DAF znów na topie
Pojazdy Nowej Generacji DAF serii XD i XDC zdobyły dla holenderskiego producenta tytuł Międzynarodowej Ciężarówki Roku 2023. Przypomnijmy, że rok temu jury nagrody ItotY przyznało go także pojazdom tej marki. Tym razem jednak nagrodzona została nowa seria pojazdów przeznaczonych do transportu dystrybucyjnego i specjalistycznego, a nie dalekodystansowy flagowiec.
Podczas targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze DAF przedstawił zupełnie nową gamę nowoczesnych pojazdów specjalistycznych i dystrybucyjnych XD i XDC. I zdobył nią tytuł International Truck of the Year 2023! Produkcja pojazdów z silnikami spalinowymi rozpocznie się jeszcze w tym roku, a w 2023 na rynek trafią wersje elektryczne z zasilaniem akumulatorowym o zerowej emisji.
DAF z nowym DNA
DNA ubiegłorocznych laureatów tytułu – DAF-ów XF, XG i XG+, które zdobyły tytuł w ubiegłym roku – producent przeszczepił do samochodów z segmentu transportu specjalistycznego i dystrybucji. Wyjątkowe cechy, takie jak optymalna aerodynamika, wydajne układy napędowe, doskonała pozycja kierowcy oraz najwyższej klasy spasowanie i wykończenie, trafiły teraz do do nich.
Ciężarówki XD i XDC wyróżniają się wszechstronnością, szerokim wyborem konfiguracji osi i układu napędowego oraz bardzo komfortowymi wariantami kabin. Modele XDC z 2, 3 lub 4 osiami do celów specjalistycznych i zastosowań budowlanych będą dostępne z napędem na jedną lub dwie osie i przystosowane do pracy w najtrudniejszych warunkach. Te wytrzymałe pojazdy ciężarowe mają duży kąt natarcia (25 st.) i duży prześwit (33–39 cm), a ich wyjątkowa stylistyka zewnętrzna obejmuje solidny zderzak, odporny wlot powietrza i stalową osłonę chłodnicy. Zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon jest dostępna ze specjalnymi ustawieniami oprogramowania, które zarówno na drodze, jak i w terenie zapewniają doskonałe właściwości trakcyjne.
Bezpieczny DAF dla siebie i innych
Atrakcyjne kabiny XD i XDC Nowej Generacji DAF są wyposażone w dużą szybę przednią i duże okna boczne z bardzo nisko umieszczoną dolną krawędzią, co zapewnia najlepszą w tej klasie widoczność bezpośrednią. Uzyskano to w połączeniu z niskim położeniem kabiny (17 cm niżej niż w XF nowej generacji) i nową deską rozdzielczą w wersji Vision, która opada w kierunku przedniej szyby po stronie pasażera. Opcjonalnie w prawych drzwiach dostępne jest okno widoku na krawężnik, które w połączeniu ze składanym fotelem pasażera umożliwia niezakłóconą obserwację pieszych i rowerzystów znajdujących się obok pojazdu po stronie pasażera. W celu uzyskania najlepszej w klasie widoczności pośredniej DAF-y XD i XDC można wyposażyć w system DAF Digital Vision, który zastępuje lusterka główne i szerokokątne. System DAF Corner View zapewnia widoczność w obrębie minimum 285 st. wokół słupka A kabiny po stronie pasażera.
Ciężarówki wyposażono także w DAF City Turn Assist – system, który zwiększa bezpieczeństwo jazdy, informując kierowcę za pomocą ostrzeżeń wizualnych i dźwiękowych, gdy inni użytkownicy dróg, jak piesi, rowerzyści, samochody i motocykle, znajdą się w martwej strefie po stronie pasażera. DAF-y XD i XDC charakteryzują się też doskonałą ergonomią dzięki filozofii DAF-a „Dłonie na kierownicy, wzrok na drodze”. Obsługa wszystkich funkcji związanych z jazdą odbywa się za pomocą kierownicy i dźwigni na jej kolumnie. Obsługa dodatkowych funkcji związanych z prowadzeniem odbywa się za pomocą przełączników fizycznych, logicznie rozmieszczonych na desce rozdzielczej w zasięgu ręki kierowcy.
Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, standardowo we wszystkich wersjach XD i XDC montowane jest oświetlenie zewnętrzne LED zapewniające najlepszą możliwą widoczność. Ponadto dostępna jest gama zaawansowanych rozwiązań wspomagających kierowcę, takich jak układ AEBS najnowszej generacji, nowy hamulec przyczepy przy niskiej prędkości i hamulec postojowy ze wspomaganiem.
Wszystko dla wydajności
Dzięki doskonałej aerodynamice kabiny udało się uzyskać najniższe w tej klasie pojazdów zużycie paliwa i niską emisję CO2. Zastosowanie szyby przedniej o dużym promieniu krzywizny, optymalnego uszczelnienia łączeń elementów kabiny, kamer zamiast lusterek oraz zapewnienie doskonałego przepływu powietrza do silnika i pod kabiną pozwala na wprowadzenie nowego standardu wydajności także w segmentach dystrybucji i transportu specjalistycznego.
Dzięki nowemu układowi napędowemu z nowym silnikiem PACCAR MX-11, zautomatyzowaną skrzynią biegów TraXon, inteligentnym układem oczyszczania spalin i innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie osi tylnej pojazdy zapewniają znakomitą wydajność.
Dostępnych jest 5 wersji silnika wysokoprężnego, w tym nowe silniki o mocy 299 KM i 341 KM. Wszystkie mają wielostopniową regulację momentu obrotowego, co zapewnia nawet o 150 Nm większy moment obrotowy na najwyższym biegu. Dają one również możliwość redukcji prędkości przy maksymalnym momencie obrotowym już przy 900 obr./min. Nowy hamulec silnikowy MX zapewnia do 20% większą siłę hamowania przy niższej prędkości obrotowej. Efektem tego jest wyjątkowa krzywa momentu hamowania, która jest płaska i zmienia się w zakresie od 1100 do 2100 obr./min. Są to parametry porównywalne z najlepszymi silnikami o pojemności 13 l.
Szeroki wybór przystawek odbioru mocy, modułów mocowania zabudowy oraz złączy ułatwi pracę wytwórcom zabudów. Elastyczność w zakresie aranżacji układu elementów podwozia, takich jak EAS, akumulator, zbiornik płynu AdBlue i zbiorników paliwa, poszerza jeszcze te możliwości.
Komfort przez duże K
Modele XD i XDC zapewniają wyższy poziom komfortu kierowcom. Dzięki wyposażeniu większości wersji dystrybucyjnych w zaledwie dwa schodki i kierownicę, którą na czas parkowania można ustawić w pozycji pionowej, zapewniono świetny dostęp do kabiny. Przestronność kabin to też atut – kubatura sięga 10 m3 w przypadku wersji Sleeper High Cab. Kabina Day Cab ma powiększoną przestrzeń wewnętrzną zapewniającą kierowcy komfort i dużo miejsca w schowkach. Jako wyposażenie fabryczne można zamówić trzeci fotel lub dużą lodówkę. Leżanki w kabinie Sleeper oraz Sleeper High pojazdów DAF XD i XDC mają długość nie mniejszą niż 2220 mm i szerokość do 750 mm.
Nowe modele XD i XDC otrzymały tę samą efektowną deskę rozdzielczą, co nowe modele XF, XG i XG+. Jest ona wyposażona m.in. w całkowicie cyfrowy wyświetlacz. Jego powierzchnię o przekątnej 12 cali można dostosować do osobistych preferencji. Do obsługi opcjonalnej nawigacji DAF i szerokiej gamy systemów informacyjno-rozrywkowych DAF dostępny jest również bardzo czuły, dodatkowy ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala.
W wyniku zastosowania całkowicie nowej konstrukcji przedniej części podwozia, nowego zawieszenia kabiny i zawieszenia tylnej osi uzyskano doskonałe właściwości jezdne i komfort.
Gotowość do zmiany
Nowe XD i XDC to całkowicie nowa platforma umożliwiająca budowę pojazdów z alternatywnymi układami napędowymi. W 2023 r. XD będzie również dostępny z bateryjnym napędem elektrycznym. Te pojazdy o zerowej emisji będą wyposażone w silniki elektryczne o mocy od 170 kW (230 KM) do 350 kW (480 KM) oraz szeroką gamę zestawów akumulatorów o łącznej pojemności do 525 kW/h. W zależności od zastosowania zapewni to zasięg powyżej 500 km na zasilaniu elektrycznym.
(rum), fot. DAF