Dakar 2025: Macik liderem w ciężarówkach, Polacy blisko podium!
Wydmy i mgła nie są dobrym połączeniem, gdy zawodnicy muszą rozpocząć odcinek specjalny na Dakarze. W […]
W tym czasie ten samochód ciężarowy z napędem akumulatorowo-elektrycznym dostarczał przeciętnie 12 ton materiałów produkcyjnych z terminala towarowego DHL w Hagen koło Dortmundu do oddalonej o około 175 kilometrów fabryki Mercedes-Benz w Kassel – bez konieczności zatrzymywania się na ładowanie.
Dzienny przebieg elektrycznej ciężarówki wynosił łącznie 350 kilometrów. Jej akumulatory ładowano m.in. w Kassel, z terminala ładującego zlokalizowanego na terenie zakładu. Uzyskana podczas testów wiedza stanowi podstawę do planowanego przejścia na neutralny pod względem emisji CO2 transport dostawczy do fabryki.
DHL Freight jest regionalnym spedytorem, odpowiedzialnym za przewozy materiałów produkcyjnych od dostawców zlokalizowanych w Nadrenii Północnej-Westfalii i częściowo w krajach Beneluksu do zakładów produkcyjnych Mercedes-Benz Trucks. Materiały są najpierw odbierane od dostawców, gromadzone w terminalach DHL Freight, np. w Hagen, a następnie przewożone do fabryk.
Prof. dr Frank H. Lehmann, szef fabryki Mercedes-Benz w Kassel: – Zakład produkcyjny Mercedes-Benz w Kassel pełni rolę centrum kompetencyjnego Daimler Truck w dziedzinie elektrycznych systemów napędowych. Logicznym krokiem jest zatem podjęcie przez nas intensywnych działań na rzecz elektryfikacji transportu dostawczego do zakładu. Cieszymy się, że udział w testach wzięła firma DHL, będąca kluczowym partnerem logistycznym.
Uwe Brinks, prezes zarządu DHL Freight: – Dla nas, jako jednej z wiodących firm logistycznych na świecie, przejście na pojazdy neutralne pod względem emisji CO2 jest istotnym elementem naszej strategii zrównoważonego rozwoju i transformacji w kierunku bezemisyjnej logistyki. Testując ciągnik siodłowy eActros 300, mogliśmy z powodzeniem sprawdzić możliwości jego zastosowania w praktyce.
DHL Freight opracował przejrzystą strategię wdrażania przyjaznych dla środowiska rozwiązań w transporcie drogowym w postaci Mapy Drogowej Green Technology. W krótszej perspektywie ta specjalizująca się w transporcie lądowym firma skupia się na inwestycjach w technologie pomostowe, a w dłuższej – na poprawie poziomu efektywności emisji CO2 poprzez wdrażanie takich rozwiązań, jak elektryczne i wodorowe ciężarówki.
Zachowując dopuszczalną długość całkowitą, ciągnik siodłowy eActros 300 może ciągnąć wszystkie powszechnie stosowane europejskie naczepy. Elektryczny ciągnik siodłowy bazuje na tych samych rozwiązaniach technicznych, co eActros 300/400. Trzy pakiety akumulatorowe, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh1, umożliwiają zasięgi nawet do 220 km na jednym ładowaniu akumulatorów. eActrosa 300 można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminala szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę. Seryjna produkcja ciągnika ma ruszyć jesienią bieżącego roku.
Zakład Mercedes-Benz w Kassel opracowuje obecnie konkretne plany dotyczące sposobu elektryfikacji transportu dostawczego do zakładu – łącznie z niezbędną infrastrukturą ładowania. Mercedes-Benz Trucks wytyczył już ambitny cel pełnej elektryfikacji dostaw do swojej największej fabryki ciężarówek w Wörth am Rhein i chce go zrealizować do końca 2026 r. W ten sposób znaczna część bezpośredniego łańcucha dostaw może stać się neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla.
Wraz z dostawcami usług logistycznych i spedytorami, na co dzień realizującymi dostawy do zakładu, firma pracuje nad stopniowym włączaniem do ich flot samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym. Plan działań obejmuje także stworzenie w Wörth zakładowej infrastruktury ładowania, dostępnej zarówno dla dostawców, jak i własnych pojazdów firmy.
(s), fot. Daimler Truck
Wydmy i mgła nie są dobrym połączeniem, gdy zawodnicy muszą rozpocząć odcinek specjalny na Dakarze. W […]
W połowie stycznia inspektorzy ITD z Gniezna i Poznania, wraz ze Strażnikami Leśnymi z Gniezna oraz […]
Rok 2025 zapowiada się dla branży logistycznej jako okres wyzwań, ale i szans. Umiarkowany optymizm wśród […]