Dziewięcioosiowy zestaw ważył ponad 86 ton. O kilkadziesiąt ton za dużo
Zatrzymana na autostradzie A1 ciężarówka, przewożąca balasty do dźwigu, ważyła 86,15 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Transport nienormatywny wykonywano bez wymaganych zezwoleń oraz pilotażu.

Na zjeździe z autostrady A1 koło Grudziądza, patrol ITD zatrzymał do kontroli drogowej dziewięcioosiowy zestaw. Ciężarówka przewoziła sześć dużych obciążników balastowych do dźwigu o łącznej masie 60 t. Kierowca okazał inspektorom zezwolenie kat. IV na przejazd gabarytu po drogach publicznych.
Taki dokument dopuszcza do ruchu nienormatywny pojazd o rzeczywistej masie całkowitej nieprzekraczającej 60 t oraz o naciskach osi nie większych od dopuszczalnych.
Już wstępna kontrola wykazała zatem, że transport odbywa się na podstawie niewłaściwego zezwolenia. W celu szczegółowego zweryfikowania tonażu i potwierdzenia tego faktu, ciężarówkę skierowano do najbliższego punktu kontrolnego.

Zestaw z ładunkiem ważył 86,15 t. Tak ciężki ładunek spowodował też, że podwójna oś napędowa samochodu ciężarowego wywierała na drogę naciski za duże o ponad 6 t. Za duże były też naciski trzech z sześciu osi naczepy.
W przypadku takich parametrów wagowych, przewoźnik powinien mieć zezwolenie kat. V na przejazd nienormatywnego pojazdu. Na trasie przejazdu tego gabarytu powinny być także dwa pojazdy pilotujące, których zabrakło.
Oba nienormatywne przewozy zostały tymczasowo wstrzymane. Inspektorzy skierowali ciężarówki na wyznaczone parkingi strzeżone. Odjadą z nich dopiero po usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości. Wobec przewoźników zostaną wszczęte postępowania administracyjne. Grożą im kary pieniężne.
CYPH
Fot. GITD
- VOLVO TRUCKS: Nowy samochód ciężarowy na biogaz na dłuższe trasyVolvo Trucks wprowadza na rynek nowy, mocniejszy samochód ciężarowy, który może być zasilany skroplonym biogazem. Nowy pojazd może wykonywać wymagające zadania transportowe na dużych odległościach, jednocześnie zmniejszając ogólną emisję CO2. Pięć lat temu Volvo Trucks […]
- Elektromobilność: Nowa Koalicja eTransport wspiera proces dekarbonizacji transportu drogowegoBateryjny lub wodorowy – ale na pewno elektryczny! Transport przyszłości już dziś potrzebuje silnego wsparcia, aby polscy przewoźnicy utrzymali pozycję lidera w europejskim sektorze przewozów drogowych. Organizacje pozarządowe i branżowe powołują Koalicję e-Transport. Transformacja motoryzacji […]
- IVECO: GP JOULE zamówi 100 zasilanych ogniwami elektrycznych Nikola Tre FCEV
- ORLEN Oil: Olej PLATINUM GEAR ATF VI – nowa jakość dla automatycznych skrzyń biegówNowy produkt w portfolio firmy ORLEN OIL, PLATINUM GEAR ATF VI, to syntetyczny olej przekładniowy, który spełnia wymagania najnowszych specyfikacji ATF. Nowy syntetyczny olej przekładniowy PLATINUM GEAR ATF VI to produkt, który z pewnością zainteresuje […]