ELEKTROMOBILNOŚĆ: DAF, Kenworth i Peterbilt będą produkować pojazdy elektryczne
Według informacji podanych w najnowszym raporcie finansowym koncernu PACCAR, jego marki Kenworth, Peterbilt i DAF pozostają światowymi liderami pojazdów zeroemisyjnych.
W Ameryce Północnej i w Europie klienci koncernu prowadzą obecnie testy terenowe ponad 60 ciężarówek o napędzie elektrycznym, hybrydowym i zasilanych ogniwami wodorowymi. Dostawy modeli produkcyjnych ciężarówek elektrycznych PACCAR mają się rozpocząć w 2021 r. – Oczekuje się, że przez najbliższych kilka lat dostawy pojazdów o napędzie zeroemisyjnym pozostaną niewysokie, ze względu na wysoki koszt tych technologii – powiedział Kyle Quinn, dyrektor PACCAR ds. technicznych. – W średnim okresie popyt na pojazdy zeroemisyjne będą generować głównie zastosowania w branży gospodarki odpadami, portowej i lokalnych dostaw, które nie wymagają pokonywania dużych odległości ani sieci infrastruktury do uzupełniania paliwa, a także w miejscach, gdzie obowiązuje całkowity zakaz emisji spalin.
DAF opracował całą gamę pojazdów elektrycznych i hybrydowych, które przechodzą obecnie u klientów w krajach europejskich obszerne testy terenowe w różnych zastosowaniach. – DAF CF Electric jest używany do przewozów regionalnych i w gospodarce odpadami, LF Electric jest idealny do dostaw lokalnych, natomiast CF Hybrid jest przeznaczony do przewozów długodystansowych, z możliwością operowania również w miastach, gdzie obowiązuje ograniczenie emisji do zera – mówi Ron Borsboom, dyrektor wykonawczy DAF ds. rozwoju produktów.
PACCAR połączył siły z wiodącymi w branży dostawcami komponentów i urządzeń do ładowania, które są integrowane z własną architekturą elektroniczną pojazdów PACCAR. – Mamy wiodącą pozycję w branży pod względem rozwoju ciężarówek klasy 8 napędzanych ogniwami wodorowymi – powiedział Kevin Baney, wiceprezes PACCAR i dyrektor generalny Kenworth. Kenworth dostarczy 10 ciężarówek Kenworth T680 z napędem wodorowym kilku klientom do testów terenowych w Porcie Los Angeles. Firma wykorzystała w modelu Kenworth T680 technologię ogniw paliwowych Toyoty, zaś paliwo wodorowe i infrastrukturę zapewnia Shell. Pojazdy zostały wyprodukowane w fabryce Kenwortha w Renton w stanie Waszyngton, a Centra Techniczne PACCAR zapewniają obszerne testy ich funkcjonowania.
Peterbilt opracował trzy modele ciężarówek elektrycznych do specjalistycznych zastosowań. Wiele z tych pojazdów jest obecnie testowanych przez klientów. – Ciężarówki Peterbilt Model 579EV są używane w portach i do przewozów regionalnych; Peterbilt Model 220 znajduje zastosowanie usługach odbioru i dostawy pojazdami o średniej ładowności, podczas gdy Peterbilt Model 520EVs jest wykorzystywany do odbioru i transportu odpadów – skomentował Jason Skoog, wiceprezes PACCAR i dyrektor generalny Peterbilt.
(s)
Fot. PACCAR
Views: 7