Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » DAF: Żadnej pracy się nie boją!

    DAF: Żadnej pracy się nie boją!

    23 sierpnia, 2023
    Aktualności, Galeria, Jazda próbna, Polecane, Samochody ciężarowe, Serwis

    Wprowadzając do oferty ciężkie pojazdy z dwiema osiami napędzającymi do pracy na drodze i w lekkim terenie oraz przystosowując ciągnik 4×2 do napędu hydraulicznego, DAF skompletował nową gamę swoich ciężkich pojazdów. Z tej okazji, podczas jazd testowych, Holendrzy pokazali najciekawsze warianty produkowanych pojazdów komunalnych i budowlanych.

    Jazda testowa ciężarówek komunalnych i budowlanych marki DAF

    DAF osiągnął niemały sukces wprowadzając nową generacje ciężarówek, w kategorii ciągników siodłowych i pojazdów międzynarodowych. Nagroda International Truck of the Year 2022 (dla XF, XG i XG+) i ponad 20% udziału w segmencie ciągników siodłowych to historyczny wynik dla holenderskiego producenta. Szukając nowych możliwości, producent z Eindhoven pracuje nad segmentem pojazdów komunalnych i budowlanych, upatrując tam nowych odbiorców.

    DAF XFC 530 FAT – to podwójna nowość, bowiem oprócz podwozia nowej generacji, nowa jest także wywrotka trójstonna TRIGENIUS marki Meiller. Samochód napędzany jest 13-litrowym silnikiem o mocy 530 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2700 Nm dostępnym już od 900 obr./min. Zawieszenie przednie o nośności 8 ton, tylny wózek 21-tonowy. DMC wywrotki wynosi 27 ton. Auto idealnie współgrać będzie np. z trójstronną wywrotką na podwoziu przyczepy centralnoosiowej.
    DAF XFC 530 FAT – to podwójna nowość, bowiem oprócz podwozia nowej generacji, nowa jest także wywrotka trójstonna TRIGENIUS marki Meiller. Samochód napędzany jest 13-litrowym silnikiem o mocy 530 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2700 Nm dostępnym już od 900 obr./min. Zawieszenie przednie o nośności 8 ton, tylny wózek 21-tonowy. DMC wywrotki wynosi 27 ton. Auto idealnie współgrać będzie np. z trójstronną wywrotką na podwoziu przyczepy centralnoosiowej.

    Nowe modele DAF z dużym prześwitem

    Efektem jest wprowadzenie do oferty dwóch nowych modeli DAF o oznaczeniach XFC i XDC (C od słowa Construction). Zbudowano je z myślą o jeździe w lekkim terenie. Prześwit nowych modeli wynosi nawet 40 cm, a kąt natarcia 25 stopni. Zamontowano także stalowy, trzyczęściowy zderzak wraz z ochronną płytą podsilnikową. XFC od XDC różnią się wysokością zamontowania kabiny (ta w modelu XFC jest o stopień wyższa).

    To m.in. determinuje dostępność silników. DAF XFC produkowany jest z silnikami 11- i 13-litrowymi, o mocach od 370 do 530 KM, podczas gdy XDC napędzają silniki 11-litrowe, rozwijające moc od 300 do 450 KM. Podczas prezentacji zapowiedziano także dostępność od jesieni silników 7-litrowych dla modelu XDC, co wydaje się jednak ofertą dla niszowej grupy odbiorców. Poza tymi różnicami, identyczne pozostają kabiny i wyposażenie.

    Bardzo ciekawy zestaw DAF XF 480 FAN z podkontenerową przyczepą 18-tonową BTA MG 18 ZL5.4 firmy Meiller. DMC Zestawu 40 ton. Układ napędowy 6x2 z centralną osią napędową o nośności 11,5 tony. Trzecia oś skrętna i unoszona o nośności 7,5 tony. Pierwsza oś ma nośność 9 ton. Na podwoziu zamontowano 21-tonowy hak TECTRUM RS21 marki Meiller. Bezpieczeństwo jazdy podnosi kamera rampowa.
    Bardzo ciekawy zestaw DAF XF 480 FAN z podkontenerową przyczepą 18-tonową BTA MG 18 ZL5.4 firmy Meiller. DMC Zestawu 40 ton. Układ napędowy 6×2 z centralną osią napędową o nośności 11,5 tony. Trzecia oś skrętna i unoszona o nośności 7,5 tony. Pierwsza oś ma nośność 9 ton. Na podwoziu zamontowano 21-tonowy hak TECTRUM RS21 marki Meiller. Bezpieczeństwo jazdy podnosi kamera rampowa.

