DROGI: Kolejny odcinek S61 Via Baltica otwarty. Dwa następne jeszcze w lipcu
Oddane zostały do użytku kolejne fragmenty międzynarodowego korytarza transportowego łączącego kraje bałtyckie z zachodnią Europą – Via Baltica. To odcinki dróg ekspresowych S8 i S61 pomiędzy Warszawą i przejściem granicznym w Budzisku. Z ponad 311 km przyszłej Via Baltica, kierowcy mają już do dyspozycji blisko 130 km.

Prawie 100 km to droga ekspresowa S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do Ostrowi Mazowieckiej, a pozostałe ok. 30 km to obwodnice Szczuczyna i Suwałk oraz odcinek Raczki – Suwałki. W realizacji jest blisko 169 km, a jutro oddamy do ruchu 17 km, a jeszcze w lipcu kolejne ponad 34 km drogi ekspresowej S61.
Śniadowo – Łomża Południe
To 17 km dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni. Nawierzchnia z betonu cementowego zapewni wyższą odporność na koleinowanie, co jest szczególnie ważne na trasie, z której w dużej mierze będą korzystać pojazdy ciężarowe. W ramach inwestycji wybudowano węzeł Śniadowo na połączeniu z drogą wojewódzką nr 677 oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) – Chomentowo Zachód i Chomentowo Wschód. Jutrzejsze udostępnienie do ruchu tego odcinka możliwe jest dzięki ukończeniu prac na łącznicach węzła Łomża Południe, realizowanego w ramach odcinka Łomża Południe – Łomża Zachód. To umożliwi połączenie z drogą wojewódzką nr 677.
– Trasa Via Baltica to jeden z najważniejszych szlaków tranzytowych łączących kraje nadbałtyckie z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce. Sukcesywnie oddajemy do użytku kolejne fragmenty drogi S61, będącej kluczowym elementem międzynarodowego korytarza transportowego. Inwestycja skróci czas przejazdu i podniesie poziom bezpieczeństwa na drodze – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Krok po kroku realizujemy nasze plany na ten rok. Jutro do ruchu udostępnimy 17-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S61 od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe. To oznacza, że licznik dróg szybkiego ruchu w Polsce wskaże ponad 4300 km. Dróg nowoczesnych, komfortowych i bezpiecznych. – powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA.
Stawiski – Szczuczyn
Kolejny odcinek, z którego skorzystają kierowcy, połączy istniejące obwodnice Stawisk i Szczuczyna. To 18 km dwujezdniowej trasy, również z nawierzchnią betonową, przy czym na blisko 1,6 km obwodnicy Stawisk dobudowano drugą jezdnię. Nowa trasa biegnie wzdłuż obecnej DK61. Wybudowano na niej węzeł Grabowo, na połączeniu z DP1828B oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) – Zabiele Wschód i Zabiele Zachód.
Przed końcem lipca Kolno – Stawiski
Oddanie do ruchu tego 16-kilometrowego odcinka sprawi, że kierowcy będą mieli do dyspozycji łącznie prawie 44 km trasy ekspresowej od węzła Kolno, na północ od Łomży, do końca obwodnicy Szczuczyna. Węzeł Kolno połączy trasę S61 z istniejącym przebiegiem DK61 i DK63. Powstał nowy odcinek DK63 o długości ponad 2,2 km oraz przebudowano drogę powiatowej nr 1903B na długości ponad 1,1 km. Zbudowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – Górki Zachód i Górki Wschód, oraz drugą jezdnię (zachodnią) na obwodnicy Stawisk na długości 3,4 km.
opr. CYPHH
Fot. GDDKiA