ELEKTROMOBILNOŚĆ: Daimler i Volvo chcą produkować wodorowe ogniwa paliwowe w joint venture cellcentric
Spółka Daimler Truck AG i Volvo Group, dwie wiodące firmy w sektorze pojazdów użytkowych przedstawiły strategię nowej spółki joint venture cellcentric, działającej w branży ogniw paliwowych. Obie firmy podkreśliły swoje zdecydowane zaangażowanie w projekt wykorzystania wodorowych ogniw paliwowych w samochodach ciężarowych do transportu dalekobieżnego, i nie tylko.

Celem partnerów jest wspólne przyspieszenie realizacji projektu; cellcentric ma ambicję stać się jednym z wiodących na świecie producentów systemów ogniw paliwowych. Firma planuje uruchomienie jednego z największych w Europie zakładów seryjnej produkcji systemów ogniw paliwowych. Jej uruchomienie przewidziano na rok 2025.
Obaj udziałowcy spółki cellcentric wzywają do stworzenia w Unii Europejskiej jednolitych ram regulacyjnych, które przyspieszą wdrożenie wodorowych ogniw paliwowych. Mają one ponadto zrównać to rozwiązanie techniczne z konwencjonalnymi napędami pod względem kosztów, a w konsekwencji uczynić je ekonomiczną alternatywą dla klientów z segmentu samochodów ciężarowych.
cellcentric zajmie się rozwojem, produkcją i sprzedażą systemów ogniw paliwowych – przede wszystkim do wykorzystania w samochodach ciężarowych do transportu dalekobieżnego, choć systemy te będą oferowane również do innych zastosowań. Z punktu widzenia zarówno Daimler Truck AG, jak i Volvo Group, ciężarówki z elektrycznym napędem akumulatorowym i z napędem wodorowym uzupełniają się wzajemnie, odpowiednio do rodzaju eksploatacji u poszczególnych klientów – im lżejszy ładunek i mniejsza odległość przejazdu, tym częściej zastosowanie znajdzie napęd akumulatorowy. W przypadku cięższych ładunków i większych odległości preferowane będą raczej ogniwa paliwowe.

Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG i Martin Lundstedt, prezes zarządu Volvo Group.
Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG: – W transporcie przyszłości elektryczne ciężarówki z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe staną się rozwiązaniem technicznym kluczowym dla osiągnięcia neutralnego bilansu emisji dwutlenku węgla. W kombinacji z elektrycznymi napędami akumulatorowymi pozwoli nam to zaoferować naszym klientom najlepsze opcje pojazdów o lokalnie neutralnym bilansie emisji CO2, odpowiednio do rodzaju zastosowania. Same ciężarówki z elektrycznym napędem akumulatorowym tego nie umożliwią. Dlatego wraz z naszym partnerem, Volvo Group, jesteśmy w pełni zaangażowani w cellcentrics – wspólne przedsięwzięcie w dziedzinie ogniw paliwowych – i intensywnie pracujemy nad dalszym rozwojem systemów ogniw paliwowych oraz przygotowaniami do ich produkcji seryjnej. W odniesieniu do niezbędnej infrastruktury wodorowej, w perspektywie długoterminowej jedynym rozsądnym rozwiązaniem będzie zielony wodór.
Martin Lundstedt, prezes zarządu Volvo Group: – Naszym wspólnym priorytetem jest realizacja celów Porozumienia Paryskiego, a tym samym osiągnięcie neutralności pod względem emisji CO2, najpóźniej do 2050 r. Jesteśmy przekonani, że wodorowe ogniwa paliwowe odegrają istotną rolę w uczynieniu tego przełomowego kroku. Mamy jednak również świadomość, że chodzi tu o coś więcej niż tylko elektryfikację maszyn i pojazdów. Rozwój niezbędnych rozwiązań technicznych i infrastruktury wymaga szeroko zakrojonej współpracy podmiotów publicznych i prywatnych. Dlatego apelujemy do politycznych decydentów i rządów na całym świecie, aby podjąć wspólny wysiłek na rzecz pomyślnego wdrożenia systemów wodorowych ogniw paliwowych. Takie partnerskie projekty jak cellcentric mają dla nas kluczowe i strategiczne znaczenie w dążeniu do dekarbonizacji drogowego transportu towarowego.
Najwięksi europejscy producenci samochodów ciężarowych – wspierani również przez Daimler Truck AG i Volvo Group – wzywają do wybudowania w Europie około 300 wysokowydajnych stacji tankowania wodoru dla ciężkich pojazdów użytkowych do 2025 r. i około 1000 kolejnych najpóźniej do 2030 r. Wspólna inicjatywa ma na celu wykorzystanie wodoru, jako nośnika ekologicznej energii elektrycznej do zasilania elektrycznych ciężarówek do transportu dalekobieżnego – kluczowego elementu dekarbonizacji drogowego transportu towarowego.
Obecnie ciężarówki o neutralnym bilansie emisji CO2 są znacznie droższe od konwencjonalnych pojazdów. Dlatego konieczne jest stworzenie politycznych ram, które zapewnią zarówno popyt, jak ekonomiczność tego rozwiązania. Daimler Truck AG i Volvo Group opowiadają się za zachętami na rzecz rozwiązań technicznych o neutralnym bilansie emisji CO2 i za systemem podatkowym opartym na kryterium zawartości CO2 i energii. Kolejną opcją mógłby być system handlu emisjami.
cellcentric opracowuje obecnie plany produkcji wielkoseryjnej i w 2022 r. planuje ogłoszenie decyzji o lokalizacji zakładu. Ważnym krokiem na drodze do produkcji seryjnej jest aktualnie przygotowanie produkcji przedseryjnej w nowym zakładzie w Esslingen koło Stuttgartu. Równolegle cellcentric zwiększa bieżącą produkcję prototypów.
Daimler Truck AG i Volvo Group zamierzają rozpocząć testy samochodów ciężarowych na ogniwa paliwowe z udziałem klientów za około trzy lata, a ich produkcję seryjną w drugiej połowie obecnej dekady. Wszelkie działania przedsiębiorstw związane z pojazdami odbywają się niezależnie od siebie. W tym zakresie Daimler Truck AG i Volvo Group pozostają konkurentami. Dotyczy to całego portfolio pojazdów i produktów, a szczególnie integracji ogniw paliwowych w pojazdach.
Daimler Truck AG i Volvo Group utworzyły spółkę cellcentric 1 marca 2021 r. Ponad 300 wysoko wykwalifikowanych specjalistów skupionych w interdyscyplinarnych zespołach pracuje dla cellcentric w placówkach w Nabern, Stuttgarcie (Niemcy) i Burnaby (Kanada). Uzyskali oni dotąd około 700 indywidualnych patentów, co potwierdza wiodącą rolę firmy w rozwoju technicznym.
(s)
Fot. Daimler