Samochód ciężarowy Mercedes-Benz eActros z elektrycznym napędem akumulatorowym już jeździ dla producenta czekolady, firmy Alfred Ritter GmbH & Co. KG. Ta rodzinna firma z siedzibą w Waldenbuch koło Stuttgartu, znana z wytwarzania kwadratowych tabliczek czekolady, testuje eActrosa w zaopatrzeniu produkcji, na trasie między magazynem w Dettenhausen, a zakładem produkcyjnym w Waldenbuch.
– Od ponad dwóch lat wielu klientów, w różnych obszarach zastosowań, intensywnie testuje nasze eActrosy z elektrycznym napędem akumulatorowym, przeznaczone do ciężkiego transportu dystrybucyjnego. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że także Ritter Sport – uznany producent popularnych kwadratowych tabliczek czekolady – w rejonie Stuttgartu stawia na eActrosa dla zapewnienia odpowiedniego zaopatrzenia produkcji – mówi Jasper Hafkamp, Head of Global Marketing Mercedes-Benz Trucks.
Ritter Sport używa eActrosa w elastycznym transporcie wahadłowym, aby zapewnić na czas dostawy orzechów, migdałów, folii i materiałów opakowaniowych do zakładu produkcji czekolady z oddalonego o około siedem kilometrów magazynu w Dettenhausen. eActros zaopatruje także „SchokoShop” – sklep fabryczny Ritter Sport w siedzibie firmy w Waldenbuch – w świeżo wyprodukowaną czekoladę z pobliskiej fabryki.
– Jesteśmy firmą rodzinną, dlatego integralną częścią naszej działalności biznesowej jest ochrona zasobów naturalnych. Naszym celem jest gospodarowanie w harmonii z człowiekiem i naturą. Obejmuje to oczywiście również logistykę transportu jako część łańcucha dostaw – dodaje Andreas Ronken, dyrektor generalny w Ritter Sport. – Testujemy teraz eActrosa – rozwiązanie transportowe o neutralnym bilansie emisji CO2, realizujące nasze wartości korporacyjne w zakresie zrównoważonego rozwoju i przejrzystości.
18-tonowa ciężarówka o zasięgu ok. 200 km jest wyposażona w zasilaną również elektrycznie, a więc bezemisyjną, wymienną zabudowę chłodniczą firmy Schmitz Cargobull. Akumulatory tego elektrycznego samochodu ciężarowego można ładować po zakończeniu codziennych przejazdów w nocy, na terenie zakładu Ritter Sport.
Wymienna zabudowa chłodnicza, w którą wyposażony jest eActros eksploatowany przez firmę Alfred Ritter, to model „W.KO COOL” Schmitz Cargobull. Ma ona ulepszoną termoizolację, przeznaczoną do wydajnego energetycznie przewozu towarów chłodzonych. Solidna zabudowa znakomicie sprawdza się w intensywnej codziennej eksploatacji. Jej agregat chłodniczy, zasilany wyłącznie energią elektryczną, działa całkowicie bezemisyjnie i został zaprojektowany specjalnie do zastosowań w transporcie dystrybucyjnym.
Także w drugim etapie testów większość zabudów do testowanych pojazdów dostarcza firma Schmitz Cargobull. – Zgodnie z podstawowymi wartościami naszej marki, jakimi są „niezawodność i innowacyjność”, jako wiodący producent zabudów stale pracujemy nad wdrażaniem przyjaznych dla środowiska i zrównoważonych rozwiązań transportowych – komentuje Boris Billich, dyrektor ds. sprzedaży Schmitz Cargobull. – Dzięki takim konstrukcjom, jak bezemisyjna, wymienna zabudowa chłodnicza na eActrosie eksploatowanym przez Ritter Sport, przyczyniamy się do redukcji emisji CO2 i oferujemy zrównoważony system dla zoptymalizowanych ekologicznych rozwiązań transportowych i logistycznych.
Od 2020 r. trwa druga faza praktycznych testów eActrosa, który sukcesywnie trafia w ręce kolejnych klientów w ramach tzw. „floty innowacyjnej”. Jeden z licznych wniosków wypływających z praktycznych testów pojazdu jest taki, że deklarowany zasięg eActrosa, wynoszący ok. 200 km, okazał się całkowicie realistyczny – i to niezależnie od stanu załadowania, profilu trasy i topografii terenu. W ruchu miejskim, na autostradzie i w ruchu podmiejskim eActros nie ustępuje konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem dostępności i wydajności. Zarówno układ chłodzenia ładunku, jak i układ klimatyzacji – oba zasilane elektrycznie – działają bez żadnych ograniczeń nie tylko w ekstremalnym upale, ale również w warunkach zimowych.
Kierowcy chwalą dobry moment obrotowy pojazdu, dostępny w całym zakresie prędkości. Informują również, że samochód jest cichy podczas jazdy; prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację, czyli hamowanie silnikiem. Dzięki temu rzadko konieczne jest użycie pedału hamulca.
eActros jest zbudowany na ramie Mercedes-Benz Actrosa. Poza tym jednak architektura tego pojazdu została całkowicie dostosowana do napędu elektrycznego i charakteryzuje się wysokim udziałem specjalnych części. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone w pobliżu piast kół tylnej osi; każdy z nich osiąga moc 126 kW i maksymalny moment obrotowy 485 Nm. Po przełożeniu daje to 2 x 11.000 Nm – siłę, która nie ustępuje mocy konwencjonalnych ciężarówek. Energii dostarczają eActrosowi akumulatory litowo-jonowe o pojemności 240 kWh. W zależności od dostępnej mocy ładowania, akumulatory można całkowicie naładować w ciągu dwóch godzin (przy mocy 150 kW).
Rozwój i testy ciężkich ciężarówek elektrycznych w transporcie dystrybucyjnym są w różnym stopniu finansowane przez niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska (BMU) i Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi) w ramach projektu „Concept ELV?”.
(s)
Fot. Mercedes-Benz