DAIMLER: 90-lecie marki FUSO
Od czasu wprowadzenia pierwszego autobusu w 1932 roku, FUSO zaspokaja potrzeby transportowe w Japonii i na całym świecie. W maju marka obchodzi swoje 90-lecie.

Firma Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (siedziba: Kawasaki City, prefektura Kanagawa, prezes i dyrektor generalny: Karl Deppen, zwana dalej MFTBC) ogłasza obchody 90-lecia marki FUSO w maju 2022 r. Pochodzenie nazwy marki FUSO sięga maja 1932 roku, kiedy to pierwszy autobus benzynowy Mitsubishi, „współdzielony pojazd typu B46”, wyprodukowany w stoczni Kobe w dawnym Mitsubishi Shipbuilding, został oznaczony jako FUSO.
Ten siedmiometrowy, 38-osobowy autobus został wyposażony w 6-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 7 l i mocy 100 KM. Nazwę FUSO wybrano spośród wewnętrznych propozycji – dla upamiętnienia pierwszej dostawy autobusu typu B46 dla ministerstwa kolei. Nazwę pojazdu, wybraną spośród sugestii pracowników firmy, zaproponował inżynier stoczni.
Święte drzewo
Autor przekonywał, że nazwa FUSO po pierwsze „jest odpowiednia, aby reprezentować Japonię”, po drugie „jest japońską nazwą, która symbolizuje Japonię i Mitsubishi” oraz po trzecie – ma „przyjemne i znajome, bardzo obrazowe brzmienie i na długo pozostaje w pamięci”. Słowo „Fuso” pierwotnie oznaczało duże, święte drzewo, o którym mówiono, że rośnie w miejscu wschodu słońca w Chinach. Obecnie jest ono używane jako nazwa kwiatu hibiskusa. Podobno termin ten był też używany w starożytnych Chinach jako synonim Japonii.
W ślad za pierwszym pojazdem nazwa FUSO była używana dla kolejnych ważnych produktów, takich jak 4-tonowa ciężarówka z silnikiem benzynowym KT1 (1946), pierwszy duży japoński samochód ciężarowy z kabiną nad silnikiem T380 i pierwszy japoński minibus – Rosa (1960). Podążając za wysokim wzrostem gospodarczym Japonii w latach 1950-70, linia produktów obejmowała pełną gamę pojazdów, od małych po duże ciężarówki i autobusy, odgrywając ważną rolę w rozwoju gospodarczym.
Przed obecną rocznicą FUSO promowało hasło „Future Together” jako nowy slogan marki w 2021 roku. Pod tym hasłem marka FUSO zamierza stać się liderem transformacji pojazdów użytkowych we współpracy ze swymi klientami z branży motoryzacyjnej, stojącej obecnie w obliczu historycznego punktu zwrotnego. „Future Together” komunikuje również ambicje związane z przyszłością opartą na bezpieczniejszych i bardziej zrównoważonych rozwiązaniach transportowych.
Pod skrzydłami Daimlera
MFTBC, producent pojazdów marki FUSO, narodził się, gdy Mitsubishi Motors Corporation oddzieliła swój dział pojazdów użytkowych od segmentu samochodów osobowych w 2003 roku, stając się częścią byłego koncernu Daimler Chrysler. Wiosną 2006 roku MFTBC dołączyła do działu samochodów ciężarowych zorganizowanego w ramach Daimler Chrysler. Obecnie jest integralną częścią Daimler Truck AG.
FUSO dostarcza ciężarówki i autobusy do ponad 170 krajów i regionów, wspierając transport i firmy nie tylko w Japonii, ale na całym świecie. Lekka ciężarówka Canter jest wysoko ceniona na całym świecie i zdobywa czołowe miejsca na rynkach transportowych w wielu krajach. W 2017 roku marka FUSO wprowadziła na rynek pierwszą w Japonii produkowaną seryjnie lekką ciężarówkę elektryczną eCanter, stając się liderem elektryfikacji pojazdów użytkowych. FUSO dąży do utrzymania swej pozycji popularnej i zaufanej marki – zamierza tworzyć produkty, w przypadku których najwyższym priorytetem są jakość, ochrona środowiska i bezpieczeństwo.
MFTBC w skrócie
Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) z siedzibą w Kawasaki w Japonii jest jednym z wiodących producentów pojazdów użytkowych w Azji, z 89,29% udziałów należących do Daimler Truck AG i 10,71% udziałów należących do różnych spółek grupy Mitsubishi. MFTBC, jako ikona japońskiego przemysłu pojazdów użytkowych z 90-letnią historią marki FUSO, produkuje całą gamę pojazdów użytkowych, w tym lekkie, średnie i ciężkie samochody ciężarowe i autobusy oraz silniki przemysłowe, dostarczane na ponad 170 rynków na całym świecie.
W 2017 roku MFTBC wprowadziła eCantera, pierwszą w pełni elektryczną lekką ciężarówkę produkowaną seryjnie, a w 2019 roku Super Great, pierwszy japoński ciężki samochód ciężarowy wyposażony w technologię automatycznego wspomagania jazdy poziomu 2 – punkt odniesienia na japońskim rynku pojazdów użytkowych.
MFTBC działa pod parasolem Daimler Truck Asia wraz z organizacją partnerską Daimler India Commercial Vehicles (DICV) w Indiach. Ta strategiczna jednostka biznesowa umożliwia obu podmiotom współpracę w obszarach takich jak rozwój produktów, pozyskiwanie części i produkcja.
(s)
Fot. Daimler Truck