Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Analizy
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Bezpieczeństwo
    • Drogi
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Opony
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Finanse
    • Logistyka
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Naczepy
    • Ponad normatyw
    • Prawo
    • Przewoźnicy
    • Rynek
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Targi
      • Technika
      • Wydarzenia
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Artykuły
    • Autobusy
    • Bezpieczeństwo
    • Eksploatacja
      • Opony
    • Elektromobilność
    • Finanse
    • Jazda próbna
    • Logistyka
    • Naczepy
    • Oleje i paliwa
    • Ponad normatyw
    • Prawo
    • Producenci
    • Przewoźnicy
    • Rynek
      • Prezentacje
      • Wydarzenia
      • Technika
      • Targi
    • Serwis
    • Wywiad
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Archiwum
  • Prenumerata
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » EKOnomia jeździ na LNG

    EKOnomia jeździ na LNG

    31 sierpnia, 2020
    Aktualności, Ekologia, Koronawirus, Oleje i paliwa, Polecane

    Gdy globalne rynki idą w kierunku ograniczania emisji CO2, branża TSL przesiada się na paliwa niskoemisyjne.

    EKOnomia jeździ na LNG, Truckslog.pl

    Firmy wpisują niskoemisyjność w swoją politykę zrównoważonego rozwoju, a ograniczenie emisji CO2 podczas transportu towarów coraz częściej staje się wymogiem przetargowym nakładanym na przewoźnika. Unia Europejska sprzyja transportowi opartemu na pojazdach zasilanych skroplonym gazem ziemnym. Państwa członkowskie wprowadzają ułatwienia dla niskoemisyjnych flot i rozwijają infrastrukturę tankowania LNG. Wszystko to ma na celu ułatwienie branży TSL przejście na pojazdy gazowe – i przyspieszenie dekarbonizacji transportu oraz redukcji innych zanieczyszczeń.

    Pojazdy niskoemisyjne szansą biznesową dla branży TSL

    „Race to zero” postawił branżę TSL, która generuje ok. 20-25% światowej emisji CO2, przed wyzwaniem. W jego obliczu coraz więcej firm transportowych uzupełnia flotę pojazdami zasilanymi skroplonym gazem ziemnym. Wpisuje się to w oczekiwania klientów, którzy ze względów ekologicznych poszukują przewoźników operujących flotą niskoemisyjną. Przykładem z ostatniej chwili są działania Grupy Żywiec[1], która podpisała kontrakt z firmą transportową na dystrybucję piwa właśnie z wykorzystaniem samochodów ciężarowych napędzanych LNG. Celem współpracy jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz pyłów.

    „Zielone” przetargi dostępne tylko dla flot na LNG

    Grupa Żywiec to nie jedyny koncern, który aktywnie poszukuje ekologicznego przewoźnika. Coraz więcej firm transportowych, które zainwestowały we flotę zasilaną skroplonym gazem ziemnym, korzysta z dostępu do „zielonych” przetargów. Wiele dużych firm posiada obecnie działy zajmujące się zrównoważonym rozwojem, które mają wpływ na wybór dostawcy spełniającego ich cele klimatyczne. Dzięki posiadaniu niskoemisyjnych pojazdów, przewoźnicy zyskują przewagę konkurencyjną – i szansę na bardzo atrakcyjny kontrakt.

    Liczba stacji tankowania LNG w poszczególnych krajach Europy.

    Liczba stacji tankowania LNG w poszczególnych krajach Europy. Żródło: https://www.ngva.eu/stations-map/

    Najlepszy czas na inwestycję w ciągnik zasilany skroplonym gazem ziemnym

    Według raportu Polskiej Platformy LNG z 2019 roku rynek pojazdów na gaz LNG będzie się zwiększał, a obecnie w Polsce jest ich zarejestrowanych ok. 500. Jednocześnie rośnie popyt na usługi transportowe świadczone przez eko-floty. Przekonali się o tym m.in. dostawcy usług transportowych dla Ikea, którzy są zobowiązani do używania nowoczesnych pojazdów z czystszymi paliwami (zgodnie z kodeksem „Zasady IKEA dotyczące dystrybucji produktów wyposażenia domu”)[2]. Jest to pokłosie polityki ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 70% do 2030 roku. Lidl do końca 2020 roku wprowadzi w Niemczech aż 100 ciągników siodłowych z silnikiem na LNG.

