ELEKTROMOBILNOŚĆ: Daimler Truck, TRATON GROUP i Volvo chcą razem budować europejską sieć punktów ładowania o wysokiej wydajności
Trzej producenci pojazdów użytkowych – Daimler Truck, TRATON GROUP i Volvo Group – zawarli wiążące porozumienie o utworzeniu spółki joint venture. Przewiduje ono budowę i eksploatację w Europie publicznej sieci punktów ładowania o wysokiej wydajności, przeznaczonej dla elektrycznych ciężkich samochodów ciężarowych do transportu dalekobieżnego i autobusów turystycznych.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, strony zobowiązują się do zainicjowania i przyspieszenia niezbędnego rozwoju infrastruktury ładowania dla rosnącej liczby klientów eksploatujących pojazdy elektryczne w Europie. W ten sposób firmy te chcą wnieść swój wkład w stworzenie do 2050 r. europejskiego systemu transportowego neutralnego dla klimatu.
Utworzenie spółki joint venture jest uzależnione od uzyskania zgód organów regulacyjnych. Udziały trzech stron umowy w planowanej spółce joint venture będą równe, a jej działalność operacyjna rozpocznie się w 2022 roku, po uzyskaniu wszystkich wymaganych prawem zgód. Strony zobowiązują się zainwestować w tym celu łącznie 500 milionów euro. Strony pozostają jednak konkurentami we wszystkich innych dziedzinach.
Według informacji posiadanych przez zaangażowane firmy, jest to jak dotąd zdecydowanie największa inwestycja w infrastrukturę ładowania dla ciężkich samochodów ciężarowych w Europie. W ciągu pięciu lat od utworzenia spółki joint venture strony planują utworzyć i uruchomić co najmniej 1700 punktów ładowania o wysokiej wydajności, wykorzystujących zieloną energię elektryczną. Będą one położone przy autostradach i w ich pobliżu, a także na węzłach logistycznych i w punktach rozładunkowych.
Dodatkowi partnerzy i subwencje publiczne mają przyczynić się w przyszłości do znacznego zwiększenia liczby punktów ładowania. Planowana spółka joint venture będzie miała swą siedzibę w Amsterdamie w Holandii i ma działać niezależnie. Może przy tym korzystać z bogatego doświadczenia i wiedzy firm założycielskich w zakresie transportu ciężkiego.
W zamyśle stron umowy przyszła spółka joint venture ma utorować drogę do realizacji Zielonego Ładu Unii Europejskiej, a tym samym do rozwoju neutralnego dla klimatu transportu towarowego do roku 2050 – z jednej strony poprzez zapewnienie niezbędnej infrastruktury, a z drugiej poprzez ukierunkowanie na ekologiczną energię elektryczną w punktach ładowania.
Wspólne przedsięwzięcie Daimler Truck, TRATON GROUP i Volvo Group jest odpowiedzią na pilną potrzebę stworzenia wysokowydajnej sieci ładowania, a tym samym wsparcia operatorów flot samochodów ciężarowych w przechodzeniu na rozwiązania transportowe o neutralnej emisji CO2 – zwłaszcza w ciężkim transporcie dalekobieżnym. Wysokowydajna infrastruktura ładowania dla transportu dalekobieżnego stanowi ekonomicznie racjonalną drogę do znacznego obniżenia emisji CO2 w krótkim czasie. Opisywana inicjatywa jest więc ważnym impulsem, prowadzącym do udanego rozwoju transportu dalekobieżnego o neutralnej emisji CO2 z wykorzystaniem ciężkich samochodów ciężarowych i autobusów turystycznych.
Trzej partnerzy postrzegają planowaną spółkę joint venture jako przełom w branży transportowej w zakresie redukcji emisji CO2. Powinien on przynieść szereg korzyści również innym branżom. Najnowszy raport branżowy wzywa do utworzenia najpóźniej do 2025 r. nawet 15 tys. publicznych i obiektowych punktów ładowania o wysokiej wydajności, a najpóźniej do 2030 r. nawet 50 tys. punktów ładowania o wysokiej wydajności. Pionierska inicjatywa partnerów jest zatem wezwaniem do działania dla wszystkich innych graczy w branży, jak również dla rządów i ustawodawców, aby wspólnie osiągnąć zdefiniowane cele klimatyczne wraz z szybką rozbudową niezbędnej sieci ładowania. Sieć punktów ładowania tworzona przez strony umowy ma być dostępna dla operatorów flot w Europie niezależnie od marki – jest to wyraźny sygnał dla wszystkich innych graczy.
W ramach działania zorientowanego na klienta strony biorą pod uwagę różne zastosowania. Operatorzy flot pojazdów z akumulatorowym napędem elektrycznym mogą więc wykorzystywać na ładowanie zarówno 45-minutowy okres odpoczynku kierowcy przewidziany prawnie w Europie – zwłaszcza w transporcie dalekobieżnym, na którym skupi się przyszła spółka joint venture – jak i ładować pojazdy w nocy.
(s)
Fot. Daimler