Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Eksploatacja: AdBlue drastycznie drożeje w całej Europie! I zaczyna go brakować!

    Eksploatacja: AdBlue drastycznie drożeje w całej Europie! I zaczyna go brakować!

    3 września, 2022
    Aktualności, Eksploatacja, Oleje i paliwa, Stacje paliw

    Jak podaje Business Insider ceny AdBlue w Europie idą mocno w górę. Bez tego środka nie mogą jeździć nowoczesne pojazdy z silnikiem Diesla – przede wszystkim ciężarówki. Na Słowacji jego produkcja została wstrzymana, Niemcy też zapowiadają przestoje. W Polsce Grupa Azoty utrzymuje produkcję na planowanych poziomach, a nawet zwiększa. Zwraca jednak uwagę, że sytuacja na rynku zależy nie tylko od niej.

    AdBlue drastycznie drożeje w całej Europie! I zaczyna go brakować!

    W ostatnich miesiącach wystrzeliły ceny AdBlue, który jest niezbędny m.in. w ciężarówkach czy pociągach napędzanych silnikami Diesla. Produkcję, ze względu na wysokie ceny gazu, wstrzymały zakłady na Słowacji. Nie wyklucza tego także fabryka w Niemczech. Grupa Azoty na razie nie planuje wstrzymywania produkcji, a wręcz ją zwiększa. Zaznacza jednak, że sytuacja rynkowa zależy w dużej mierze od zagranicznych producentów.

    W branży transportowej pojawiają się plotki o problemach z dostępnością AdBlue – informuje wp.pl. Pewne jest natomiast, że ceny środka znacząco wzrosły. Na niektórych stacjach litr płynu kosztuje już 6,50 zł, na Orlenie – 4,99 zł, choć wiosną ubiegłego roku jego cena wynosiła około 1,50 zł. Jeszcze większe problemy dotyczą zagranicy. Jak podaje wp.pl, produkcję wstrzymały słowackie zakłady chemiczne Duslo. Zakłady chemiczne SKW Piesteritz w Niemczech zapowiadają z kolei wstrzymanie produkcji w październiku, jeśli nie dostaną pomocy od rządu.

    W Polsce produkcją AdBlue zajmuje się Grupa Azoty. Ta deklaruje, że zwiększa produkcję na rynek krajowy, ale zastrzega, że sytuacja z cenami i dostępnością zależy także od innych europejskich producentów.

    AdBlue to nazwa handlowa 32,5-proc. roztworu mocznika w wodzie demineralizowanej. Płyn ten jest potrzebny do działania układu tzw. selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), oczyszczającego spaliny silników wysokoprężnych ze szkodliwych tlenków azotu. Jeżeli silnik wysokoprężny ma być jednocześnie mocny i nie zanieczyszczać środowiska, to ciśnienie i temperatury panujące w komorach spalania muszą być bardzo wysokie, a to sprawia, że powstaje więcej tlenków azotu. By sobie z nimi poradzić każdy nowoczesny pojazd z dieslem pod maską lub kabiną jest wyposażony w układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), do którego pracy potrzebny jest płyn AdBlue. Jest wtryskiwany do wydechu, gdzie pod wpływem wysokiej temperatury zamienia się w amoniak i dwutlenek węgla. W katalizatorze uwolniony amoniak reaguje z tlenkami azotu, w wyniku czego powstają z nich nietoksyczny azot i para wodna. Teoretycznie zamiast AdBlue do oczyszczania spalin można by używać od razu amoniaku, tyle że ten jest szkodliwy i cuchnący – bezpieczniej jest wytwarzać go w aucie z niegroźnego roztworu mocznika.

    Podwyżki cen AdBlue uderzą więc w firmy transportowe. Jeszcze gorzej będzie, gdy go zabraknie. Czeski dziennik biznesowy „Hospodarske Noviny”, na który powołuje się wp.pl, pisze wręcz o możliwym paraliżu, bo jak podkreśla bez AdBlue nie pojedzie nie tylko wiele ciężarówek, ale także pociągów.

    (opr. s)
    Fot. Archiwum

    Tagi : Adblue
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – czerwiec 2023

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,94
    Pb95
    6,61
    ON
    6,35
    LPG
    2,97
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,58
    USD/PLN
    4,15
    CHF/PLN
    4,67
    GPB/PLN
    5,21
    NOK/PLN
    0,38
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone