Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » DAKAR 2023: 6 etap – pech faworytów, 1 i 2 miejsce braci Goczałów

    DAKAR 2023: 6 etap – pech faworytów, 1 i 2 miejsce braci Goczałów

    7 stycznia, 2023
    Aktualności, Galeria, Sport

    Wyruszając na południowy wschód od Ha’il, zawodnicy zmierzyli się na szóstym etapie z odcinkiem specjalnym skróconym do 357 km. Trasa była piaszczysta, ale wcześniejsze deszcze ułatwiły pokonanie jej, zwiększając twardość podłoża. Jednak wydmy czyhały na nie dość ostrożnych. Nawet tak doświadczeni kierowcy, jak Stéphane Peterhansel i Carlos Sainz popełnili błędy! Popis umiejętności dali zwycięzcy odcinka – motocyklista Luciano Benavides oraz jadący Toyotą Hilux Nasser Al-Attiyah. Polacy spisali się w piątek na medal, a nawet dwa medale – bracia Marek i Michał Goczałowie zajęli dwa pierwsze miejsca w klasie T4.

    DAKAR 2023: 6 etap – pech faworytów, 1 i 2 miejsce braci Goczałów
    Marek Goczał i Maciej Marton wygrali szósty etap Dakaru.

    W związku z opadami deszczu, organizatorzy podjęli decyzję o zmianie trasy etapów 7. i 8. Dla motocyklistów i quadowców sobotni etap został odwołany – pojadą oni dojazdówką do Ad-Duwadimi. W niedzielę pokonają odcinek specjalny, który był zaplanowany na sobotę, ale skrócony do 345 km. Dla załóg samochodów i ciężarówek, a także dla Dakar Classic etapy 7. i 8. będą zamienione kolejnością – pojadą oni najpierw z Rijadu do Ad-Duwadimi, a następnego dnia z powrotem do Rijadu. Ponieważ będzie to nieplanowany etap maratoński, za metą pierwszej jego części organizatorzy zaplanowali dwugodzinną strefę serwisową, gdzie załogi będą mogły skorzystać z pomocy mechaników.

    • Peterhansel jeszcze na trasie…
    • Po niefortunnym skoku przez ze szczytu wydmy elektrycznego Audi Carlosa Sainza nie udało się naprawić na trasie.

    Wróćmy do rywalizacji. Liderowi samochodowej stawki, Katarczykowi Nasserowi Al-Attiyah, ubywa rywali. O tym dniu zespół Audi wolałby zapomnieć. Do tej pory team wierzył w pierwsze w historii zwycięstwo pojazdu elektrycznego w Dakarze. Łańcuch wydm w połowie szóstego etapu, to sceneria jak ze snu, która jednak stała się koszmarem. Szczęścia na szóstym etapie nie mieli dwaj sławni kierowcy Audi – Stephane Peterhansel i Carlos Sainz. Pasjonujący pojedynek Katarczyka z Peterhanselem został brutalnie przerwany na 212. kilometrze. „Mister Dakar” zaliczył niefortunny skok z wydmy, a jego pilot Edouard Boulanger odniósł kontuzję pleców podczas twardego lądowania, na szczęście niezbyt poważną. Będący w szoku Peterhansel także został zabrany do szpitala na badania. Chwilę później podobną przygodę miał na tej samej wydmie Carlos Sainz, który przez większość dnia próbował naprawić auto, ale ostatecznie musiał poczekać na pomoc ciężarówki serwisowej. Obie załogi straciły nadzieję na zwycięstwo. W tej części odcinka uszkodził samochód także Yazeed Al-Rajhi. Jednak pech Saudyjczyka nie zepsuł humoru zespołowi Toyoty.

    • Czeski kierowca Jaroslav Valtr i jego Tatra Phoenix Buggyra wciąż liczę się w walce o zwycięstwo. Są na piątym miejscu ze stratą niespełna 7 minut do lidera!
    • DAKAR 2023: 6 etap – pech faworytów, 1 i 2 miejsce braci Goczałów
      Swoje pierwsze zwycięstwo etapowe zdobył Mitchel van den Brink, syn dakarowego weterana Martina van den Brinka.

