Daimler Truck AG i TotalEnergies: Rozwijają infrastrukturę wodorową dla drogowego transportu towarowego w Europie
Firmy Daimler Truck AG i TotalEnergies podpisały porozumienie o wspólnym zaangażowaniu w dekarbonizację drogowego transportu towarowego w Unii Europejskiej. Partnerzy podejmą współpracę w zakresie rozwoju infrastruktury wodorowej dla ciężkich samochodów ciężarowych, demonstrując w ten sposób atrakcyjność i skuteczność opartego na wodorze drogowego transportu towarowego o neutralnym bilansie emisji CO2. Zamierzają odgrywać wiodącą rolę we wprowadzaniu techniki wodorowej.

Współpraca obejmie pozyskiwanie wodoru wraz z powiązaną logistyką, dostawy wodoru do stacji benzynowych, rozwój pojazdów ciężarowych napędzanych wodorem, stworzenie bazy klientów i inne obszary. TotalEnergies dąży do bezpośredniego lub pośredniego uruchomienia do 2030 r. nawet 150 stacji tankowania wodoru w Niemczech, Holandii, Belgii, Luksemburgu i Francji.
W ramach tej współpracy Daimler Truck do 2025 r. rozpocznie dostarczanie swoim klientom w Holandii, Belgii, Luksemburgu i Francji samochodów ciężarowych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Producent samochodów ciężarowych udzieli ich użytkownikom wsparcia w celu zapewnienia łatwej i konkurencyjnej eksploatacji pojazdów.
– Z pełnym zaangażowaniem włączamy się w realizację celów Porozumienia Paryskiego w sprawie ochrony klimatu, chcąc także aktywnie przyczyniać się do dekarbonizacji drogowego transportu towarowego w Unii Europejskiej – mówi Karin Rådström, odpowiedzialna za markę Mercedes-Benz Trucks i członek zarządu Daimler Truck AG. – W transporcie dalekobieżnym przewidujemy wprowadzenie dwóch rozwiązań neutralnych pod względem emisji CO2 – oprócz ciężarówek napędzanych wyłącznie energią elektryczną z akumulatorów, także zastosowanie samochodów ciężarowych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. W tym celu wspólnie z silnymi partnerami, takimi jak TotalEnergies, zamierzamy zbudować w Europie infrastrukturę wodorową. Jestem głęboko przekonana, że będzie to miało zasadnicze znaczenie dla upowszechnienia w branży transportowej ciężarówek napędzanych ogniwami paliwowymi.
Alexis Vovk, dyrektor ds. marketingu i usług oraz członek zarządu TotalEnergies dodaje: – Wodór odegra istotną rolę w dążeniu TotalEnergies do dekarbonizacji transportu drogowego, zwłaszcza dalekobieżnego. Nasza firma aktywnie bada wszelkie aspekty wodorowego łańcucha tworzenia wartości w transporcie, od produkcji po dostawy i dystrybucję oraz buduje w tym celu kluczowe partnerstwa. W porozumieniu ze społeczeństwem chcemy zbudować firmę multienergetyczną, której ambicją jest osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 roku. Jednym z głównych wyzwań, z jakimi chcemy się zmierzyć, jest zatem rozwój europejskiej sieci stacji tankowania wodoru dla transportu. Jesteśmy dumni ze współpracy z tak zmotywowanym graczem jak Daimler Truck, mającej na celu zastosowanie jednolitego podejścia w rozwoju transportu towarowego neutralnego pod względem emisji CO2.
Aby dalej rozwijać te projekty i upowszechnić wykorzystanie wodoru w drogowym transporcie towarowym, obie firmy chcą też zbadać możliwości obniżenia całkowitych kosztów eksploatacji ciężarówek napędzanych wodorem. W tym celu pożądana jest oczywiście również współpraca z organami regulacyjnymi, tworzącymi odpowiednie ramy prawne w Unii Europejskiej. Daimler Truck i TotalEnergies są także członkami konsorcjum H2Accelerate. Obie firmy pozostają nadal w pełni zaangażowane we współpracę z konsorcjum wspierającym wprowadzenie w ciągu następnej dekady napędu wodorowego do europejskiego transportu.
Daimler Truck AG realizuje strategię biznesową opartą na zrównoważonym rozwoju oraz wyznacza sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie samochody nowe, które podczas jazdy („tank to wheel”) będą neutralne pod względem emisji CO2. Producent koncentruje przy tym swoją uwagę na rozwiązaniach technicznych o rzeczywiście lokalnie neutralnym bilansie emisji CO2 – akumulatorach i wodorowych ogniwach paliwowych. Aktualnie Daimler Truck przeprowadza na niemieckich drogach publicznych testy udoskonalonego prototypu pojazdu Mercedes-Benz GenH2 Truck – w roku 2027 producent zamierza dostarczyć klientom pierwsze seryjne egzemplarze tej ciężarówki.
Daimler Truck preferuje zastosowanie wodoru ciekłego, gdyż jako nośnik energii w tym stanie skupienia ma on znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości niż wodór w stanie gazowym. Dzięki temu zbiorniki ciekłego wodoru w samochodzie ciężarowym napędzanym ogniwami paliwowymi mogą być znacznie mniejsze, a ze względu na niższe ciśnienie – także znacznie lżejsze. Pozwala to na uzyskanie większej przestrzeni ładunkowej i większej ładowności ciężarówek. Jednocześnie można zatankować więcej wodoru, co znacznie zwiększa zasięg pojazdu. Tak więc seryjny GenH2 Truck, podobnie jak odpowiednie konwencjonalne ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym, będzie nadawał się do realizacji wielodniowych operacji transportowych na długich dystansach, charakteryzujących się wysoką dzienną przepustowością energii.
TotalEnergies jest globalnym przedsiębiorstwem multienergetycznym, które na całym świecie wytwarza i sprzedaje energię, w tym ropę naftową i biopaliwa, gaz ziemny i gazy ekologiczne, odnawialne źródła energii i energię elektryczną. Firma działa w ponad 130 krajach. TotalEnergies zajmuje się produkcją czystego wodoru – „niebieskiego”, wytwarzanego z gazu ziemnego w sposób neutralny dla klimatu, z wychwytywaniem i magazynowaniem CO2, bądź „zielonego”, pozyskiwanego przy użyciu energii elektrycznej z nieciągłych odnawialnych źródeł energii (OZE). Firma od kilku lat pracuje nad rozwojem konkretnych zastosowań, związanych z dekarbonizacją procesów przemysłowych oraz w sektorze transportowym i gazowym. W Niemczech 24 stacje benzynowe Total już oferują wodór w ramach wspólnego przedsięwzięcia H2 Mobility. Ponadto TotalEnergies aktywnie uczestniczy w kilku inicjatywach wodorowych i stowarzyszeniach branżowych: Hydrogen Council, Hydrogen Europe, European Clean Hydrogen Alliance oraz France Hydrogene.
(s)
Fot. Daimler