DROGI: Wymiana nawierzchni na autostradzie A4
A4 łącząca zachodnią i wschodnią granicę Polski oraz uprzemysłowione obszary kraju, jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych. Nie wszyscy jednak pamiętają, że odcinek od granicy z Niemcami do Bytomia to pozostałość po trasie zbudowanej przed i w trakcie drugiej wojny światowej, który dopiero na przełomie XX i XXI został gruntownie przebudowany.
Po niemal dwudziestu latach eksploatacji rozpoczął się remont nawierzchni. Odcinki na terenie Dolnego Śląska mają już nową nawierzchnię, a w 2022 roku zakończone zostaną prace na ostatnim, 12-kilometrowym odcinku od węzła Kędzierzyn-Koźle (MOP Wysoka) do granicy woj. śląskiego.
Prace prowadzono na krótkich odcinkach, by jak najbardziej złagodzić utrudnienia związane z remontem nawierzchni przy utrzymaniu ciągłości ruchu na autostradzie. Przypomnijmy, że obecnie prowadzone są prace związane ze zmianą organizacji ruchu na ponad 12-kilometrowym odcinku, pomiędzy węzłami Krapkowice i Kędzierzyn-Koźle.
Wyremontowana zostanie północna jezdnia, a prace potrwają do listopada br. Podczas prowadzenia prac jezdnia północna (w kierunku Wrocławia) będzie całkowicie zamknięta. Ruch będzie odbywał się dwukierunkowo jezdnią południową w kierunku Katowic, przy czym jadący do Wrocławia będą mieli przez cały czas do dyspozycji dwa pasy ruchu. Jadący w kierunku Katowic, w zależności od etapu remontu, będą mieli jeden lub dwa pasy ruchu. Do rozdzielenia przeciwnych kierunków ruchu zastosowane będą bariery separacyjne.
Remont będzie prowadzony w dwóch etapach:
- ETAP 1 odc. od km 256,7 do km 264 – przekrój „2+1” na odcinku od km 256,7 do km 260,3 (odcinek 1 po dwa pasy ruchu w kierunku Wrocławia i jeden pas w kierunku Katowic), a następnie poprowadzenie ruchu w przekroju „2+2” po jezdni południowej na odcinku od km 260,3 do km 264 (odcinek 2 po dwa pasy ruchu w kierunku Katowic i kierunku Wrocławia).
- ETAP 2 odc. od km 264 do km 269,5 – przekrój „2+2” na wysokości MOP Góra Św. Anny oraz na odcinku od Góry Św. Anny w kierunku węzła Kędzierzyn-Koźle – po dwa pasy ruchu w kierunku Katowic i kierunku Wrocławia. Przy tym etapie realizacji robót zostanie zamknięty MOP Wysoka; wjazd i wyjazd z MOP-u Góra Św. Anny zostanie utrzymany.
W roku 2021 planowany jest remont jezdni południowej o długości 21 km pomiędzy węzłem Kędzierzyn-Koźle, a granicą woj. śląskiego wraz węzłem Kędzierzyn-Koźle i węzłem Strzelce Opolskie. Natomiast w roku 2022 planuje się remont odcinka 12 km na jezdni północnej od węzła Kędzierzyn-Koźle (MOP Wysoka) do granicy woj. śląskiego.
A4 w pigułce
Historia autostrady A4 zaczyna się latach 30. XX wieku. Wtedy powstało łącznie 103 km ówczesnej trasy, która łączyła Berlin z Bytomiem. W powojennych latach na autostradzie A4 nie było zbyt wielu użytkowników. Dopiero produkcja rodzimych samochodów osobowych przyczyniła się do tego, że A4 została włączona do komunikacyjnej architektury drogowej.
W tej chwili autostrada A4 jest częścią trasy międzynarodowej E-40, leżącej w III transeuropejskim korytarzu transportowym i przebiega od portu Calais we Francji do wschodnich krańców Kazachstanu. W Polsce rozpoczyna swój bieg w Jędrzychowicach k. Zgorzelca, gdzie łączy się z niemiecką autostradą z kierunku Drezna, a kończy na przejściu granicznym z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość A4 wynosi ok. 672 km i przebiega przez pięć województw. Na Dolnym Śląsku liczy niecałe 194 km, natomiast w województwie opolskim ok. 90 km.
Prace projektowe dotyczące opolskiego odcinka autostrady A4 rozpoczęte zostały w roku 1974 i były kontynuowane do roku 1980. Z uwagi na kryzys, w 1980 roku prace zostały przerwane. W latach 1986-1994 podjęte były ponownie prace projektowe i częściowo roboty m.in. na odcinku od Przylesia do Gogolina. Wybudowano lub wyremontowano cztery mosty w rejonie Nysy Kłodzkiej, wybudowano odcinek jezdni od Przylesia do Prądów i uruchomiono ruch na odcinku Przylesie – Prądy (częściowo na dwóch jezdniach). W latach 1995-1996 udało się pozyskać środki z Unii Europejskiej (w ramach środków przedakcesyjnych ) fundusze PHARE, ISPA i pożyczkę EBI na budowę autostrady A4 na odcinku od Wrocławia do Gliwic. Powołane zostało w Opolu Biuro Budowy Autostrady Wrocław – Gliwice jako samodzielna jednostka. Prace budowlane trwały od roku 1997 do roku 2005, kiedy to oddany został do użytkowania odcinek A4 (Kleszczów – Sośnica).
(s)
Fot. GDDKiA
Views: 2