    Nasser Al-Attiyah dał popis kunsztu jazdy po bezkresnej pustyni, jakby po pustynnym bulwarze, a jego kolega z zespołu Henk Lategan został nowym wiceliderem rajdu. Za nimi znajdują się dwie kolejne załogi w Toyotach Hilux – debiutujący w Dakarze Brazylijczyk Lucas Moraes oraz dakarowy weteran Giniel de Villiers. Pustynna trasa okazała się sprzyjająca także dla Kuby Przygońskiego – polski kierowca zajął na etapie 8. miejsce.

    W rywalizacji ciężarówek doszło do pokoleniowej zmiany warty, bo swoje pierwsze zwycięstwo etapowe zdobył Mitchel van den Brink, syn dakarowego weterana Martina van den Brinka. Tuż za nim, zaledwie z 45-sekundową stratą, finiszował Janus van Kasteren z polskim mechanikiem Darkiem Rodewaldem w kokpicie. W generalce nadal przewodzi Aleš Loprais przed Martinem van den Brinkiem i van Kasterenem. Na 12. miejscu jest Tomaš Vratny, pilotowany przez Bartka Bobę, z 14. czasem na etapie.

    • Z zaledwie z 45-sekundową stratą, finiszował Janus van Kasteren z polskim mechanikiem Darkiem Rodewaldem w kokpicie.
    • Pustynna trasa okazała się sprzyjająca także dla Kuby Przygońskiego – kierowca Orlen Teamu zajął na etapie 8. miejsce.

    Martin van den Brink jest jednym z filarów kategorii ciężarówek od wielu lat. Łącznie z edycją 2023, ma na swoim koncie 15 startów. Z takim dorobkiem najbardziej prestiżowy rajd świata staje się pasją dla całej rodziny. Syn Martina, 20-letni obecnie Mitchel, w 2019 w wieku 16 lat uzyskał prawo do pierwszego startu w Dakarze w roli pilota ojca. Potem musiał czekać do „osiemnastki”, aby zasiąść za kierownicą. W 2021 zajął 19. miejsce, a rok później wrócił po więcej – i tak się stało, bo zajął 10. pozycję. W tym tempie powinien w tym roku spisywać się jeszcze lepiej i… właśnie to zrobił! Wygrał swój pierwszy etap, zostając najmłodszym zwycięzcą etapowym w kategorii, która wymaga wyjątkowej dojrzałości. Tym sposobem młody kierowca, który dzień przed zakończeniem Dakaru będzie obchodził 21. urodziny, ma już na koncie połowę sukcesów swojego ojca!

    Po sześciu etapach czołowa siódemka motocyklistów mieści się w zaledwie 13 minutach. Luciano Benavides odniósł w piątek swoje pierwsze zwycięstwo etapowe w karierze, a jego kolega z zespołu Skyler Howes zajął drugie miejsce i umocnił się na prowadzeniu w rajdzie. Dwaj byli zwycięzcy Dakaru, Toby Price i Kevin Benavides zajmują dwa kolejne miejsca i pozostają groźnymi rywalami dla wąsatego Amerykanina.

    • Nasser Al-Attiyah w swojej Toyocie Hilux dał popis kunsztu jazdy po bezkresnej pustyni, jakby po pustynnym bulwarze.
    • Litwin Rokas Baciuska wyciska moc ze swojego pojazdu…

    Wśród quadowców po przybyciu do stolicy Arabii Saudyjskiej Alexandre Giroud ma aż 43 minuty przewagi nad drugim w stawce Francisco Moreno Floresem. Najszybszy był na etapie Manuel Andújar. Niestety, jedyny Polak w stawce, Kamil Wiśniewski, nie miał okazji powalczyć z rywalami na tym etapie. W czwartek złamał dwa palce podczas wywrotki i nie stanął na starcie piątkowego etapu.

    Jak to mówiła mama do pilota? Lataj synku wolno i nie za wysoko...
    Jak to mówiła mama do pilota? Lataj synku wolno i nie za wysoko… 

    Lider klasy T3 Guillaume de Mevius wywalczył pierwsze w tym roku zwycięstwo etapowe i powiększył przewagę nad Austinem Jonesem, ale jego przewaga nad Amerykaninem wynosi niespełna 9 minut. W T4 wciąż na prowadzeniu znajduje się Rodrigo Luppi de Oliveira, ale w czwartek bracia Marek i Michał Goczałowie zajęli dwa pierwsze miejsca w takiej właśnie kolejności. Polscy kibice mogli mieć nadzieję na całe podium w biało-czerwonych barwach, niestety, w Can-Amie Eryka Goczała doszło do uszkodzenia układu kierowniczego. Junior klanu stracił ponad 13 minut do ojca, ale i tak zajął wysokie 7. miejsce, spadając jednak na 4 pozycję w klasyfikacji. Marek Goczał i Maciej Marton awansowali na 3. lokatę, a Michał Goczał i Szymon Gospodarczyk pozostają na 6. pozycji. – To był przepiękny odcinek specjalny, naprawdę. W pewnym momencie wydawało mi się, że nie da się jechać szybciej, dawaliśmy z siebie wszystko. A wtedy zaczął wyprzedzać mnie mój syn Eryk, a po chwili mój brat Michał. Mieli nieprawdopodobne tempo. Jechaliśmy razem w trzy załogi, ale wtedy Eryk po jednym skoku skrzywił chyba drążek. To, co robił dzisiaj Eryk, jest niewiarygodne. Nie widziałem jeszcze nigdy, aby jakikolwiek kierowca pokonywał dakarowe odcinki w taki sposób. On po prostu frunął po tych szczytach – absolutnie niesamowite – powiedział na mecie Marek Goczał (Energylandia Rally Team).

    (s), fot. dakar.com

    • VOLVO TRUCKS: Nowy samochód ciężarowy na biogaz na dłuższe trasy
      VOLVO TRUCKS: Nowy samochód ciężarowy na biogaz na dłuższe trasy
      Volvo Trucks wprowadza na rynek nowy, mocniejszy samochód ciężarowy, który może być zasilany skroplonym biogazem. Nowy pojazd może wykonywać wymagające zadania transportowe na dużych odległościach, jednocześnie zmniejszając ogólną emisję CO2. Pięć lat temu Volvo Trucks […]
    • Elektromobilność: Nowa Koalicja eTransport wspiera proces dekarbonizacji transportu drogowego
      Elektromobilność: Nowa Koalicja eTransport wspiera proces dekarbonizacji transportu drogowego
      Bateryjny lub wodorowy – ale na pewno elektryczny! Transport przyszłości już dziś potrzebuje silnego wsparcia, aby polscy przewoźnicy utrzymali pozycję lidera w europejskim sektorze przewozów drogowych. Organizacje pozarządowe i branżowe powołują Koalicję e-Transport. Transformacja motoryzacji […]
    • IVECO: GP JOULE zamówi 100 zasilanych ogniwami elektrycznych Nikola Tre FCEV
      IVECO: GP JOULE zamówi 100 zasilanych ogniwami elektrycznych Nikola Tre FCEV
      Nikola Tre będzie jednym z pierwszych modeli produkowanych przez joint-venture Nikola Iveco Europe Ulm. Nikola Corporation (Nasdaq: NKLA) i IVECO, marka Iveco Group (MI: IVG) poinformowały o podpisaniu listu intencyjnego w sprawie zamówienia na 100 […]
    • ORLEN Oil: Olej PLATINUM GEAR ATF VI – nowa jakość dla automatycznych skrzyń biegów
      ORLEN Oil: Olej PLATINUM GEAR ATF VI – nowa jakość dla automatycznych skrzyń biegów
      Nowy produkt w portfolio firmy ORLEN OIL, PLATINUM GEAR ATF VI, to syntetyczny olej przekładniowy, który spełnia wymagania najnowszych specyfikacji ATF. Nowy syntetyczny olej przekładniowy PLATINUM GEAR ATF VI to produkt, który z pewnością zainteresuje […]
    Tagi : Dakar, rajdy
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Grudzień 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    7,08
    Pb95
    6,22
    ON
    7,14
    LPG
    3,07
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    477
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,96
    GPB/PLN
    5,47
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone