Z jednej fabryki. Schmitz Cargobull przed IAA
Na targach IAA Transportation 2024, które w połowie września odbędą się w Hanowerze Schmitz Cargobull przedstawi […]
Wyzwanie będzie tak samo trudne jak w styczniu 2023 roku – ostrzega dyrektor wyścigu David Castera, który obiecuje zawodnikom ogromne połacie wydm, na których trudności nawigacyjne będą towarzyszyć wyzwaniom technicznym związanym z ich pokonaniem. Utworzono także nowy format etapu: na trasie „48H CHRONO” będzie obowiązywał limit czasowy na zatrzymanie się (16:00) przed ponownym wyruszeniem następnego dnia (7:00) w celu ukończenia trasy. W ramach programu Dakar Future operacja Mission 1000 oferuje konstruktorom możliwość przetestowania pojazdów wyposażonych w innowacyjne technologie na trasie Dakaru.
Zawodnicy Dakaru odkryli cuda AlUli podczas pierwszej edycji rajdu w Arabii Saudyjskiej w 2020 roku. Tym razem jednak będą mieli okazję jeszcze głębiej zanurzyć się w historycznej atmosferze. Położony nad morzem obóz startowy, który cieszył się ogromnym powodzeniem wśród zawodników, a teraz są jeszcze pustynne biwaki zlokalizowane w sąsiedztwie majestatycznych świątyń zbudowanych przez Nabatejczyków. Czerpiąc inspirację z budynków, które przetrwały próbę czasu, jest to doskonały sposób na wejście w tryb przygody i odkrywania przed pokonaniem tysięcy kilometrów trasy.
Po wymagającej edycji, która pokazała wytrzymałość zawodników, charakter Dakaru 2024 będzie w równym stopniu odzwierciedlał ich oczekiwania w zakresie wyzwań sportowych. Trasa odcinków specjalnych o długości odpowiadającej 5000 km stanowi kontynuację eksploracji terytorium Arabii Saudyjskiej i obejmuje 60% całkowicie nowych odcinków. W sumie na dużym pasie biegnącym z zachodu na wschód zostanie ustawionych dziewięć biwaków, przecinających trasę w obu kierunkach, aż do mety w Yanbu, nad brzegiem Morza Czerwonego.
Jest to nowy format etapu, w którym rywalizacja trwa dwa dni z ograniczeniami etapu maratonu, chociaż wieczorem zawodnicy mogą sobie pomagać. Tym razem jednak nie będzie możliwości wyboru stołówki ani towarzyszy naprawy, ponieważ kierowcy i załogi będą rozproszeni na ośmiu różnych biwakach. Kiedy zegary wybiją 16:00, wszystkie pojazdy będą musiały zatrzymać się na następnym napotkanym biwaku. Bez połączenia, a tym samym bez widoczności wyczynów rywali, zawodnicy rozbiją obóz i wyruszą ponownie o 7 rano następnego dnia, aby pokonać pozostały odcinek trasy.
Na ogromnej pustyni odbędzie się zupełnie nowy „48H CHRONO”, którego specjalny format przekracza limit czasowy narzucony pierwszej sekwencji. Teren szczególnie dobrze nadaje się do dwóch oddzielnych tras, jednej dla motocykli i quadów, a drugiej dla samochodów osobowych i ciężarówek. Dlatego czołowe zespoły FIA nie skorzystają z torów pozostawionych przez jednoślady i będą musiały nawigować w oparciu o swoje umiejętności.
Nawiązanie do epoki pionierów, zakotwiczone w historii Dakaru doprowadziło do powstania Dakar Classic na edycję 2021. Pojazdy z lat 80. i 90. XX w. mogły regularnie wracać na trasy Dakaru. To wyzwanie, które przyciągnęło 23 samochody osobowe i ciężarowe na inaugurację koncepcji. Odtąd formuła będzie ograniczona do około 100 załóg. Repliki Porsche 911 René Metge i Jacky’ego Ickxa, Peugeot 205 Ari Vatanena i ciężarówki DAF z podwójną kabiną Jana De Rooya cieszą się nowym życiem w Dakar Classic.
Książę Khalid Bin Sultan Al Abdullah Al Fajsal, prezes Saudi Motorsports Company: – Jestem zachwycony, że Dakar w Arabii Saudyjskiej powraca piąty rok z rzędu. Ten prestiżowy rajd stał się bardzo pożądaną, coroczną tradycją, która ukazuje cenioną i niezwykłą pozycję Królestwa Arabii Saudyjskiej w świecie sportów motorowych. Dakar Arabia Saudyjska to klejnot zdobiący nasz wyjątkowy i różnorodny kalendarz sportowy. Wydarzenie to ucieleśnia nasze ambitne plany dotyczące dalszego rozwoju i osiągnięć w sektorze sportu, dotrzymując kroku ogólnemu postępowi Królestwa i wiodącej pozycji w różnych sektorach, takich jak turystyka. Duże wydarzenie o zasięgu światowym, takie jak Dakar w Arabii Saudyjskiej, w dalszym ciągu odzwierciedla silne zaangażowanie Królestwa w rozwój sceny sportowej,.
Każdego dnia pojazdy z tej kategorii biorące udział w rajdzie wyruszać będą na około 100-kilometrową trasę, która nie będzie pokrywać się z tą oficjalną, ale będzie sprawiała podobne trudności. W trybie eksperymentalnym w Misji 1000 uwzględniane są wyłącznie źródła energii zużywające najmniej paliwa: silniki wodorowe, w 100% elektryczne lub hybrydowe z minimalną ilością biopaliwa na pokładzie. Tu nie ma zwycięzców, nie ma przegranych. Chociaż uczestnicy Misji 1000 ostatecznie zostaną włączeni do prawdziwej rywalizacji. Początkowo zostaną zaproszeni do udziału w pełnowymiarowych testach, dzięki którym producenci samochodów będą mogli zebrać jak najwięcej informacji. Jednakże ich działanie pod względem niezawodności technicznej, zużycia energii i śladu węglowego zostanie ocenione przez panel ekspertów. Oczekuje się, że w projekcie wspieranym przez FIA i FIM weźmie udział około dziesięciu pojazdów – motocykli, samochodów osobowych i ciężarówek. Będą się spotykać każdego wieczoru w wyznaczonym miejscu biwaku, które będzie, ale otwarte dla wszystkich, aby zachęcić do jak największej dyskusji na ten tem samowystarczalne energetycznie at.
(s), fot. dakar.com
Na targach IAA Transportation 2024, które w połowie września odbędą się w Hanowerze Schmitz Cargobull przedstawi […]
Krone wprowadza na rynek pionierską koncepcję „Dimensions in Motion” na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze. […]
Opony do pojazdów ciężarowych i naczep montowane na 22,5-calowych obręczach zapewniają dłuższy okres eksploatacji, wysoki poziom […]