DROGI: Ostatnia umowa na budowę S6 między Słupskiem a Sławnem podpisana
GDDKiA podpisała umowę na realizację drogi ekspresowej S6 na odcinku Sławno – Słupsk. Realizacją inwestycji zajmie się firma Stecol, a wartość kontraktu to 701,6 mln zł. Nowa trasa będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku i długości 22,9 km.

Podpisana umowa odcinka Sławno – Słupsk jest ostatnią na realizację drogi ekspresowej S6 między Szczecinem i Gdańskiem. Łącznie trwa realizacja dziesięciu odcinków S6 w województwie pomorskim, a w województwie zachodnio-pomorskim dwóch. Przebiegają prace na obwodnicy Koszalina, natomiast 30 września tego roku została zawarta umowa dla odcinka Koszalin – Sławno. Udostępnienie do ruchu odcinka Sławno – Słupsk, na który podpisano umowę, planowane jest w październiku 2025 roku. Wtedy też kierowcy będą mogli przejechać całą, 300-kilometrową trasę ekspresową Szczecin – Gdańsk.
Wykonawca będzie miał za zadanie przygotować projekty wykonawcze oraz zrealizować roboty budowalne, a także uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Na opracowanie projektów przewidziano 10 miesięcy, natomiast na same prace budowlane 19 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych. Dla inwestycji została już w sierpniu ubiegłego roku uzyskana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W ciągu 30 dniu od podpisania umowy wykonawcy zostanie przekazany plac budowy. Pierwsze działania wykonawcy będą obejmowały sprawdzenie saperskie, prace geodezyjne i wycinkę drzew. Zasadnicze roboty rozpoczną się po przygotowaniu i zatwierdzeniu projektów wykonawczych.

Odcinek Sławno – Słupsk
Odcinek o długości 22,9 km omija Sławno częściowo od strony południowej i biegnie do znajdującego się już w województwie pomorskim Słupska. W ramach umowy, podobnie jak w przetargu na odcinek Koszalin – Sławno, wykonawca przygotuje projekty wykonawcze oraz zrealizuje roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. W ramach tego zadania oprócz trasy głównej powstaną cztery węzły drogowe (Sławno, Warszkowo, Wrześnica i Sycewice) oraz infrastruktura towarzysząca. W planach jest m.in przebudowa dróg krzyżujących się z nową „eską”, budowa dróg dojazdowych, a także awaryjnych wjazdów czy przejazdów.
Realizacja S6 coraz bardziej finału
Zarówno ostatnie, jak również najbliższe lata to czas intensywnej realizacji drogi ekspresowej S6 między Szczecinem a Gdańskiem. Od 2015 roku realizowane były odcinki między Goleniowem a Koszalinem (w formule Projektuj i buduj). Od 2019 roku można już korzystać z blisko 130 km nowej drogi ekspresowej. Od lipca ubiegłego roku prowadzone są roboty związane z dokończeniem obwodnicy Koszalina i Sianowa. Od 2018 roku trwa realizacja ponad 40 km S6 od Bożegopola Wielkiego do Obwodnicy Trójmiasta – „Trasą Kaszubską” powinniśmy pojechać do końca tego roku.
Umowy na realizację pozostałych odcinków S6 w województwie pomorskim, łącznie z obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej, zostały podpisane w ubiegłym roku. Zakończenie realizacji tych fragmentów planowane jest w 2025 roku. Również w 2025 roku zaplanowane jest zakończenie realizacji dwóch ostatnich odcinków S6 w województwie zachodniopomorskim Koszalin – Sławno i Sławno – Słupsk. Wówczas powinna zacząć funkcjonować całość ekspresowego połączenia Szczecina z Gdańskiem wzdłuż wybrzeża bałtyckiego o długości około 300 km.
(CYPH), fot. GDDKiA
- „Igła w stogu siana” – radioaktywna kapsułka odnalezionaRadioaktywna kapsułka z cezem-137 została odnaleziona po tym, jak zaginęła podczas transportu w australijskim Outbacku na odludziu Zachodniej Australii. Stephen Dawson ze Służb Ratunkowych w Zachodniej Australii potwierdził, że “igła w stogu siana” się znalazła. […]
- VOLVO TRUCKS: Nowy samochód ciężarowy na biogaz na dłuższe trasyVolvo Trucks wprowadza na rynek nowy, mocniejszy samochód ciężarowy, który może być zasilany skroplonym biogazem. Nowy pojazd może wykonywać wymagające zadania transportowe na dużych odległościach, jednocześnie zmniejszając ogólną emisję CO2. Pięć lat temu Volvo Trucks […]
- Elektromobilność: Nowa Koalicja eTransport wspiera proces dekarbonizacji transportu drogowegoBateryjny lub wodorowy – ale na pewno elektryczny! Transport przyszłości już dziś potrzebuje silnego wsparcia, aby polscy przewoźnicy utrzymali pozycję lidera w europejskim sektorze przewozów drogowych. Organizacje pozarządowe i branżowe powołują Koalicję e-Transport. Transformacja motoryzacji […]
- IVECO: GP JOULE zamówi 100 zasilanych ogniwami elektrycznych Nikola Tre FCEV