz Czystej Mobilności. W przyszłości przewiduje jednak wspieranie wyłącznie bio LNG, czyli gazu pozyskiwanego ze źródeł odnawialnych. Zmniejsza to emisję gazów cieplarnianych nawet o 95% w porównaniu z gazem ziemnym.
Dsupin potwierdza ten kierunek. – Zdecydowanie nie zakończyliśmy budowy stacji LNG. W przyszłości Eurowag przewiduje, że obecna infrastruktura będzie stopniowo przechodzić ze skroplonego gazu ziemnego na bio LNG, co jeszcze bardziej przyspieszy redukcję emisji z transportu towarowego. Oczywiście będziemy również inwestować w inne alternatywne paliwa i systemy napędowe, takie jak baterie i wodór.
Eurowag szczyci się neutralnością energetyczną i paliwową. W 2019 r. firma utworzyła dział elektromobilności i paliw alternatywnych w celu dostarczania klientom konkretnych produktów i usług, które pomogą im przejść na czystą mobilność, zapewniając jednocześnie elastyczność i konkurencyjność. Wraz ze swoimi partnerami Eurowag pracuje nad rozwojem możliwości oferowanych przez paliwa alternatywne na rynku europejskim.
Eurowag podjął już kilka konkretnych kroków w dziedzinie pojazdów zasilanych bateryjnie. Na przykład, wzmocniła swoją pozycję w dziedzinie e-mobilności, łącząc siły z holenderską firmą Last Mile Solutions. Last Mile Solutions zapewnia niezależną platformę ładowania pojazdów elektrycznych i inteligentne zarządzanie energią dla setek tysięcy pojazdów. – Elektromobilność bateryjna ma potencjał nie tylko w sektorze samochodów osobowych. Szczególnie w Europie Zachodniej obserwujemy już popyt na lekkie pojazdy użytkowe zasilane akumulatorami, a zainteresowania można spodziewać się także w zastosowaniach miejskich, a w niektórych przypadkach nawet w średnich i ciężkich samochodach ciężarowych. Chcemy być obecni na tym rynku, dlatego inwestujemy zarówno w nasze własne rozwiązania, jak i w partnerstwa, takie jak nasza współpraca z Last Mile Solutions – wyjaśnia Vohánka.
Zintegrowana cyfrowa platforma end-to-end, którą opracowuje Eurowag, ma również pomóc przewoźnikom na drodze do czystszego i bardziej wydajnego transportu towarowego. Dlatego też Eurowag zainwestował niedawno w 100% udziałów w Inelo Group. Grupa ta zajmuje się zintegrowanymi rozwiązaniami technologicznymi dla transportu towarowego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Dzięki temu przejęciu Eurowag wzbogacił swoje portfolio produktów o rozwiązania do rozliczania czasu pracy kierowców, podwoił liczbę zintegrowanych urządzeń telematycznych i rozszerzył swój zasięg geograficzny do 16 rynków europejskich.
Eurowag nie pozostaje w tyle również w przypadku ogniw paliwowych zasilanych wodorem, ale w tym przypadku komercyjne wykorzystanie jest nadal kwestią przyszłości. LNG lub bio LNG jest zatem strategicznym wyborem na nadchodzące lata. Mathias Maedge, sekretarz generalny ds. mobilności w NGVA Europe, potwierdza: – LNG ma już za sobą 15 lat rozwoju rynku. W 2030 roku możemy komercyjnie wykorzystywać wodór. Nie możemy zelektryfikować całego świata, a zwłaszcza świata logistyki, który jest bardzo złożony. Aby osiągnąć zrównoważoną przyszłość, potrzebujemy opcji obejmujących różne paliwa, w tym bio LNG.
– Nie ma jednej firmy ani jednego narzędzia, które rozwiązałoby problem dekarbonizacji transportu. Komercyjny transport drogowy to bardzo złożony ekosystem, który obejmuje produkcję zasobów odnawialnych, transport paliw i energii do stacji tankowania lub ładowania, odnowę floty… Wszystko to oznacza ogromne inwestycje, które wymagają lepszej współpracy między firmami i intensywnego dialogu z decydentami i organami regulacyjnymi. Bez tego nie uda nam się osiągnąć sukcesu – dodaje Martin Vohánka.
(s), fot. Eurowag
Firestone ogłasza wprowadzenie na rynek nowej gamy opon regionalnych do samochodów ciężarowych, zaprojektowanych z wykorzystaniem opracowanej […]
Niemiecka policja autostradowa poinformowała o zidentyfikowaniu kierowców, którzy uczestniczyli w tragicznym wypadku na autostradzie A2 między […]
Goldhofer i jako współwystawca Volvo Trucks przyciągnęli tłumy swoją pierwszą wspólną obecnością na targach NordBau 2023 […]