Pod koniec 2019 r. firma MAN Truck & Bus dostarczyła do Hamburga dwa pierwsze autobusy miejskie MAN Lion’s City E z napędem elektrycznym. Od tego momentu minęło zaledwie kilka miesięcy, a autobus elektryczny jeździ już w wielu krajach Europy. – Najbardziej cieszy nas pozytywny odbiór tego pojazdu. Przedstawiciele przedsiębiorstw autobusowych, kierowcy, eksperci a także pasażerowie są zachwyceni naszym autobusem elektrycznym i komfortem jazdy – mówi Rudi Kuchta, Head Business Unit Bus w firmie MAN Truck & Bus.
W ramach przyjętej w MAN eMobility-Roadmap w praktycznych testach będzie łącznie uczestniczyć 15 pojazdów demonstracyjnych. Pojazdy z floty demonstracyjnej są aktualnie eksploatowane, m.in. w Niemczech, Hiszpanii, Luksemburgu, Belgii, Francji, Austrii i Szwajcarii.
W celu zebrania szerokich doświadczeń firma MAN Truck & Bus przekazała ponadto operatorowi autobusów miejskich Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) w Kolonii i hiszpańskiemu operatorowi Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) autobus elektryczny o długości 18 metrów do testów w ruchu miejskim. – Podjęcie dziś kroków umożliwiających wprowadzenie komunikacji bezemisyjnej w przyszłości stanowi dla wielu gmin nie lada wyzwanie. Temat ten jest bowiem w wielu przypadkach całkowicie nowy. Z myślą o rozwiązaniu tego problemu podjęliśmy decyzję, aby wspólnie z klientami testować na drogach autobusy floty demonstracyjnej i dzielić się zebranymi w ten sposób doświadczeniami – uzupełnia Kuchta.
Całkowicie elektryczny autobus miejski MAN Lion’s City E uzupełnia portfolio nowej generacji autobusów miejskich MAN o wariant bezemisyjny. W połowie grudnia 2019 r. spółka MAN Truck & Bus przekazała pierwsze dwa autobusy MAN Lion’s City E operatorowi Hamburger Hochbahn AG (HOCHBAHN) i zakładom komunikacji Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH). Operatorzy ci eksploatują autobusy elektryczne w normalnych warunkach pracy. – Chcemy do 2030 r. zastąpić naszą flotę pojazdami całkowicie bezemisyjnymi. Dlatego cieszymy się, że MAN jest kolejnym oferentem autobusów bezemisyjnych na rynku w Hamburgu – powiedział Henrik Falk, prezes zarządu Hamburger Hochbahn AG podczas uroczystości przekazania autobusów.
Autobus elektryczny MAN zainteresował spółkę Hamburger Hochbahn AG, o czym najlepiej świadczy podpisana przez nią z MAN Truck & Bus umowa ramowa na dostawę autobusu MAN Lion’s City 12 E i nowego autobusu przegubowego Lion’s City 18 E. Stanowi ona element rekordowego zlecenia obejmującego dostawę do HOCHBAHN w latach 2021-2025 nawet 530 miejskich autobusów bezemisyjnych.
Od kilku tygodni autobus MAN Lion’s City E w wersji 12-metrowej jeździ także po ulicach Monachium. Na obsługiwanej przez MVG linii muzealnej nr 100 przewozi pasażerów na trasie między dworcem głównym a dworcem wschodnim. – Jest to premiera w stolicy Bawarii – jeden z pierwszych nowych autobusów elektrycznych MAN obsługuje połączenia liniowe w mieście – mówi Rudi Kuchta. Poza Hamburgiem i Monachium kolejny autobus elektryczny MAN Lion’s City E rozpocznie wkrótce testy w Wolfsburgu.
W hiszpańskim mieście Badajoz autobus MAN Lion’s City E 12 zrobił prawdziwą furorę. Niedawno krążył po ulicach tego uniwersyteckiego miasta, zachwycając efektami testów. – Wyniki testów dają powód do zadowolenia zarówno nam, jak i operatorowi – mówi Manuel Fraile, Head of Sales Bus w spółce MAN Truck & Bus Iberia. W temperaturze powyżej 35 stopni Lion’s City E przetrwał całą 16-godzinną zmianę, pokonując trasę o długości 284 km. – Na koniec dnia autobus był jeszcze wystarczająco naładowany. Oznacza to, że nasz autobus elektryczny może być eksploatowany na trasach, które dotąd wydawały się niemożliwe do obsługi przez pojazdy elektryczne – podsumowuje Fraile.
W połowie maja elektryczny autobus MAN przez cztery dni prezentował swój potencjał w Linzu. Zakłady komunikacyjne LINZ AG LINIEN były pierwszym w Austrii operatorem transportowym, który testował ten pojazd, wyciskając z niego siódme poty. MAN Lion’s City E poruszał się w Linzu zarówno w centrum miasta, jak i po ulicach o stromym nachyleniu. – Wysłaliśmy autobus elektryczny na wymagającą trasę testową, aby sprawdzić, jak radzi sobie z pokonywaniem wzniesień, jakie ma przyspieszenie, jaki oferuje komfort i oczywiście jaki jest jego zasięg. Wszyscy uczestnicy pierwszego w Linzu testu autobusu Lion‘s City E są pod wrażeniem jego możliwości. Pojazd potwierdził swoje zalety i brawurowo sprostał wyzwaniom testu – mówi Lars Heydecke, kierownik działu Sales & Product Bus w spółce MAN Truck & Bus Vertrieb Österreich GesmbH.
Elektryczny MAN Lion’s City E przekonał do siebie także ekspertów i dziennikarzy. Świadczą o tym liczne wyróżnienia, które dotychczas otrzymali pojazd i jego projektanci. Jedna z nagród została przyznana przez jurorów iF International Forum Design: 78 międzynarodowych ekspertów w dziedzinie designu reprezentujących 20 krajów wybrało zwycięzców spośród 7298 zgłoszeń nadesłanych z 56 krajów i przyznało autobusowi Lion’s City E prestiżową nagrodę iF Gold Award w kategorii „Automobiles/Vehicle/Bikes”. Autobus elektryczny MAN został także zwycięzcą w konkursie Automotive Brand Contests, zdobywając w kategorii „Commercial Vehicle” renomowaną międzynarodową nagrodę za wzornictwo. „Nagrody te świadczą o jakości designu naszego autobusu elektrycznego. Zawdzięczamy go wspaniałemu zespołowi, który w ostatnich latach wykonał niesamowitą pracę. Możemy być z niego dumni”, podkreśla Rudi Kuchta. Kolejne wyróżnienie nowy MAN Lion’s City E otrzymał w styczniu w ramach tegorocznej edycji National Transport Awards w Madrycie, zdobywając tytuł „Autobusu Miejskiego Roku w Hiszpanii”.
Pierwsze pojazdy z seryjnej produkcji pojedynczych autobusów MAN Lion’s City E w wersji 12-metrowej powinny być dostarczone klientom w czwartym kwartale 2020. Autobus Lion’s City E w wersji przegubowej pojawi się pół roku później i trafi do produkcji seryjnej przypuszczalnie w pierwszym półroczu 2021. – Rozpoczęliśmy kampanię internetową poświęconą tematowi elektromobilności pod hasztagiem #ElectrifyingEurope. Tą drogą informujemy o nowościach, testach i doświadczeniach, jakie stają się udziałem MAN, operatorów, kierowców i pasażerów – mówi Rudi Kuchta. – Temat elektromobilności znajduje się absolutnie w centrum naszego zainteresowania i z pełnym zaangażowaniem go zgłębiamy.
(s)
Fot. MAN