Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » DROGI: Wymiana nawierzchni na autostradzie A4

    DROGI: Wymiana nawierzchni na autostradzie A4

    14 sierpnia, 2020
    Aktualności, Drogi, Koronawirus

    A4 łącząca zachodnią i wschodnią granicę Polski oraz uprzemysłowione obszary kraju, jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych. Nie wszyscy jednak pamiętają, że odcinek od granicy z Niemcami do Bytomia to pozostałość po trasie zbudowanej przed i w trakcie drugiej wojny światowej, który dopiero na przełomie XX i XXI został gruntownie przebudowany.

    DROGI: Wymiana nawierzchni na autostradzie A4, Truckslog.pl

    Po niemal dwudziestu latach eksploatacji rozpoczął się remont nawierzchni. Odcinki na terenie Dolnego Śląska mają już nową nawierzchnię, a w 2022 roku zakończone zostaną prace na ostatnim, 12-kilometrowym odcinku od węzła Kędzierzyn-Koźle (MOP Wysoka) do granicy woj. śląskiego.

    Prace prowadzono na krótkich odcinkach, by jak najbardziej złagodzić utrudnienia związane z remontem nawierzchni przy utrzymaniu ciągłości ruchu na autostradzie. Przypomnijmy, że obecnie prowadzone są prace związane ze zmianą organizacji ruchu na ponad 12-kilometrowym odcinku, pomiędzy węzłami Krapkowice i Kędzierzyn-Koźle.

    Wyremontowana zostanie północna jezdnia, a prace potrwają do listopada br. Podczas prowadzenia prac jezdnia północna (w kierunku Wrocławia) będzie całkowicie zamknięta. Ruch będzie odbywał się dwukierunkowo jezdnią południową w kierunku Katowic, przy czym jadący do Wrocławia będą mieli przez cały czas do dyspozycji dwa pasy ruchu. Jadący w kierunku Katowic, w zależności od etapu remontu, będą mieli jeden lub dwa pasy ruchu. Do rozdzielenia przeciwnych kierunków ruchu zastosowane będą bariery separacyjne.

    Remont będzie prowadzony w dwóch etapach:

    • ETAP 1 odc. od km 256,7 do km 264 – przekrój „2+1” na odcinku od km 256,7 do km 260,3 (odcinek 1 po dwa pasy ruchu w kierunku Wrocławia i jeden pas w kierunku Katowic), a następnie poprowadzenie ruchu w przekroju „2+2” po jezdni południowej na odcinku od km 260,3 do km 264 (odcinek 2 po dwa pasy ruchu w kierunku Katowic i kierunku Wrocławia).
    • ETAP 2 odc. od km 264 do km 269,5 – przekrój „2+2” na wysokości MOP Góra Św. Anny oraz na odcinku od Góry Św. Anny w kierunku węzła Kędzierzyn-Koźle – po dwa pasy ruchu w kierunku Katowic i kierunku Wrocławia. Przy tym etapie realizacji robót zostanie zamknięty MOP Wysoka; wjazd i wyjazd z MOP-u Góra Św. Anny zostanie utrzymany.

    W roku 2021 planowany jest remont jezdni południowej o długości 21 km pomiędzy węzłem Kędzierzyn-Koźle, a granicą woj. śląskiego wraz węzłem Kędzierzyn-Koźle i węzłem Strzelce Opolskie. Natomiast w roku 2022 planuje się remont odcinka 12 km na jezdni północnej od węzła Kędzierzyn-Koźle (MOP Wysoka) do granicy woj. śląskiego.

    A4 w pigułce

    Historia autostrady A4 zaczyna się latach 30. XX wieku. Wtedy powstało łącznie 103 km ówczesnej trasy, która łączyła Berlin z Bytomiem. W powojennych latach na autostradzie A4 nie było zbyt wielu użytkowników. Dopiero produkcja rodzimych samochodów osobowych przyczyniła się do tego, że A4 została włączona do komunikacyjnej architektury drogowej.

    W tej chwili autostrada A4 jest częścią trasy międzynarodowej E-40, leżącej w III transeuropejskim korytarzu transportowym i przebiega od portu Calais we Francji do wschodnich krańców Kazachstanu. W Polsce rozpoczyna swój bieg w Jędrzychowicach k. Zgorzelca, gdzie łączy się z niemiecką autostradą z kierunku Drezna, a kończy na przejściu granicznym z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość A4 wynosi ok. 672 km i przebiega przez pięć województw. Na Dolnym Śląsku liczy niecałe 194 km, natomiast w województwie opolskim ok. 90 km.

    Prace projektowe dotyczące opolskiego odcinka autostrady A4 rozpoczęte zostały w roku 1974 i były kontynuowane do roku 1980. Z uwagi na kryzys, w 1980 roku prace zostały przerwane. W latach 1986-1994 podjęte były ponownie prace projektowe i częściowo roboty m.in. na odcinku od Przylesia do Gogolina. Wybudowano lub wyremontowano cztery mosty w rejonie Nysy Kłodzkiej, wybudowano odcinek jezdni od Przylesia do Prądów i uruchomiono ruch na odcinku Przylesie – Prądy (częściowo na dwóch jezdniach). W latach 1995-1996 udało się pozyskać środki z Unii Europejskiej (w ramach środków przedakcesyjnych ) fundusze PHARE, ISPA i pożyczkę EBI na budowę autostrady A4 na odcinku od Wrocławia do Gliwic. Powołane zostało w Opolu Biuro Budowy Autostrady Wrocław – Gliwice jako samodzielna jednostka. Prace budowlane trwały od roku 1997 do roku 2005, kiedy to oddany został do użytkowania odcinek A4 (Kleszczów – Sośnica).

    (s)
    Fot. GDDKiA

    Tagi : autostrady
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    8,33
    Pb95
    7,74
    ON
    774
    LPG
    3,45
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,83
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,90
    GPB/PLN
    5,71
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone