DROGI: Rozbudowa autostrady A2 coraz bliżej. Osiem firm chce wykonać projekt
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty złożone na rozbudowę autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. Zgłosiło się osiem firm, z których tylko jedna przekroczyła kosztorys inwestorski. Rozpoczęcie robót planowane jest na jesień 2026 roku.
Od powstania autostrady A2 minęło niespełna 11 lat, jednak okazała się ona jednym z najbardziej obciążonych ruchem szlaków komunikacyjnych w Polsce. Jak pokazały dane z dwóch ostatnich Generalnych Pomiarów Ruchu przeprowadzonych w 2015 r. i łącznie w latach 2020 i 2021 liczba pojazdów na dobę wzrosła o średnio 29 proc.
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań, wymagających uwzględnienia szeregu warunków. Przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków: tak w stronę Warszawy, jak i Poznania mają być dostępne po dwa pasy ruchu! To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą a centrum kraju odbywał się bez poważniejszych zakłóceń. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej czasowej organizacji ruchu, która zapewni skuteczny przejazd pojazdów.
Najtańsza oferta opiewa na kwotę 22,8 mln, a najdroższa na 58,4 mln zł. Oznacza to, że siedem ofert mieści się w kwocie przeznaczonej przez GDDKiA na realizację zadania, a jedna ją przekracza. Oferty będą teraz badane i w drugiej połowie roku powinniśmy poznać wykonawcę.
Różnice w poziomie cen złożonych ofert, od najtańszej do najdroższej, sięgają aż 256 proc.! Może to wynikać z opisywanego uprzednio, bardzo skomplikowanego procesu przygotowania inwestycji. Aby wybrać najkorzystniejszą z ofert, wymaga dokładnego i starannego ich sprawdzenia.
Lista ofert
1. Europrojekt Gdańsk S.A – 22.839.224,25 zł
2. DATABAUT Sp. z o.o. – 25.473.300,00 zł
3. Transprojekt Gdański Sp. z o.o. – 25.768.500,00 zł
4. Mosty Gdańsk Sp. z o.o. – 28.278.130,50 zł
5. IVIA S.A – 33.898.800,00 zł
6. Dar Al.- Handasah Consultants – 38.724.867,36 zł
7. Mosty Katowice – 45.936.502,50 zł
8. Trakt Sp. z o.o. Sp. k. – 58.421.986,50 zł
Czy rozbudowa jest potrzebna?
Inwestycja jest konieczna za sprawą stałego wzrostu natężenia ruchu i spodziewanego jeszcze większego, związanego z dojazdami do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dane z ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu pokazały, że pomiędzy węzłami Łódź Północ i Skierniewice średnio na dobę przejeżdża ok. 50-53 tys. pojazdów, a pomiędzy węzłami Pruszków i Konotopa ponad 93 tys.
Przygotowania już ruszyły
Zarówno dla województwa łódzkiego i mazowieckiego zostały już opracowane zostały elementy koncepcji programowej dla poszerzenia autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu na długości ok. 89 kilometrów. Między węzłami Łódź Północ i Pruszków autostrada będzie miała trzy pasy ruchu, a dalej do węzła Konotopa – cztery pasy ruchu na każdej z jezdni.
Jak prowadzona będzie inwestycja?
Przedsięwzięcie będzie realizowane w systemie tradycyjnym, najpierw zostanie przygotowany projekt, a następnie ogłoszony przetarg na budowę. Rozbudowa będzie prowadzona przy zachowaniu ruchu na autostradzie. Jej efektem będzie nie tylko dodatkowy pas ruchu, ale też m.in. modernizacja oświetlenia z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.
(GDDKiA), fot. GDDKiA