DROGI: Tunel na Zakopiance oddany do ruchu
Tunel drogowy na trasie łączącej Kraków z Zakopanem, wydrążony pod górą Luboń Mały w ciągu drogi ekspresowej S7, został oddany do ruchu 12 listopada. Ten ponad dwukilometrowy obiekt inżynierski powstał między Naprawą a Skomielną Białą, w ramach budowy S7 na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój.
Nowo wybudowany podziemny tunel prawie w całości znajduje się na terenie gminy Jordanów. Decyzją Rady Gminy patronami tunelu zostali Lech i Maria Kaczyńscy. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że tunel na Zakopiance to niezwykle ważna inwestycja zarówno dla lokalnej społeczności, jak i turystów, którzy będą mogli łatwiej dostać się pod Tatry. – To epokowa zmiana. Dzięki tunelowi w ciągu Zakopianki na S7, a także dzięki budowie nowoczesnej i wygodnej drogi Rdzawka – Nowy Targ, każdy mieszkaniec Warszawy, Gdańska, Krakowa – kierowcy i pasażerowie, będą mogli bezpiecznie i komfortowo udać się w na wypoczynek w polskich górach, czy też na południu Europy. To nie ostatnia inwestycja w Małopolsce – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Szef resortu infrastruktury zaznaczył, że w wielu miejscach w Polsce realizowane są nowoczesne inwestycje drogowe. – To niezmiernie skomplikowane przedsięwzięcie inżynieryjne i jeden z wielu tuneli, które powstają, chociażby na trasie S3, na S19, czy w Świnoujściu. Polscy inżynierowie nie boją się trudnych i ambitnych wyzwań – powiedział A. Adamczyk.
– Przejazd tunelem drogowym, zwłaszcza w terenie górskim dostarcza kierowcom dodatkowych wrażeń – powiedział Jacek Wasik, przedstawiciel Komisji Europejskiej w Polsce. – Powstały dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych obiekt przede wszystkim ułatwi mieszkańcom i turystom dojazd w Tatry, a także wymianę towarową w ramach europejskiej sieci transportowej. Co równie ważne, droga ekspresowa to także większe bezpieczeństwo podróżnych i ograniczenie emisji spalin, a także impuls do dalszego rozwoju społecznego i gospodarczego regionu.
Tunel pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym ma dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, o długości 2058 m i wysokości 4,7 m. W obu nitkach wybudowano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu. Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m.
W ramach inwestycji wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedną zlokalizowaną w środku, która jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne ze względu na hałas utrudniający rozmowy będą oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.
Wartość kontraktu na realizację odcinka S7 Naprawa – Skomielna Biała, w ramach którego powstał m.in. dwukomorowy tunel długości 2,06 km oraz wiadukt o długości 321 m to ponad 968,8 mln zł. Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2,55 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE 1,3 mld zł.
Droga ekspresowa S7 stanowi główną oś komunikacyjną woj. małopolskiego na kierunku północ-południe. Zapewnia bezpośrednie połączenie m.in. z autostradą A4 oraz kierunku Słowacji i Węgier. Z Krakowa do Rabki-Zdroju S7 jest częścią Zakopianki – trasy łączącej Kraków z Zakopanem, która jest jedną z najmocniej obciążonych dróg krajowych w Polsce. Obecnie kierowcy mogą korzystać z drogi ekspresowej S7 na trasie od Myślenic do Rabki-Zdroju, razem z oddanym do ruchu odcinkiem tunelowym Naprawa – Skomielna Biała.
(opr. s, źródło GDDKiA)
Fot. GDDKiA