Szczęśniak. Norweski lew
Fredrikstad to malowniczo położone miasto w południowej części Norwegii. Zostało założonew 1567 roku przez króla Fryderyka […]
– Elektryczna ciężarówka to dla nas duża nowość, dotąd nie mieliśmy okazji zetknąć się z takim pojazdem – mówi Beata Sitarska, kierowniczka transportu oddziału EFTRANSPORT w Adamowie. – Zostaliśmy jednak bardzo dobrze przygotowani przez ekspertów Daimler Truck Polska do podjęcia tego wyzwania – zanim rozpoczęliśmy test, otrzymaliśmy wszelkie potrzebne informacje, kierowca został przeszkolony, a później przez cały okres eksploatacji pojazdu w naszej firmie mieliśmy zapewnione wsparcie merytoryczne. To bardzo ważne, bo kiedy mamy do czynienia z czymś tak nowym, im więcej wiemy, tym mniej jest obaw. Nie czuliśmy się pozostawieni sami sobie.
eActros pracował na zróżnicowanych trasach lokalnych, startując z bazy w centrum logistycznym A2 Warsaw Park w Adamowie. – Pojazd realizował nasze typowe zadania, polegające na dostawach i odbiorach palet, dziennie pokonując trasy do ok. 160 km – mówi Beata Sitarska. – Transporty obejmowały zarówno tereny okolic Warszawy, jak i samo centrum miasta. Wszędzie eActros świetnie sobie poradził.
W ramach testu elektryczna ciężarówka przewoziła nie tylko palety – jednym z transportów były materiały biurowe. – W tym wypadku obciążenie wyniosło 24 tony, chcieliśmy sprawdzić, jak eActros zachowuje się z takim ładunkiem – mówi Beata Sitarska. – Okazało się, że właśnie w tym przypadku elektryczny napęd ujawnił swoją przewagę nad tradycyjnym: kierowca był zachwycony dynamiką pojazdu, obciążenie zupełnie nie wpłynęło na jego prowadzenie. Jednocześnie zużycie energii nie było dużo większe niż przy obciążeniu 7 tonami ładunku.
Innym aspektem, na który zwracał uwagę kierowca EFTRANSPORT, był komfort pracy, dużo wyższy niż pojeździe spalinowym. – Znaczenie tu mają dwa elementy, ważne dla kierowców, którzy często rozpoczynają pracę bardzo wcześnie rano, a potem spędzają w samochodzie cały dzień – wyjaśnia Beata Sitarska. – Po pierwsze możliwość ustawienia klimatyzacji wstępnej, dzięki czemu bez straty energii kabina zostaje odpowiednio ogrzana, zanim kierowca rozpocznie pracę. To znacznie podnosi komfort i samopoczucie w warunkach zimowych. Drugi aspekt to cisza w kabinie – dla niektórych kierowców brak odgłosu silnika początkowo może być deprymujący, ale nasz pracownik podkreślał, że po całym dniu zmęczenie jest mniejsze. Innym plusem Mercedesa, już niezwiązanym z napędem elektrycznym, który zwrócił uwagę kierowcy, jest doskonała widoczność, szersze pole widzenia, jakie zapewnia nowy system MirrorCam – to znaczne udogodnienie.
W trakcie dwutygodniowego testu firma korzystała wyłącznie z dostarczonej razem z pojazdem ładowarki mobilnej, która okazała się wystarczająca na jego potrzeby. – Z pewnością podczas normalnej eksploatacji podeszlibyśmy do tego tematu szerzej, jest dużo możliwości, stacjonarnych ładowarek DC przybywa, często znajdują się w lokalizacjach, do których jeździmy lub po drodze – mówi Beata Sitarska. – Wiemy też, że w zakresie infrastruktury i zarządzania ładowaniem takiego pojazdu możemy liczyć na merytoryczne wsparcie eConsultantów z Daimler Truck Polska, o czym przekonaliśmy się nawet podczas testu – odpowiedzi na wszelkie pytania otrzymywaliśmy błyskawicznie.
eActros 300 Tractor wzbudził duże zainteresowanie zarówno wśród kierowców EFTRANSPORT, szczególnie tych zainteresowanych nowoczesnymi technologiami, jak i tych spotykanych na parkingach. – Jego wygląd i literka „e” przed nazwą modelu bardzo przyciągały uwagę – mówi Beata Sitarska. – Z pewnością taki pojazd to duża nowość, wymaga innego stylu jazdy, oswojenia z techniką i jej ograniczeniami, ale w moim odczuciu z czasem w coraz większym stopniu kierowcy będą doceniać plusy napędu elektrycznego. Dodatkowo dla wielu klientów, także dla naszego głównego klienta, firmy LPR, aspekt ochrony środowiska jest bardzo ważny. Zmiany są nieuchronne i jeśli chcemy się rozwijać, trzeba się dostosowywać do nowych rozwiązań. Pierwszy kontakt z elektromobilnością w transporcie ciężarowym już za nami – po teście eActrosa teraz z ciekawością i dużo mniejszymi obawami czekamy na kolejne doświadczenia.
(s), fot. Daimler Truck
Fredrikstad to malowniczo położone miasto w południowej części Norwegii. Zostało założonew 1567 roku przez króla Fryderyka […]
Od 1 października 2024 nowym dyrektorem zarządzającym Mercedes-Benz Vans w Polsce zostaje René Achinger, pełniący tę […]
W obliczu globalnych wyzwań firmy coraz częściej decydują się na przeniesienie produkcji bliżej rynków zbytu. Trend […]
Views: 63