DAIMLER TRUCK: Ciężarówka napędzana ciekłym wodorem na testach
Na drodze do pełnej neutralności transportu w zakresie emisji dwutlenku węgla Daimler Truck osiąga kolejny przełom także w zastosowaniu napędów wodorowych. Od ubiegłego roku trwają intensywne testy prototypowego samochodu ciężarowego Mercedes-Benz GenH2 Truck napędzanego ogniwami paliwowymi, zarówno na torze testowym firmy, jak i na drogach publicznych.

Daimler Truck uruchamia obecnie kolejny prototyp, aby przetestować możliwość wykorzystania ciekłego wodoru. Wsparcie płynie również ze świata polityki – Daniela Schmitt, minister gospodarki kraju związkowego Nadrenia-Palatynat, otworzyła tydzień wodorowy, WOCHE DES WASSERSTOFFS SÜD (#wdws2022), podczas którego odbędzie się m.in. jazda testowa pojazdu w Wörth am Rhein.
Nowo zainstalowana, prototypowa stacja paliw w centrum rozwojowo-testowym w Wörth umożliwia tankowanie ciekłego wodoru. Podczas jej niedawnego uruchomienia firma Daimler Truck wraz z Air Liquide świętowała pierwsze udane tankowanie ciężarówki ciekłym wodorem (LH2).
Proces tankowania polega na napełnieniu kriogenicznym ciekłym wodorem o temperaturze -253 stopni Celsjusza dwóch 40-kilogramowych zbiorników, zamontowanych po obu stronach podwozia. Dzięki bardzo dobrej izolacji zbiorników pojazdu, wodór może być utrzymywany w odpowiedniej temperaturze przez wystarczająco długi czas bez konieczności aktywnego chłodzenia.
W pracach nad rozwojem napędów wodorowych firma Daimler Truck preferuje zastosowanie wodoru ciekłego. Jako nośnik energii w tym stanie skupienia ma on znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości niż wodór w stanie gazowym. Umożliwia to przewożenie większej ilości wodoru, a tym samym znacznie zwiększa zasięg i zapewnia pojazdowi osiągi porównywalne z konwencjonalnym samochodem ciężarowym napędzanym olejem napędowym.
Celem konstrukcyjnym jest uzyskanie pojazdu seryjnego GenH2 Truck o zasięgu nawet powyżej tysiąca kilometrów. Uczyni to tę ciężarówkę zdolną do obsługi trudnych i wymagających elastyczności operacji transportowych, zwłaszcza w ważnym segmencie ciężkiego transportu dalekobieżnego. Rozpoczęcie produkcji seryjnej samochodu ciężarowego z napędem wodorowym przewidziano na drugą połowę obecnej dekady.

Kompleksowe zaangażowanie
Równolegle Daimler Truck wraz z firmą Linde prowadzi prace nad nowym procesem tankowania ciekłego wodoru („przechłodzony” ciekły wodór, „sLH2”). W porównaniu z LH2 to innowacyjne rozwiązanie umożliwia między innymi zwiększenie gęstości magazynowania i ułatwienie tankowania. Współpracujące ze sobą firmy planują pierwsze zatankowanie prototypowej ciężarówki na pilotażowej stacji paliw w Niemczech na rok 2023.
W rozwoju sLH2 firma Daimler Truck i jej partnerzy stawiają na wysoki poziom transparentności i otwartości w odniesieniu do istotnych interfejsów tej technologii. Udział jak największej liczby innych firm i organizacji w opracowaniu nowych standardów dla ciekłego wodoru powinien umożliwić rozwój globalnego, masowego rynku dla nowej metody tankowania.
W obszarze infrastruktury dla stacji tankowania wodoru wzdłuż ważnych europejskich osi transportowych Daimler Truck planuje współpracę z firmami Shell, BP i TotalEnergies. Daimler Truck jest również udziałowcem niemieckiego operatora stacji tankowania wodoru H2 MOBILITY Deutschland. Ponadto firmy Daimler Truck, IVECO, Linde, OMV, Shell, TotalEnergies oraz Volvo Group, w ramach utworzonej przez siebie platformy interesów i współpracy H2Accelerate (H2A), podejmują wspólne działania na rzecz przełomu w rozwoju samochodów ciężarowych z napędem wodorowym na rynku ogólnoeuropejskim.
Na drodze do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla Daimler Truck wyznaczył sobie jasne strategiczne cele i konsekwentnie realizuje podwójną strategię przestawienia swojej oferty pojazdów na technologie zeroemisyjne – obejmujące zarówno napędy akumulatorowe, jak i wodorowe. Celem firmy jest, aby do roku 2039 na kluczowych rynkach światowych oferować już tylko takie pojazdy nowe, które podczas jazdy będą neutralne pod względem emisji CO2.
(s)
Fot. Daimler Truck
- 100-tonowy transport transformatora bez zezwoleniaZestaw przewożący transformator zaskoczył inspektorów ITD – znacznie przekraczał limit zezwolenia na przejazd. Pojazd, oczekujący na wyznaczenie bezpiecznej trasy i odpowiednie zezwolenie, trafił na parking strzeżony. Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) przeprowadzili kontrolę na drodze […]
- WEBFLEET: Cold Chain – nowe rozwiązanie dla transportu chłodniczegoWebfleet, renomowane rozwiązanie Bridgestone do zarządzania flotą, wprowadza na rynek Webfleet Cold Chain. Ta innowacyjna platforma umożliwia monitorowanie w czasie rzeczywistym floty pojazdów chłodniczych w zapewnieniu odpowiedniej jakości i bezpieczeństwa przewożonych towarów. Ma to kluczowe […]
- FORD: Ranger Raptor samochodem technicznym największej imprezy rowerowej w PolsceMałopolska Joy Ride Festiwal to największa w Polsce impreza rowerowa łącząca najróżniejsze odmiany dwukołowych sportów ektremalnych i goszcząca zawodników rywalizujących w różnych konkurencjach. W organizacji tego niezwykłego przedsięwzięcia pomagał równie niezwykły samochód techniczny – Ford […]
- Zakaz ruchu przyczep i naczep z Rosji i BiałorusiMinister Mariusz Kamiński podpisał 29 maja br., ważne rozporządzenie dotyczące zmian w ruchu granicznym na wybranych przejściach granicznych. Nowe przepisy, które wejdą w życie 1 czerwca 2023 r., wprowadzają tymczasowe zawieszenie ruchu towarowego na granicy […]