Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » DAKAR 2023: 3 etap – Pustynia w deszczu!

    DAKAR 2023: 3 etap – Pustynia w deszczu!

    5 stycznia, 2023
    Aktualności, Sport

    Wtorkowy etap Dakaru prowadził przez tereny przesiąknięte historią – z Al Ula, jednego z centrów cywilizacji nabatejskiej w kierunku Ha’il, gdzie krzyżowały się szlaki handlowe łączące Europę z Azją. Zawodnicy musieli stawić czoła ulewom i ich skutkom, które dodatkowo utrudniły przejazd piaszczystymi, a gdzieniegdzie kamienistymi duktami w majestatycznych kanionach.

    DAKAR 2023: 3 etap – Pustynia w deszczu
    Japoński kierowca Teruhito Sugawara to weteran Dakaru. Startuje w nim już 20 raz! I jak zawsze za kierownicą ciężarówki marki Hino.

    Wyzwaniem była też nawigacja, bo wiele krzyżujących się tras dezorientowało zawodników. Mistrzem w tej rozgrywce okazał się Daniel Sanders, który wygrał swój czwarty etap w karierze, podobnie, jak Guerlain Chicherit, którego historia zwycięstw sięga 2006 roku! Marek Goczał i Maciej Marton znów byli najszybsi w T4, ale obciążeni dwuminutową karą ostatecznie zajęli 2. miejsce na etapie, pozostali jednak liderami. Z powodu ulewy odcinek został skrócony do 377 km. Przy okazji kierowcy ciężarówek uratowali z opresji wielu innych zawodników wyciągając ich pojazdy z rwących strumieni lub błota. 

    Janus van Kasteren wciąż utrzymuje się na podium w generalce – zajmuje 3. pozycję.
    Janus van Kasteren wciąż utrzymuje się na podium w generalce – zajmuje 3. pozycję.

    W klasyfikacji ciężarówek po raz trzeci w 45. edycji Dakaru najszybszy był Martin Macík. Prowadzenie w klasyfikacji generalnej objął natomiast inny Czech, Jaroslav Valtr. Janus van Kasteren, któremu na pokładzie IVECO towarzyszy Darek Rodewald, dotarł do mety etapu z 8. czasem, ale wciąż utrzymuje się na podium w generalce – znajduje się na 3. pozycji. Tomaš Vratny, jego polski nawigator Bartek Boba i mechanik Jaromir Martinec ukończyli etap na 21. miejscu, a w generalce plasują się na 15. pozycji.

    Publiczność, jak widać, nie zawodzi, nawet jak nad pustynia pada deszcz...
    Publiczność, jak widać, nie zawodzi, nawet jak nad pustynia pada deszcz…

    Może to brzmi jak oczywistość, ale walka o zwycięstwo w Dakarze wymaga przede wszystkim rozwagi. Być może zapomniał o tej zasadzie Ricky Brabec. Amerykański motocyklista dołączył do grona tych faworytów, którzy przedwcześnie zakończyli rajd. Zwycięzca Dakaru 2020 zaliczył wywrotkę na 274. kilometrze i z bólem kręgów szyjnych, ale przytomny i zdolny do poruszania się został przewieziony do szpitala w Ha’il na badania.

    W wyniku uszkodzenia tylnego zawieszenia, Sainz i jego pilot Lucas Cruz musieli się zatrzymać i dokonać napraw. Oznaczało to dla załogi Audi 45-minutową stratę.
    W wyniku uszkodzenia tylnego zawieszenia, Sainz i jego pilot Lucas Cruz musieli się zatrzymać i dokonać napraw. Oznaczało to dla załogi Audi 45-minutową stratę.

    Po Samie Sunderlandzie, w ciągu trzech dni rajd stracił już drugiego z byłych zwycięzców. Daniel Sanders, najszybszy na wszystkich punktach kontrolnych wygrał etap po raz czwarty w karierze, obejmując prowadzenie w rajdzie. Mason Klein skorzystał z nowych zasad premiujących zawodników otwierających trasę i zmniejszył stratę do lidera. Deszcz i grad na trasie oszczędziły czołówkę motocyklistów, ale zmusiły organizatorów do skrócenia odcinka specjalnego ze względów bezpieczeństwa.

    Nasser Al-Attiyah nauczył się ostrożności długo przed swoim 20. startem w Dakarze, ale jedzie skutecznie. Katarczyk objął prowadzenie w generalce.
    Nasser Al-Attiyah nauczył się ostrożności długo przed swoim 20. startem w Dakarze, ale jedzie skutecznie. Katarczyk objął prowadzenie w generalce.

    Carlos Sainz, jeszcze rano lider rajdu stracił dużo czasu naprawiając zawieszenie i spadł na dalsze miejsce. Nasser Al-Attiyah nauczył się ostrożności długo przed swoim 20. startem w Dakarze, dzięki czemu mógł cieszyć się udanym dniem. Katarczyk objął prowadzenie w generalce, wyprzedzając o 13’20” Yazeeda Al-Rajhi i o 20’45” Stéphane’a Peterhansela. Najszybszy na etapie był Guerlain Chicherit, który odniósł swoje czwarte zwycięstwo w karierze, 10 lat po poprzednim, w Tucuman w Argentynie. Była to dla niego poniekąd nagroda pocieszenia po problemach na drugim etapie. To samo można powiedzieć o Kubie Przygońskim, który cieszył się z wysokiego ósmego miejsca.

    I czas na klasyki: ciężarówkę DAF-a z dwoma kabinami prowadzi adrianus Gererduys van Kasteren.
    I czas na klasyki: ciężarówkę DAF-a z dwoma kabinami prowadzi adrianus Gererduys van Kasteren.

    W rywalizacji quadów znów dominował Alexandre Giroud, którzy wykorzystał błędy swojego głównego wywala, Manuela Andújara, aby powiększyć przewagę w klasyfikacji generalnej. Kamil Wiśniewski ukończył wymagający etap z 6. czasem, a w generalce zajmuje 7. miejsce.

    W klasie T3 Austin Jones wygrał swój pierwszy etap w tej kategorii, a wielkim przegranym dnia był „Chaleco” López, który spadł na szóste miejsce. Nowym liderem został Seth Quintero z minutą przewagi nad Guillaumem de Méviusem.

    Peugeot 504 coupe V6 na pustyni? Dlaczego nie? Prowadzi go francuska załoga.
    Peugeot 504 coupe V6 na pustyni? Dlaczego nie? Prowadzi go francuska załoga. 

    W T4 drugi raz z rzędu najszybszy był Marek Goczał pilotowany przez Macieja Martona, ale 2-minutowa kara zepchnęła go na 2. miejsce w klasyfikacji odcinka. Zwycięzcą tego etapu został ostatecznie Brazylijczyk Cristiano Batista. Pomimo to najstarszy kierowca klanu Goczałów znajduje się na czele klasyfikacji, a trzeci jest jego syn Eryk, najmłodszy kierowca Dakaru, ósmy na wtorkowym etapie. Na 9. miejscu etap ukończyli Michał Goczał i Szymon Gospodarczyk, znajdujący się po tym etapie na 7. pozycji w rajdzie.

    Natomiast tą Skodą LR 130 jedzie czesko-amerykański zespół.
    Natomiast tą Skodą LR 130 jedzie czesko-amerykański zespół.

    Na Dakarze – co nie jest tajemnicą – wszystko może się zepsuć bardzo szybko. Jednego dnia prowadzisz w generalce i i wierzysz w swoje szanse na zdobycie tytułu, a następnego dnia w ciągu kilku sekund ponosisz duże straty, zwłaszcza. Carlos Sainz, jeden z najbardziej doświadczonych zawodników w tej dyscyplinie, wie o tym aż za dobrze, bo w latach 2013 – 2017 odpadał z rajdu pięć razy z rzędu. Na wtorkowym etapie ledwo uniknął powtórki. Wszystko zaczęło się dobrze dla „El Matadora”, który na początku odcinka walczył o wirtualne podium – aż do 213. kilometra. W wyniku uszkodzenia lewego tylnego zawieszenia, Sainz i jego pilot Lucas Cruz musieli się zatrzymać i dokonać napraw. Oznaczało to dla załogi Audi 45-minutową stratę. Sainz pojechał dalej, ale nadzieje na najwyższy stopień podium raczej rozpłynęły się.

    (s), fot. dakar.com

    • VOLVO TRUCKS: Nowy samochód ciężarowy na biogaz na dłuższe trasy
      VOLVO TRUCKS: Nowy samochód ciężarowy na biogaz na dłuższe trasy
      Volvo Trucks wprowadza na rynek nowy, mocniejszy samochód ciężarowy, który może być zasilany skroplonym biogazem. Nowy pojazd może wykonywać wymagające zadania transportowe na dużych odległościach, jednocześnie zmniejszając ogólną emisję CO2. Pięć lat temu Volvo Trucks […]
    • Elektromobilność: Nowa Koalicja eTransport wspiera proces dekarbonizacji transportu drogowego
      Elektromobilność: Nowa Koalicja eTransport wspiera proces dekarbonizacji transportu drogowego
      Bateryjny lub wodorowy – ale na pewno elektryczny! Transport przyszłości już dziś potrzebuje silnego wsparcia, aby polscy przewoźnicy utrzymali pozycję lidera w europejskim sektorze przewozów drogowych. Organizacje pozarządowe i branżowe powołują Koalicję e-Transport. Transformacja motoryzacji […]
    • IVECO: GP JOULE zamówi 100 zasilanych ogniwami elektrycznych Nikola Tre FCEV
      IVECO: GP JOULE zamówi 100 zasilanych ogniwami elektrycznych Nikola Tre FCEV
      Nikola Tre będzie jednym z pierwszych modeli produkowanych przez joint-venture Nikola Iveco Europe Ulm. Nikola Corporation (Nasdaq: NKLA) i IVECO, marka Iveco Group (MI: IVG) poinformowały o podpisaniu listu intencyjnego w sprawie zamówienia na 100 […]
    • ORLEN Oil: Olej PLATINUM GEAR ATF VI – nowa jakość dla automatycznych skrzyń biegów
      ORLEN Oil: Olej PLATINUM GEAR ATF VI – nowa jakość dla automatycznych skrzyń biegów
      Nowy produkt w portfolio firmy ORLEN OIL, PLATINUM GEAR ATF VI, to syntetyczny olej przekładniowy, który spełnia wymagania najnowszych specyfikacji ATF. Nowy syntetyczny olej przekładniowy PLATINUM GEAR ATF VI to produkt, który z pewnością zainteresuje […]
    Tagi : Dakar, rajdy
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Grudzień 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    7,08
    Pb95
    6,22
    ON
    7,14
    LPG
    3,07
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    477
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,96
    GPB/PLN
    5,47
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone