DROGI: S5 – Świecie-Bydgoszcz bez utrudnień
Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zasadnicze roboty na budowie drogi ekspresowej S5 ze Świecia do Bydgoszczy zostały ukończone. Dzięki temu możliwe jest rozpoczęcie wprowadzania stałej organizacji ruchu na tym ponad 22-kilometrowym odcinku.

Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia wdrożono zmiany na jezdni prowadzącej z Bydgoszczy w stronę Świecia, a krótko potem zostało zdjęte ograniczenie na jezdni w stronę Bydgoszczy. Oznacza to, że na całej długości drogi S5 w województwie kujawsko-pomorskim pojedziemy z docelową dozwoloną prędkością.
Zadanie na finiszu
Odcinek z Dworzyska (węzeł Świecie Południe) do Aleksandrowa (węzeł Bydgoszcz Północ) ma długość 22,4 km i w większości przebiega śladem starej drogi krajowej nr 5. Fragmenty nowej jezdni udostępniano stopniowo, wraz z postępem prac budowlanych. Jeszcze w czerwcu ub.r. oddano do ruchu cztery kilometry odcinka S5, omijającego Aleję Dębową w Borównie i Kusowie. Tym samym odcinek starej DK5 stał się wyłącznie drogą lokalną, a ruch tranzytowy zaczął przebiegać przez S5.
Następnym krokiem było udostępnienie (z końcem sierpnia) przekroju 2×2 trasy głównej drogi ekspresowej S5 w Trzeciewcu oraz pomiędzy Dworzyskiem i Grucznem. Dzięki temu kierowcy uzyskali dodatkowe trzy kilometry jezdni w pełnym przekroju. Kolejne etapy wdrożono między 18 a 21 października. W ramach zmian udostępniono przekrój 2×2 trasy głównej S5 od Trzeciewca do wiaduktu w Zawadzie. Następnie z Zawady do węzła Pruszcz, a finalnie na pozostałym odcinku – pomiędzy węzłem Pruszcz, a węzłem Gruczno. Dzięki temu udostępniony został cały przekrój odcinka S5 na zasadach czasowej organizacji ruchu, z ograniczeniem prędkości do 80 km/h na czas wykonania pozostałych prac.
Przez ostatnie tygodnie trwały roboty wykończeniowe na tym odcinku. Wykonawca uzyskał również ostatnią decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, przewidzianą w trakcie realizacji zadania. Dzięki zakończeniu robót zasadniczych, można wprowadzić stałą organizację ruchu na całym odcinku S5 zdejmując też dotychczasowe ograniczenia do 80 km/h.
S5 łączy trzy duże miasta
Droga ekspresowa S5 w województwie kujawsko-pomorskim ma łącznie 128 kilometrów długości. Kierowcy zyskali szlak łączący Wrocław, Poznań i Bydgoszcz z autostradą A1 w okolicy Grudziądza. Łączny koszt inwestycji to ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to prawie 1,8 mld zł.
S5 Grudziądz – Ostróda
W przyszłości S5 połączy się z S7 pod Ostródą. W październiku 2021 roku GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą dokumentacji. Jego najważniejszym zadaniem będzie uzyskanie decyzji środowiskowej dla przyszłej drogi. Aktualnie trwają prace nad wariantami jej przebiegu, analizą ruchu oraz inwentaryzacją przyrodniczą. Odbyły się też spotkania z samorządowcami, a na początku 2023 roku planowane są informacyjne spotkania z mieszkańcami gmin, przez które poprowadzone są warianty drogi.
GDDKiA szacuje, że prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych zakończą się w 2028 r. Ich orientacyjny koszt wyniesie około 33 mln zł. Inwestycja został ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Oznacza to, że w przyszłości powstanie w woj. kujawsko-pomorskim dodatkowo około 45 km drogi ekspresowej S5 (oraz 45 km w woj. warmińsko-mazurskim).
(Opr. s)
Fot. GDDKiA