    Mocne karty DAF

    Obok typowo budowlanych wariantów XFC i XDC, DAF wprowadził kilka nowości do pojazdów szosowych, które są wyposażane m.in. w pakiet Extra Robust (stalowy, trzyczęściowy zderzak i płyta podsilnikowa). Skrzynia TraXon otrzymała nowy soft i programy: Off-Road, tryb wybujania pojazdu (szybkie wciśnięcia gazu), czy tryb automatycznego toczenia na biegu pełzającym, natychmiast po zwolnieniu pedału hamulca z prędkością 2 km/h.

    Kolejna zabudowa marki Meiller (14-tonowy bramowiec TECTRIS), posadowiona została na bardzo popularnym podwoziu DAF XD 450 FA. Uwagę zwraca niezwykle krótkie podwozie o rozstawie osi ledwie 2,7 m. Ten zwinny, komunalny pojazd o DMC 19,5 tony (technicznie 21 ton), miał aż 13-tonową oś tylną, idealną do tego typu pracy.
    Kolejna zabudowa marki Meiller (14-tonowy bramowiec TECTRIS), posadowiona została na bardzo popularnym podwoziu DAF XD 450 FA. Uwagę zwraca niezwykle krótkie podwozie o rozstawie osi ledwie 2,7 m. Ten zwinny, komunalny pojazd o DMC 19,5 tony (technicznie 21 ton), miał aż 13-tonową oś tylną, idealną do tego typu pracy.

    DAF, raczej już tradycyjnie, oferuje wiele ciekawych kombinacji układu napędowego. I to one są mocną stroną oferty producenta, co doceniają szczególnie wyczuleni na przeładowania Holendrzy. Potwierdził to dobór samochodów demonstracyjnych pokazujących szeroką ofertę produkcyjną holenderskiej marki. Od prostych podwozi 4×2, poprzez 6×4, 8×4 w różnych konfiguracjach osi napędzających, aż po układy tridemowe z osiami 10-tonowymi i wleczonymi lub pchanymi, skrętnymi osiami.

    DAF XDC 450 FAD – klasyczne, dosyć długie (rozstaw osi 5,05m) podwozie 8x4 z gruszką Liebherra. Klasyczne lusterka, współgrają z bardzo dobrze zlokalizowaną kamerą rampową (DAF Corner Viev). 12–biegowa, zautomatyzowana skrzynia TraXon z programem Off-Road i wybujaniem. Tylny wózek o nośności 19 ton, przednie osie 7,1 t. Całość: 33 tony DMC przy masie własnej ok. 13 ton.
    DAF XDC 450 FAD – klasyczne, dosyć długie (rozstaw osi 5,05m) podwozie 8×4 z gruszką Liebherra. Klasyczne lusterka, współgrają z bardzo dobrze zlokalizowaną kamerą rampową (DAF Corner Viev). 12–biegowa, zautomatyzowana skrzynia TraXon z programem Off-Road i wybujaniem. Tylny wózek o nośności 19 ton, przednie osie 7,1 t. Całość: 33 tony DMC przy masie własnej ok. 13 ton.

    Hydrauliczny pomocnik

    A co z ciężkim terenem? DAF konsekwentnie unika angażowania się w produkcję samochodów z napędem na przednie osie. Wynika to m.in. z dodatkowych kosztów wdrożenia produkcji oraz malejącym zainteresowaniem tego typu pojazdami. Taki trend widać także w Polsce, bowiem przewoźnicy ograniczają koszty zakupu, zużycia paliwa, czy masy własnej pojazdu, a w takiej sytuacji ciężarówki 6×6 czy 8×8 stają się narzędziem specjalistycznym do pracy w prawdziwie ciężkim terenie.

    DAF XFC 530 FAD – kolejne podwozie w układzie 8x4. Przy przełożeniu głównym 3,76, 12-biegowej skrzyni TraXon i dzięki programowi off-road i silnikowi o mocy 530 KM, wywrotka z zabudową francuskiego CIF-a bardzo sprawnie poruszała się po drodze i w lekkim terenie. Tylny wózek dysponował nośnością 26 ton.
    DAF XFC 530 FAD – kolejne podwozie w układzie 8×4. Przy przełożeniu głównym 3,76, 12-biegowej skrzyni TraXon i dzięki programowi off-road i silnikowi o mocy 530 KM, wywrotka z zabudową francuskiego CIF-a bardzo sprawnie poruszała się po drodze i w lekkim terenie. Tylny wózek dysponował nośnością 26 ton.

    Pragmatyczni Holendrzy wybrali rozwiązanie pośrednie, zastrzegając jednocześnie, że nie jest to wstęp do napędów na wszystkie osie. Dla pojazdów DAF XDC i XFC w wersji 4×2 oraz wersji drogowych pojazdów XD i XF w wariancie 4×2 przewidziano wspomagający napęd hydrauliczny PXP (Paul Extra Power), z niemieckiej firmy Paul Nutzfahrzeuge, która wykorzystała elementy układu francuskiego Poclaina.

    DAF XF 530 FAT z pakietem Robust (trzyczęściowy stalowy zderzak i stalowa płyta podsilnikowa) to typowy pojazd do pracy z przyczepą. Żuraw HIAB na tylnym zwisie, 530 KM z 13-litrowego silnika, podwójna oś napędowa o nośności 26 ton i przełożenie tylnych mostów 2,83. Do tego system kamer wraz z kamerą rampową. Aby zabezpieczyć się przed przeładowaniem, o które w lesie bardzo łatwo, pojazd wyposażono w monitorowanie obciążenia osi i ciśnienia w kołach. Ciężarówkę wyposażono we wszystko co wspomaga skuteczne hamowanie: MX Engine Brake (hamulec silnikowy), intarder ZF i elektronicznie sterowany hamulec postojowy (załączający się samoczynnie po wyłączeniu zapłonu oraz automatycznie wyłączający się po mocniejszym naciśnięciu pedału gazu). Obrazu dopełnia układ Park Brake Assist.
    DAF XF 530 FAT z pakietem Robust (trzyczęściowy stalowy zderzak i stalowa płyta podsilnikowa) to typowy pojazd do pracy z przyczepą. Żuraw HIAB na tylnym zwisie, 530 KM z 13-litrowego silnika, podwójna oś napędowa o nośności 26 ton i przełożenie tylnych mostów 2,83. Do tego system kamer wraz z kamerą rampową. Aby zabezpieczyć się przed przeładowaniem, o które w lesie bardzo łatwo, pojazd wyposażono w monitorowanie obciążenia osi i ciśnienia w kołach. Ciężarówkę wyposażono we wszystko co wspomaga skuteczne hamowanie: MX Engine Brake (hamulec silnikowy), intarder ZF i elektronicznie sterowany hamulec postojowy (załączający się samoczynnie po wyłączeniu zapłonu oraz automatycznie wyłączający się po mocniejszym naciśnięciu pedału gazu). Obrazu dopełnia układ Park Brake Assist.

    Ta sprawdzona i stosowana przez innych producentów technologia (MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks), składa się z przystawki odbioru mocy na wieńcu koła zamachowego, pompy hydraulicznej, zbiornika oleju, silników hydraulicznych w przednich piastach i sterowanych elektronicznie rozdzielaczy. Nie jest to mechaniczny napęd lecz raczej jego ekwiwalent, który sprawdzi się w lekkim terenie lub na śliskiej nawierzchni. Dołączany napęd przedniej osi załącza się na czterech pierwszych biegach (tzw. niska skrzynia) oraz na pierwszym i drugim biegu wstecznym. Przy prędkości powyżej 20 km/h (lub od piątego biegu wzwyż) napęd PXP odłącza się.

    DAF XF 480 FAW – jednym z ciekawszych podwozi był hakowiec VDL o rozstawie osi 4,55 m z układem napędowym 8x4. Tylny wózek napędowy o przełożeniu 2,83 oraz nośności 26 ton uzupełniała 8 tonowa, podnoszona oś skrętna. Aby pojazd uzyskał 44 tony DMC, z przodu zastosowano oś 10 tonową.
    DAF XF 480 FAW – jednym z ciekawszych podwozi był hakowiec VDL o rozstawie osi 4,55 m z układem napędowym 8×4. Tylny wózek napędowy o przełożeniu 2,83 oraz nośności 26 ton uzupełniała 8 tonowa, podnoszona oś skrętna. Aby pojazd uzyskał 44 tony DMC, z przodu zastosowano oś 10 tonową.

    Układ ponownie załącza się automatycznie przy niższych prędkościach, gdy elektronika wykryje poślizg kół. Układ PXP podwyższa masę ciągnika o ok. 500 kg, co jest połową masy typowego przedniego mostu napędowego. Trzeba przyznać, że podczas jazd testowych w pełni załadowanym zestawem z naczepą wywrotką Meillera, możliwość napędzenia przednich kół była zbawienna podczas ruszania na średnio utwardzonym piaszczystym podłożu. Co prawda napęd był dosyć głośny, lecz skuteczny. Na każde z kół przednich przypada bowiem siła napędowa aż 6435 Nm!

    DAF XD 450 FAQ – skrzyniowy pojazd z żurawiem i potrójnym, tylnym zawieszeniem w układzie 8x2. Znakomity na drogi utwardzone. To bardzo popularne rozwiązanie, ograniczające masę pojazdu i pozwalające na zwiększenie ładowności i oszczędności na paliwie. Aby uzyskać możliwie dobrą zwrotność, pojedyncze osie tylne są kierowane przez system elektronicznego sterowana, pobierającego informacje z czujników zamontowanych przy przednich kołach.
    DAF XD 450 FAQ – skrzyniowy pojazd z żurawiem i potrójnym, tylnym zawieszeniem w układzie 8×2. Znakomity na drogi utwardzone. To bardzo popularne rozwiązanie, ograniczające masę pojazdu i pozwalające na zwiększenie ładowności i oszczędności na paliwie. Aby uzyskać możliwie dobrą zwrotność, pojedyncze osie tylne są kierowane przez system elektronicznego sterowana, pobierającego informacje z czujników zamontowanych przy przednich kołach.

    DAF gotowy do ekspansji

    DAF przy każdej nadarzającej się okazji, pokazuje bardzo bogatą ofertę konfiguracji układów jezdnych. Tridemy, 8×2, 8×4 w różnych konfiguracjach pokazują możliwości tego producenta, a do tego mamy tu nowe, komfortowe i aerodynamiczne kabiny i świetną elektronikę. Do tego sensowne silniki i skrzynie biegów. Jednak czy to wystarczy, aby zawojować rynek, który do tej pory podzieliły między siebie pojazdy niemieckie i szwedzkie? Jak przekonać klientów, którym DAF kojarzył się do tej pory z transportem międzynarodowym? O tym zadecyduje zapewne wytrwałość dealerów DAF-a, cena pojazdów i ich trwałość i bezawaryjność w dłuższym okresie eksploatacji oraz sensowny serwis. Przyszłość zapowiada się ciekawie.

    Tekst i zdjęcia: Wojciech Mackiewicz

    Nowoczesne technologie na rynku transportowym. Klucz do efektywności i wzrostu w 2025 Roku

    Nowoczesne technologie na rynku transportowym. Klucz do efektywności i wzrostu w 2025 Roku

    Wielu przedsiębiorców patrzy na 2025 r. z nadzieją na poprawę sytuacji gospodarczej. Nieco optymizmu płynie z […]

    Czytaj więcej… Nowoczesne technologie na rynku transportowym. Klucz do efektywności i wzrostu w 2025 RokuContinue

    Nocne kontrole nienormatywnych. Niechlubni „rekordziści” wożą kontenery i szamba

    Nocne kontrole nienormatywnych. Niechlubni „rekordziści” wożą kontenery i szamba

    Znacznie przeładowane „stonogi” z kontenerami i zespół pojazdów przewożący szamba betonowe zatrzymała kujawsko-pomorska ITD. Inspektorzy wstrzymali […]

    Czytaj więcej… Nocne kontrole nienormatywnych. Niechlubni „rekordziści” wożą kontenery i szambaContinue

    IVECO na Tour d’Europe: biometan na czele transformacji energetycznej

    IVECO na Tour d’Europe: biometan na czele transformacji energetycznej

    IVECO S-Way zdobywa prestiżową nagrodę Red Dot Award 2024 w kategorii Product Design

    Czytaj więcej… IVECO na Tour d’Europe: biometan na czele transformacji energetycznejContinue

    Tagi : DAF Trucks
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – kwiecień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,83
    Pb95
    6,04
    ON
    6,11
    LPG
    3,18
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,27
    USD/PLN
    4,15
    CHF/PLN
    4,56
    GPB/PLN
    5,15
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda