Okres przejściowy na wymianę tachografów – czy przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą?
Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele […]
Naczepy zatem mogą także wnieść znaczący wkład w dekarbonizację transportu lądowego. Krone eTrailer to naczepy wyposażone w elektryczny układ napędowy, które wspomagają ciągnik siodłowy energią, np. przy ruszaniu lub pokonywaniu wzniesień. Zostały skonstruowane dzięki współpracy firm Krone i Trailer Dynamics.
Dzięki testowi drogowemu, który został przeprowadzony we Francji wiosną 2023 roku, można było po raz pierwszy zweryfikować realne oszczędności w zużyciu oleju napędowego podczas rzeczywistej eksploatacji. W profesjonalnym teście porównano zużycie paliwa ciągnika z konwencjonalną naczepą vs. z naczepą wspomaganą silnikiem elektrycznym.
Naczepa Krone eTrailer M300 z układem napędu firmy Trailer Dynamics wspierała ciągnik siodłowy na całej trasie testowej i w czasie rzeczywistym sterowała zelektryfikowaną osią. Oszczędności różniły się w zależności od topografii i rodzaju pokonywanej trasy.
Wynik kolejnego testu pokazał, że można dokładnie przewidzieć całkowite zużycie energii elektrycznej oraz paliwa, a tym samym oszacować oszczędności w zapotrzebowaniu na olej napędowy. W tym celu, w ramach doradztwa dla klientów, Trailer Dynamics opracowało oprogramowanie do analizy wydajności.
Rzeczywiste zużycie energii w teście odbiegało od prognoz tylko o 0,7% i 0,9%. Dalsze testy w sieci DB Schenker będą kontynuowane w ciągu tego roku. – Naszym celem jest pozycja DB Schenker jako wiodącego dostawcy zielonych rozwiązań transportowych. Aby go osiągnąć, nie koncentrujemy się już tylko na dostawach tzw. ostatniej mili, ale także na ruchu liniowym. Test z Trailer Dynamics pokazuje, że e-naczepy mogą stanowić ważny element tej transformacji. Jesteśmy pod wrażeniem, jak łatwy w codziennej obsłudze jest system naczep eTrailer – mówi Wolfgang Janda, Head of System Operations w DB Schenker Europe.
– Osiągnęliśmy imponujące wyniki w teście drogowym przeprowadzonym wspólnie z DB Schenker. Udana weryfikacja cyfrowych modeli symulacyjnych z Trailer Dynamics, w odniesieniu do potencjału redukcji emisji spalin przez ciągnik siodłowy i zużycia energii przez naszą naczepę eTrailer, po raz kolejny potwierdza znaczenie technologii eTrailers dla dekarbonizacji transportu ciężarowego – komentuje Abdullah Jaber, CEO Trailer Dynamics.
Wspólnie z partnerem strategicznym, firmą Krone, Trailer Dynamics opracował kompleksową i unikalną koncepcję zmniejszenia zużycia oleju napędowego. Dotyczy to długodystansowych samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym lub zwiększenia zasięgu w akumulatorowo-elektrycznych ciągnikach siodłowych (BEV) poprzez montaż dodatkowego, funkcjonalnie niezawodnego elektrycznego układu napędowego w naczepie eTrailer.
Istotą rozwoju jest elektryczny układ napędowy, który został zaimplementowany do naczepy i umożliwia sprzężenie jej z dowolnym ciągnikiem siodłowym. Inteligentny, elektryczny układ napędowy eTrailer firmy Trailer Dynamics wspiera ciągnik siodłowy na całej długości trasy, zarówno przy ruszaniu z miejsca, jak i przy pokonywaniu wzniesień. Elektryczny układ napędowy jest również w stanie odzyskać energię poprzez rekuperację. Jeśli nie wszystkie zasoby elektryczne są potrzebne do wykonania powyższych zadań, napęd elektryczny na stałe wspomaga napęd spalinowy ciągnika siodłowego pozostałą energią.
Dzięki elektrycznemu napędowi wspomagającemu w naczepie Krone eTrailer, w zależności od poziomu załadunku i topografii trasy, można osiągnąć znaczne obniżenie emisji CO2 w stosunku do ciągnika siodłowego z silnikiem Diesla oraz w zależności od miksu elektrycznego stosowanego podczas ładowania akumulatorów, średnio o 40% lub do 40 t CO2.
Grupa Krone Commercial Vehicle postrzega siebie jako kompleksowego doradcę w zakresie mobilności. Firma od ponad 50 lat działa na całym świecie. W pięciu zakładach, w których zatrudnionych jest około 2500 pracowników, oprócz rozwiązań dotyczących produkcji naczep, firma rozwinęła kompetencje w zakresie cyfryzacji, automatyzacji, zrównoważonego rozwoju i elektryfikacji. Przykładem tego jest naczepa Krone eTrailer. W ramach ogólnej koncepcji „Mission Beyond Zero”, zapewnia ona odciążenie ciągnika siodłowego, a tym samym znaczne zmniejszenie emisji CO2 przez samochody ciężarowe. Krone myśli o transporcie holistycznie, aby rozwiązania w zakresie transportu naczep były bardziej wydajne, zrównoważone i bezpieczniejsze dla użytkowników.
(s), fot. DB Schenker
Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele […]
Stolica Wielkopolski po raz kolejny inwestuje w bezemisyjny transport publiczny. MPK Poznań i producent Solaris Bus […]
Amazon złożył największe w historii zamówienie na ponad 200 akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych i wybrał flagowy pojazd […]