    Prostsza decyzja dzięki testom pojazdów LNG oferowanym przez producentów

    Na polskim rynku dostępne są ciągniki LNG trzech producentów: IVECO, Scania i Volvo. Ich zakup lub leasing pozwala wstrzelić się w korzystny moment – przed konkurencją. Producenci udostępniają możliwość testowania ciągnika LNG, dzięki czemu przewoźnik może sprawdzić, jak maszyna radzi sobie w trasie – i czy jest opłacalna dla jego biznesu. Poczta Polska już w zeszłym roku z powodzeniem testowała ciągnik siodłowy na LNG w ramach wdrażania programu stopniowej wymiany floty na niskoemisyjną[3]. Podobnie DHL testował ciężarówki zasilane skroplonym gazem ziemnym w Polsce, Niemczech i Belgii w ramach zmniejszenia emisji związanych z logistyką do zera do 2050 r.[4]

    Wynajem instalacji tankowania LNG – bezpieczeństwo paliwowe floty i źródło dochodu

    Obecnie ciągnik siodłowy na LNG jest w stanie przejechać na jednym tankowaniu około 1500 km. Ze względów logistycznych najlepiej wykonać je w bazie przewoźnika, wykorzystując  instalację do tankowania LNG. Oszczędności wynikające z niskiej ceny paliwa i sprzyjającej polityki państw członkowskich (jak zwolnienia z opłat drogowych w Niemczech i północnych Włoszech) pozwalają na szybszy zwrot z inwestycji w wynajem instalacji do tankowania LNG. Co więcej, przewoźnicy mogą sprzedawać gaz ziemny podmiotom trzecim – stając się stacją dotankowania dla innych firm transportujących towary z wykorzystaniem niskoemisyjnej floty. Tym sposobem instalacja tankowania LNG zapewnia przewoźnikowi pewny dostęp do gazu – oraz przychód zwiększający opłacalność wynajmu.

    Sprzedaż gazu ziemnego – szansa firmy transportowej na ekspansję na wzrastającym rynku

    Przykład zachodnioeuropejski pokazuje, że rewolucja LNG wyznacza nowy kierunek rozwoju biznesu. Szacuje się, że do 2030 roku nastąpi znaczny skok w rozwoju floty pojazdów na gaz ziemny. Obecnie w Europie jest około 2500 pojazdów LNG. W perspektywie dekady liczba ta wzrośnie 112-krotnie – do 280.000, a łączny udział pojazdów LNG i CNG w rynku europejskim o 25%.

    Za pojazdami niskoemisyjnymi pójdą stacje tankowania LNG i CNG. W całej Europie jest ich na razie 300, z czego w Polsce – 5, jednak rozwój infrastruktury w kraju nabiera tempa i w planach są już kolejne stacje. Oznacza to, że firmy transportowe posiadające już instalacje LNG dla swojej floty mogą testować nowy model biznesowy, oferując sprzedaż nadwyżki gazu na zewnątrz – zwiększając opłacalność inwestycji.

    Zielony PR w branży TSL

    Posiadanie własnej floty i instalacji tankowania LNG to dobry PR dla firmy transportowej. Plac przewoźnika może stać się istotnym punktem na eko-mapie Europy i przyciągnąć wartościowych partnerów biznesowych oraz klientów. Warto przemyśleć nowe kierunki rozwoju biznesu w branży TSL – w tym długofalowe efekty postawienia własnej instalacji lub stacji LNG. Budować silną pozycję na jeszcze nienasyconym rynku, zanim zrobi to konkurencja.

    Branża TSL nieuchronnie zmierza ku zeroemisyjności. Wpływają na to działania firm (m.in. wpisanie ekologicznego napędu jako warunku w przetargu), polityka UE i rządów europejskich (przepisy ograniczające emisję CO2, MAUTy) oraz rozwój ekologicznej floty przez producentów ciągników. Wykonanie zwrotu na LNG na obecnym etapie rozwoju eko-transportu, o krok przed resztą branży, daje szansę na dynamiczny rozwój firmy transportowej i zwiększenie jej udziału w rynku – nie tylko poprzez pozyskiwanie nowych klientów, ale także zmniejszenie kosztów transportu.

    Sprawdź, czy LNG jest opłacalne dla Twojej floty w Kalkulatorze oszczędności.

    [1] https://grupazywiec.pl/nasze-dzialania/grupa-zywiec-wdraza-ekologiczny-transport/
    [2] https://www.ikea.com/ms/en_JP/about_ikea/our_responsibility/climate_change/efficient_transport_of_products.html
    [3] https://media.poczta-polska.pl/pr/446300/poczta-polska-testuje-auta-zasilane-gazem-lng
    [4] https://www.dhl.com/global-en/home/press/press-archive/2019/dhl-freight-pilots-first-lng-truck-with-mega-trailer-in-germany.html

    Fot. DUON

    Tagi : LNG, rynek
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Styczeń-Luty 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Prenumerata
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,94
    Pb95
    6,58
    ON
    8,53
    LPG
    3,83
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,71
    USD/PLN
    4,29
    CHF/PLN
    4,58
    GPB/PLN
    5,60
    NOK/PLN
    0,49
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone