Z jednej fabryki. Schmitz Cargobull przed IAA
Na targach IAA Transportation 2024, które w połowie września odbędą się w Hanowerze Schmitz Cargobull przedstawi […]
Technologia „Plug & Charge” ma zrewolucjonizować proces ładowania pojazdów elektrycznych, oferując właścicielom pojazdów płynne i bezpieczne transakcje. To innowacyjne rozwiązanie eliminuje potrzebę korzystania z wielu aplikacji, kart RFID lub płatności kartą kredytową, dzięki czemu ładowanie pojazdów elektrycznych jest tak proste, jak podłączenie i odjechanie.
Tym bardziej jest to ważne dla rynku europejskiego w związku z wdrożeniem regulacji AFIR. To unijne rozporządzenie zastępujące dyrektywę ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Dla rynku jest to ważny sygnał, bo nowe przepisy wejdą w życie już w kwietniu 2024 r., a Polska ma coraz mniej czasu na wdrożenie niezbędnych zmian prawnych w tym także dostępność do infrastruktury ładowania i bezpośrednie płatności.
Ekoenergetyka-Polska wdrożyła softwarowe rozwiązania Plug & Charge opierające się na standardzie ISO 15118, a dostępność tej funkcji w produktach Ekoenergetyka jest wynikiem wieloletnich prac i testów. Prace nad ta technologią rozpoczęły się w 2020 roku, przy kooperacji z globalną organizacją CharIN. Już rok później potwierdzono w praktyce, podczas CharIN Testival, pierwsze testy z producentami samochodów, a w 2022 roku zakończono kompleksowe testy z producentami pojazdów.
Eksperci z Ekoenergetyka-Polska w 2022 przeprowadzili testy i komunikację z samochodem ciężarowym eActros z Daimler Truck AG. W tym samym roku uruchomiono pierwszą stację ładowania w pełni obsługiwaną przez przez Plug&Charge dla IONITY – jednego z najważniejszych operatorów sieci ładowania w Europie.
Rozliczanie ładowania samochodu elektrycznego może być dużo prostsze od tankowania. Po latach zapowiedzi producentów samochodów i operatorów stacji ładowania wdrażają technologię Plug&Charge. Całe ładowanie zostanie zainicjowane automatycznie, a rozliczenie zostanie doliczone do faktury u dostawcy usług ładowania. – Plug&Charge to ten rodzaj technologii, która przypomina magię. Proces jest technologicznie dość skomplikowany, ale ukryty przed klientem. Wszystko dzieje się automatycznie, sprawiając, że korzystanie z ładowarek staje się niezwykle intuicyjne i proste – mówi Michał Małecki, dyrektor Biura Rozwoju Oprogramowania w Ekoenergetyka Polska S.A.
Niezwykle istotnym elementem, który wymaga podkreślenia, jest zapewnienie kompleksowego cyberbezpieczeństwa całego procesu oraz ochrona danych wrażliwych klientów. W miarę rozwoju branży elektromobilnej, zagadnienie bezpieczeństwa cybernetycznego nabiera coraz większego znaczenia i staje się nieodzownym aspektem.
W dzisiejszym świecie motoryzacji adaptacja do nowych technologii staje się kluczowym elementem komfortu i wygody kierowcy. Niemal wszystkie nowe modele samochodów już teraz przygotowane są do korzystania z unikalnych kluczy cyfrowych, które zapewniają dostęp do usług ładowania pojazdów elektrycznych. Warto przyjrzeć się, jak to działa.
W Polsce Plug & Charge będzie można już wkrótce używać na ultraszybkich hubach EKOEN. To rozwiązanie również ma zastosowanie w infrastrukturach zamkniętych, takich jak depo autobusowe. Obecnie za zajezdniach nie ma takich rozwiązań, a w przyszłości przy zwiększeniu skali zeroemisyjnych flot może zrewolucjonizować podejście do codziennej eksploatacji. – Ekoen jest pierwszym Polskim operatorem, który umożliwi ładowanie pojazdów elektrycznych w standardzie Plug&Charge na swoich wielostanowiskowych hubach ultraszybkiego ładowania. Do końca bieżącego roku planuje uruchomić łącznie 7 hubów o całkowitej mocy blisko 10 MW – dodaje Tomasz Siedlecki, dyrektor EKOEN.
Plug & Charge działa w ekosystemie, który łączy operatorów sieci ładowania, producentów oprogramowania i instytucje certyfikujące, takie jak Hubject. Hubject upraszcza proces ładowania pojazdów elektrycznych poprzez swoją platformę eRoaming, zwana intercharge, która łączy operatorów punktów ładowania (CPO) i dostawców usług eMobility (EMP), umożliwiając ujednolicony, niezależny od sieci dostęp do infrastruktury ładowania. – Jednym z kluczowych elementów usług oferowanych przez Hubject jest Plug&Charge. Oznacza to, że każdemu pojazdowi elektrycznemu przypisywany jest unikalny certyfikat, który służy do zapewnienia bezpiecznej komunikacji w ekosystemie pojazdów elektrycznych – wyjaśniał na scenie Kongresu Nowej Mobilności Steffen Rhinow, dyrektor Plug&Charge Hubject. – Kiedy właściciel pojazdu chce naładować swój pojazd elektryczny, może użyć tego certyfikatu, aby zidentyfikować się w systemie i wykonać sesję ładowania. Warto zauważyć, że Hubject miał również znaczący wpływ na wzrost akceptacji pojazdów elektrycznych na rynku, przyczyniając się do rozwoju infrastruktury ładowania i usprawniając proces korzystania z pojazdów elektrycznych. W ten sposób firma odegrała ważną rolę w przyspieszeniu przejścia na bardziej zrównoważone i przyjazne dla środowiska formy transportu.
(s), fot. Ekoenergetyka
Na targach IAA Transportation 2024, które w połowie września odbędą się w Hanowerze Schmitz Cargobull przedstawi […]
Krone wprowadza na rynek pionierską koncepcję „Dimensions in Motion” na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze. […]
Opony do pojazdów ciężarowych i naczep montowane na 22,5-calowych obręczach zapewniają dłuższy okres eksploatacji, wysoki poziom […]