Dostawczy Opel Blitz – nieznane zdjęcia zapomnianego modelu
Sensacyjne odkrycia są rzadkością, ale się zdarzają. Specjaliści z Opel Classic zauważyli osiem zabytkowych fotografii dostawczego vana wystawionych na aukcji. Odkrycie okazało się prawdziwą rewelacją. Na niepublikowanych dotąd zdjęciach widać, że w połowie lat 30. firma Opel miała gotowy do produkcji bardzo nowocześnie wyglądający samochód dostawczy, któremu nadano znaną już wcześniej nazwę Blitz.

Taka konstrukcja pojazdu zyskała popularność dopiero wiele lat później, a dziś jest standardem – także w modelach Opel Vivaro i Movano. Leif Rohwedder, dyrektor Opel Classic: – W archiwach firmy Opel nie mieliśmy takich fotografii. O ile nam wiadomo, w żadnej publikacji nie było też nawet wzmianki o tym samochodzie. Wyjątkowy prototyp pozostawał zapomniany przez całe dziesięciolecia.
Dostawczy pionier z kabiną nad silnikiem
Ze zdjęć można wywnioskować, że kompaktowy van Opel Blitz o pionierskiej konstrukcji był w pełni dopracowany i gotowy do jazdy. Nazwę projektu zapisano ołówkiem na odwrocie fotografii: 1.5-23 COE. Liczby odnoszą się do pojemności silnika (1488 cm3) i przybliżonego rozstawu osi (2400 mm). „COE” oznacza „cab over engine” („kabina nad silnikiem”).

Jak na lata 30. ubiegłego wieku była to bardzo zaawansowana konstrukcja. W porównaniu z pojazdami z konwencjonalną długą pokrywą silnika umożliwiała znaczne skrócenie nadwozia przy zachowaniu dużej przestrzeni ładunkowej. Silnik znajdował się pod kanapowymi siedzeniami lub tuż przed nimi.
Przed drugą wojną światową takie pojazdy były spotykane wyłącznie w USA, Niemczech i Francji. W Niemczech tylko dwa modele miały konstrukcję COE. Oba pochodziły z początku lat 30., miały bardzo prostą, pudełkowatą kabinę i były napędzane dwucylindrowymi dwusuwowymi silnikami. Żaden nie odniósł szczególnego sukcesu. W tamtych czasach rynek preferował pojazdy z długą maską silnika, takie jak czołowe w swojej klasie ciężarówki o ładowności od 0,3 do 3 ton oferowane przez markę Opel.
Postępowa koncepcja
Dostawczy Blitz wyróżniał się minimalistycznym, funkcjonalnym wzornictwem, które pasowało do postępowej koncepcji. Nie brakowało w nim jednak charakterystycznych dla marki detali, takich jak czarne nadkola stosowane przez Opla w ówczesnych ciężarówkach oraz wykończenie „art décor” wyróżniające wszystkie osobowe samochody marki Opel z lat 30. Ornamentacja podkreślała również poziome linie i dodawała przodowi sympatycznego uroku – co w przypadku pojazdów dostawczych sprzed niemal wieku było dość niezwykłe.
Opel – wtedy lider rynku pojazdów użytkowych – wykorzystał podzespoły z innych modeli do budowy auta dostawczego. Na przykład, półtoralitrowy silnik pochodził z osobowej Olympii, a osie zapożyczono z legendarnej ciężarówki Blitz. Nadwozie miało zaawansowaną konstrukcję – poza przegrodą, podłogą w sekcji towarowej oraz częścią dachu było wykonane ze stali.
Niewiele wiadomo o danych technicznych modelu Blitz 1.5-23 COE. W archiwach Opla znaleziono angielskojęzyczną broszurę dotyczącą pojazdów z roku modelowego 1937. Z dokumentu wynika, że oprócz wersji o ładowności jednej tony planowano także wariant półtoratonowy z sześciocylindrowym silnikiem i bliźniaczymi tylnymi kołami. Zachowały się też rysunki wersji ciężarowej z platformą oraz 15-miejscowego mikrobusu opartego na modelu Blitz 1.5-23 COE.
Wyprzedzał swoje czasy
Dostawczy Blitz nigdy nie wszedł do produkcji. Jednym z powodów były prawdopodobnie przygotowania Niemiec do wojny w drugiej połowie lat 30. Nie było zapotrzebowania na lekkie pojazdy użytkowe i Opel prawdopodobnie i tak musiałby wstrzymać produkcję. Blitz 1.5-23 COE pozostał więc prototypem.
Opel opracowuje kolejne modele samochodów dostawczych od lat 50. Obecnie w tym segmencie markę reprezentują trzy odnoszące sukcesy pojazdy – kompaktowy Combo, bestsellerowy i uniwersalny Vivaro oraz jego większy krewniak Movano.
Obchodząca w tym roku jubileusz 160-lecia firma Opel wciąż jest pionierem, gdyż całą gamę lekkich modeli użytkowych oferuje także w wersjach z napędem w pełni elektrycznym. Samochody niemieckiego producenta wyposażone w silniki elektryczne o mocy do 100 kW (136 KM) oraz akumulatory o pojemności do 75 kWh zaspokoją potrzeby każdego użytkownika.
Opel ma również rozwiązanie dla klientów flotowych wymagających dużego zasięgu i szybkiego tankowania. to Vivaro e_Hydrogen – samochód elektryczny zasilany z ogniw paliwowych. Zatankowanie wodoru w ilości pozwalającej na przejechanie 400 kilometrów (wg WLTP2) trwa tylko trzy minuty.
(s)
Fot. Opel
- Kilka kilometrów na konto narzeczonej skończyło się zatrzymaniem prawa jazdyKierowca ciężarówki wyjął swoją kartę z tachografu, ponieważ przekroczył limit dziennego czasu pracy. Aby uniknąć kary, postanowił zalogować swoje aktywności na karcie narzeczonej. W ten sposób zdołał przejechać zaledwie kilka kilometrów. Na ulicy Igołomskiej w […]
- MITSUBISHI: Koncepcyjny pickup XRT ConceptMitsubishi Motors Corporation (dalej Mitsubishi Motors) zaprezentuje Mitsubishi XRT Concept – koncepcyjną wersję całkowicie nowego pickupa Triton/L2001. Prezentacja odbędzie się na 44. Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Bangkoku 2023, który potrwa od 21 marca do 2 […]
- SOLARIS: Nowy Urbino 18 electric na Elekbu 2023Podczas 14. edycji targów Elekbu Solaris prezentuje nowe rozwiązanie w swojej ofercie – przegubowy autobus bateryjny z dwiema elektrycznymi osiami napędowymi. Model Urbino 18 electric jest wystawiony na stoisku firmy nr 53. Największa w Niemczech […]
- Volkswagen Samochody Dostawcze: Ceny nowego Volkswagena Amaroka już są!Marka Volkswagen Samochody Dostawcze przedstawiła ceny Nowego Amaroka, który w salonach sprzedaży pojawi się już w czerwcu. Cena wersji Style wynosi 229.000 zł netto, wersji PanAmericana 249.000 zł netto, a wersji Aventura 269.000 zł netto. […]