ELEKTROMOBILNOŚĆ: Flota wodorowych autobusów Caetanobus i Toyoty dla Deutsche Bahn
Niemieckie koleje państwowe Deutsche Bahn zamówiły 60 elektrycznych autobusów wodorowych H2.City Gold produkcji CaetanoBus i Toyoty. Pojazdy z bezemisyjnym napędem na ogniwa paliwowe zostaną dostarczone w okresie od 2024 do 2026 roku.

Niemiecki operator transportu publicznego Deutsche Bahn złożył zamówienie na model H2.City Gold w wyniku międzynarodowego przetargu. Umowa na 60 pojazdów to element planu, by do 2038 r. wycofać ostatnie autobusy z silnikiem Diesla z floty DB Regio Bus.
Pierwsze wodorowe autobusy CaetanoBus i Toyoty zaczną kursować w Dolnej Saksonii i Szlezwiku-Holsztynie na początku 2024 roku, a cały kontrakt zostanie zrealizowany do 2026 roku. – Elektryczne autobusy zasilane ogniwem paliwowym na wodór są przyjazne dla klimatu, a ponadto mają jeszcze jedną zaletę – ich tankowanie trwa o wiele krócej niż ładowanie bateryjnych autobusów elektrycznych. Dzięki dużemu zasięgowi model H2.City Gold zasilany wodorem szczególnie dobrze nadaje się do zastąpienia pojazdów z silnikiem Diesla na obszarach wiejskich. Zamawiając 60 autobusów wodorowych, robimy kolejny krok w kierunku zastąpienia autobusów z silnikami Diesla pojazdami bezemisyjnymi – powiedziała Evelyn Palla, CEO spółki DB Regio AG oraz członek zarządu Deutsche Bahn AG.

DB Regio Bus to największy przewoźnik autobusowy w Niemczech, który obsługuje 470 milionów pasażerów rocznie na lokalnych i regionalnych trasach w całym kraju. Flota DB Regio Bus liczy ponad 9900 autobusów.
Wodorowy autobus Toyoty i CaetanoBus
Autobus H2.City Gold to bezemisyjny pojazd z elektrycznym napędem wodorowym, zasilany ogniwami paliwowymi drugiej generacji Toyoty. Jego produkcją zajmują się portugalskie zakłady firmy CaetanoBus, której Toyota jest współwłaścicielem. Autobus jest wykorzystywany m.in. w miejskim, lokalnym i międzymiastowym transporcie publicznym w Hiszpanii, a w 2022 roku trafił na włoski rynek dzięki współpracy z firmą Industria Italiana Autobus, największym producentem autobusów w tym kraju. Pojazdem zainteresowane są także władze Parku Narodowego Peak District w Wielkiej Brytanii.
H2.City Gold to pierwszy produkowany w Europie pojazd, który otrzymał technologię wodorową Toyoty. Pojazd ma 12 metrów długości i 34 miejsca siedzące oraz 47 stojących. Porusza się bez emisji spalin, a jedynym produktem ubocznym ogniw paliwowych jest woda. Ogniwa o mocy 60 kW pobierają wodór z pięciu 312-litrowych zbiorników kompozytowych o łącznej pojemności 37,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów. W reakcji wodoru z tlenem powstaje prąd, który zasila jednostkę elektryczną o mocy 245 KM. Pojazd zużywa około 6 kg wodoru na 100 km, a jego średni zasięg wynosi 400 km. Tankowanie wodoru trwa tylko 9 minut.
(s)
Fot. Toyota
- Kilka kilometrów na konto narzeczonej skończyło się zatrzymaniem prawa jazdyKierowca ciężarówki wyjął swoją kartę z tachografu, ponieważ przekroczył limit dziennego czasu pracy. Aby uniknąć kary, postanowił zalogować swoje aktywności na karcie narzeczonej. W ten sposób zdołał przejechać zaledwie kilka kilometrów. Na ulicy Igołomskiej w […]
- MITSUBISHI: Koncepcyjny pickup XRT ConceptMitsubishi Motors Corporation (dalej Mitsubishi Motors) zaprezentuje Mitsubishi XRT Concept – koncepcyjną wersję całkowicie nowego pickupa Triton/L2001. Prezentacja odbędzie się na 44. Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Bangkoku 2023, który potrwa od 21 marca do 2 […]
- SOLARIS: Nowy Urbino 18 electric na Elekbu 2023Podczas 14. edycji targów Elekbu Solaris prezentuje nowe rozwiązanie w swojej ofercie – przegubowy autobus bateryjny z dwiema elektrycznymi osiami napędowymi. Model Urbino 18 electric jest wystawiony na stoisku firmy nr 53. Największa w Niemczech […]
- Volkswagen Samochody Dostawcze: Ceny nowego Volkswagena Amaroka już są!Marka Volkswagen Samochody Dostawcze przedstawiła ceny Nowego Amaroka, który w salonach sprzedaży pojawi się już w czerwcu. Cena wersji Style wynosi 229.000 zł netto, wersji PanAmericana 249.000 zł netto, a wersji Aventura 269.000 zł netto. […]