Dakar 2025: Macik liderem w ciężarówkach, Polacy blisko podium!
Wydmy i mgła nie są dobrym połączeniem, gdy zawodnicy muszą rozpocząć odcinek specjalny na Dakarze. W […]
eActros 600, flagowy model elektrycznych ciężarówek Mercedes-Benz o masie całkowitej zestawu 40 ton. Jego imponujący zasięg 500 kilometrów na jednym ładowaniu, osiągnięty dzięki baterii o pojemności ponad 600 kWh i innowacyjnej osi napędowej, otwiera nowe możliwości dla transportu dalekobieżnego.
Trasa przejazdu testowego obejmuje najróżniejsze warunki topograficzne i klimatyczne, od mroźnej Skandynawii po słoneczne wybrzeża Hiszpanii. Ciężarówki odwiedzą między innymi Przylądek Północny w Norwegii i Tarifę w Hiszpanii, co pozwoli przetestować ich możliwości w ekstremalnych warunkach.
Ciężarówki odwiedzą również Niemcy, Danię, Szwecję, Norwegię, Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Czechy, Austrię, Słowację, Węgry, Chorwację, Słowenię, Włochy, Monako, Francję, Hiszpanię, Portugalię, Belgię, Holandię i Luksemburg.
Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks, za kierownicą eActrosa
Na starcie przejazdu, za kierownicą jednego z eActrosów zasiadła Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks. Podkreśliła ona, że technologia pojazdów elektrycznych jest już gotowa na transformację energetyczną, a teraz kluczowa jest współpraca z władzami i sektorem energetycznym w celu rozwoju infrastruktury ładowania.
– Serdecznie dziękuję naszym inżynierom, którzy wyruszają w trasę eActrosem 600. Mamy pojazdy spełniające pod względem technicznym wymogi transformacji energetycznej. W Europie możliwy jest transport dalekobieżny z udziałem ciężarówek akumulatorowo-elektrycznych. Teraz konieczna będzie współpraca władz politycznych i sektora energetycznego z przemysłem, aby przyspieszyć rozwój publicznej infrastruktury ładowania – mówi Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks
Głównym celem „eActros 600 European Testing Tour 2024” jest zebranie danych na temat zużycia energii w różnych warunkach drogowych i klimatycznych. Mercedes-Benz Trucks chce podzielić się tą wiedzą z klientami, aby pomóc im w optymalizacji wykorzystania elektrycznych ciężarówek.
Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin, wraz z nową, niezwykle ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania akumulatorów. Akumulatory pojazdów mają być ładowane wyłącznie z publicznie dostępnych stacji ładowania.
eActros 600 to nie tylko pojazd, ale kompleksowe rozwiązanie dla transportu dalekobieżnego. Mercedes-Benz Trucks oferuje klientom wsparcie w zakresie doradztwa, infrastruktury ładowania i usług, aby ułatwić im przejście na ekologiczny transport.
Około 60 procent dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks nie przekracza 500 kilometrów, a więc w tych przypadkach wystarczająca jest infrastruktura ładowania we własnych bazach operacyjnych oraz w miejscach załadunku i rozładunku. We wszystkich innych zastosowaniach niezbędnym warunkiem uzyskania pełnej operacyjności elektrycznych samochodów ciężarowych w paneuropejskim transporcie dalekobieżnym jest stały rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania. W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS).
W kwietniu bieżącego roku w ośrodku rozwojowo-testowym firmy w Wörth am Rhein konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy z powodzeniem naładowali prototyp eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy jednego megawata. Klienci mogą zamawiać właściwe wyposażenie wstępne do ładowania MCS. Z chwilą, gdy technologia MCS stanie się dostępna i zostanie ustandaryzowana przez producentów, możliwe będzie doposażenie w nią modeli eActros 600. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy około jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80 procent trwa ok. 30 minut.
Wizualnym wyróżnikiem tej elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego jest całkowicie nowa, purystyczna stylistyka kabiny, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Oczekuje się też, że ta e‑ciężarówka wyznaczy nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot, dzięki czemu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi.
(CYPH), fot. Daimler Truck
Wydmy i mgła nie są dobrym połączeniem, gdy zawodnicy muszą rozpocząć odcinek specjalny na Dakarze. W […]
W połowie stycznia inspektorzy ITD z Gniezna i Poznania, wraz ze Strażnikami Leśnymi z Gniezna oraz […]
Rok 2025 zapowiada się dla branży logistycznej jako okres wyzwań, ale i szans. Umiarkowany optymizm wśród […]