Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » ELEKTROMOBILNOŚĆ: Autobus z wodorowym napędem Toyoty w Madrycie

    ELEKTROMOBILNOŚĆ: Autobus z wodorowym napędem Toyoty w Madrycie

    18 lipca, 2022
    Aktualności, Autobusy, Autobusy wodorowe, Elektromobilność

    Hiszpański przewoźnik Alsa wprowadził do transportu publicznego w Madrycie autobus CaetanoBus H2.CityGold z wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyoty.

    Ciężarówki i Logistyka - Autobus z wodorowym napędem Toyoty w Madrycie

    Hiszpański prywatny przewoźnik autobusowy Alsa nawiązał współpracę z Toyotą, by wspólnie zrealizować ambitny projekt wprowadzenia wodorowych autobusów do transportu miejskiego i międzymiastowego w Hiszpanii. Dzięki tej współpracy stolica kraju zyskała pierwszy autobus miejski z bezemisyjnym napędem wodorowym.

    CaetanoBus H2.CityGold z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe Toyoty obsługuje dwie regularne linie autobusowe w miejscowości Torrejón de Ardoz pod Madrytem, pokonując dziennie około 200-250 km. Drugi pojazd porusza się między  hiszpańskimi miastami, aby zaprezentować mieszkańcom możliwości bezemisyjnego autobusu zasilanego wodorem.

    Alsa to prywatny operator, który w Hiszpanii współtworzy system transportu publicznego. Spółka należąca do grupy National Express Alsa posiada ok. 4400 autobusów, które przewożą ponad 392 miliony pasażerów rocznie. W metropolii Madrytu autobusy Alsy obsługują wiele linii miejskich i międzymiastowych. Firma planuje do 2030 roku wymienić całą flotę na pojazdy bezemisyjne, w tym wodorowe.

    Osiem w Barcelonie

    H2.CityGold trafił już także do użytku w Barcelonie, gdzie miejskie przedsiębiorstwo transportu TMB zamówiło osiem takich pojazdów. CaetanoBus dostarczyło pierwszy pojazd w marcu tego roku. Bezemisyjne autobusy będą pokonywać po kilkaset kilometrów dziennie, a do ich tankowania powstał w Strefie Wolnego Handlu w Barcelonie pierwszy w Hiszpanii zakład produkcji zielonego wodoru.

    Ciężarówki i Logistyka - Autobus z wodorowym napędem Toyoty w Madrycie

    Bezemisyjny na wodór

    H2.CityGold to efekt współpracy Toyoty z portugalskim producentem autobusów CaetanoBus, którego Toyotajest współwłaścicielem od 2020 roku. Autobus H2.City Gold to pierwszy produkowany w Europie pojazd, który otrzymał technologię wodorową Toyoty. Ogniwa paliwowe o mocy 60 kW dostarczają prąd do silnika elektrycznego o mocy 245 KM. Autobus otrzymał 5 kompozytowych, 312-litrowych zbiorników, które łącznie mieszczą do 37,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów. Zatankowanie ich do pełna trwa 9 minut. Pojazd zużywa około 6 kg na 100 km, a jego średni zasięg wynosi 400 km. W 12-metrowym autobusie mieści się do 87 pasażerów.

    Wodorowe inwestycje Toyoty w Europie

    Współpraca z hiszpańskimi przewoźnikami to kolejny przykład zaangażowania Toyoty w rozwój rynku wodorowego w Europie. W 2015 roku marka wprowadziła do salonów wodorowego sedana Mirai, którego druga generacja weszła do sprzedaży w Europie, w tym w Polsce w 2021 roku. W maju tego roku razem z Air Liquide i CaetanoBus Toyota rozpoczęła wspólne prace nad jednoczesną rozbudową infrastruktury wodorowej i flot pojazdów.

    Aby włączyć w rozwój wodorowego transportu jak największą liczbę partnerów, firma uruchomiła w Brukseli produkcję modułów ogniw paliwowych drugiej generacji, które mogą być łatwo wykorzystywane przez producentów z różnych branż. Jednym z pierwszych zastosowań jest prototypowy pociąg elektryczno-wodorowy FCH2RAIL, zdolny do bezemisyjnej jazdy zarówno gdy jest podłączony do trakcji elektrycznej, jak i na trasach, na których zwykle korzysta się z lokomotyw spalinowych. Jest to wspólne przedsięwzięcie firm i instytucji z Belgii, Niemiec, Hiszpanii i Portugalii, w tym hiszpańskiego centrum badań nad wodorem Centro National de Hidrogeno (CNH2), producenta pociągów CAF, hiszpańskiej kolei państwowej Renfe oraz Toyota Motor Europe.

    Toyota jest także strategicznym udziałowcem francuskiej firmy EODev, produkującej generatory oparte na ogniwach paliwowych z Mirai drugiej generacji. W ofercie EODev znajdują się generatory stacjonarne i do stosowania w morskich jachtach.

    (s)
    Fot. Toyota

    • Mercedes-Benz Vans: Elektryczna flota przyszłością firm nie tylko kurierskich
      Mercedes-Benz Vans: Elektryczna flota przyszłością firm nie tylko kurierskich…
      Dekarbonizacja floty, zeroemisyjność, zielona transformacja – to tylko kilka określeń, które już wkrótce zdominują branżę motoryzacyjną. Wraz ze zmianami w europejskim prawie, takimi jak Zielony Ład czy pakiet „Fit for 55”, rynek samochodów osobowych i […]
    • SCHEUERLE: U-boot U17 przewieziony bezpiecznie do muzeum techniki na modułach Scheuerle InterCombi
      SCHEUERLE: U-boot U17 przewieziony bezpiecznie do muzeum techniki na modułach Scheuerle InterCombi
      To może być najdłuższa kombinacja naczep ze sztywną platformą, jaką kiedykolwiek widziano na drogach publicznych w Niemczech: zespół specjalistów Spedition Kübler przewoził zabytkowy okręt podwodny o długości 50 metrów i wadze prawie 500 ton na […]
    • SCHMITZ CARGOBULL: Inżynieria wymagań firmy zyskuje uznanie IREB
      SCHMITZ CARGOBULL: Inżynieria wymagań firmy zyskuje uznanie IREB
      Wydział Inżynierii Systemów E/E firmy Schmitz Cargobull otrzymał srebrny status od Międzynarodowej Rady Inżynierii Wymagań. Inżynieria wymagań firmy Schmitz Cargobull została wyróżniona srebrnym statusem przez Międzynarodową Radę Inżynierii Wymagań (IREB). Status ten potwierdza profesjonalną komunikację, […]
    • GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów
      GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…
      W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym mostem drogowym, który został otwarty w 2021 r. W rezultacie lokomotywy i tabor muszą być transportowane na moście autostrady […]

    Tagi : autobusy
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – kwiecien 202

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,94
    Pb95
    6,61
    ON
    6,35
    LPG
    2,97
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,58
    USD/PLN
    4,15
    CHF/PLN
    4,67
    GPB/PLN
    5,21
    NOK/PLN
    0,38
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone