DAF: Z najdłuższą kabiną
DAF wysoko podnosi poprzeczkę wprowadzając całkowicie Nową Generację pojazdów ciężarowych XF, XG i XG+. Nowe modele pojazdów oferują bezkompromisową jakość, 10-procentową redukcję zużycia paliwa, kompleksową gamę rozwiązań z zakresu pasywnego i aktywnego bezpieczeństwa oraz najwyższy poziom komfortu. Produkcja Nowej Generacji pojazdów ciężarowych DAF ruszy w październiku 2021.

Komisja Europejska wprowadziła nowe przepisy dotyczące mas i wymiarów, których celem jest dalsze zaostrzanie wymagań w zakresie obniżania poziomu emisji CO2, zwiększania bezpieczeństwa na drodze i komfortu kierowcy. DAF jest pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadził nową generację pojazdów o bardzo atrakcyjnej i dynamicznej sylwetce, wykorzystując dodatkową przestrzeń, jaką dają zmienione przepisy. Rewolucyjna nowa generacja modeli XF, XG i XG+ łączy w sobie największą w klasie wydajność, bezpieczeństwo i komfort kierowcy.
Od chwili wprowadzenia pierwszej generacji w 1997 roku model XF firmy DAF był zawsze flagowym pojazdem holenderskiej marki, a także ulubieńcem klientów i kierowców. Łącznie sprzedano ponad 650.000 pojazdów ciężarowych serii XF w ponad 50 krajach. Wiele generacji serii XF zostało wyróżnionych nagrodą „Międzynarodowy samochód ciężarowy roku”. Teraz DAF wprowadza nie następcę, ale zupełnie nową generację XF. Zastosowano w niej całkowicie nową kabinę wydłużoną o 160 mm do przodu, dzięki czemu zaoblenia narożników mają o wiele większy promień niż w poprzednich kabinach, co zapewnia najlepszą w branży aerodynamikę, najwyższą sprawność i najniższy poziom emisji CO2.
Najnowsza generacja XF ma o 75 mm niżej położoną podstawę kabiny w porównaniu z utytułowanymi i uznanymi modelami XF Space Cab i Super Space Cab, które w dalszym ciągu znajdują się w ofercie. W połączeniu z dużą szybą przednią i bardzo nisko położoną krawędzią okien Nowa Generacja DAF zapewnia też znakomitą widoczność, przyczyniając się do osiągnięcia najwyższego w branży poziomu bezpieczeństwa, zwłaszcza w przypadku szczególnie narażonych użytkowników dróg. Wysokość wewnętrzna kabiny w nowym modelu XF mieści się w przedziale od 1900 do 2075 mm w zależności od miejsca.
– To zupełnie nowe ciężarówki, zaprojektowane i zbudowane całkowicie od zera, od czystej kartki – mówi z dumną Harry Wolters, prezes DAF Trucks.
Nowa generacja modeli XG i XG+
Oprócz modelu XF firma DAF wprowadza również modele XG i XG+, tworząc nowy segment rynku pojazdów najwyższej klasy, który w maksymalnym zakresie wykorzystuje zmienione przepisy dotyczące mas i wymiarów. Oba modele flagowe, oprócz wydłużonego o 160 mm przodu, cechuje dodatkowe 330 mm
długości tylnej części kabiny, która zapewnia niezrównaną przestrzeń do pracy, życia i snu. Pozycja podstawy kabiny modeli XG i XG+ znajduje się o 125 mm
wyżej niż w przypadku nowej generacji XF. Płaska podłoga zapewnia optymalne połączenie łatwego wejścia z zaledwie 3 stopniami i doskonałej pozycji siedzenia, która gwarantuje doskonałą widzialność bezpośrednią.
Wnętrze kabiny DAF XG ma wysokość od 1980 do 2105 mm, a dzięki wydłużeniu kabiny do tyłu zapewnia również ogromną kubaturę wewnętrzną. Model XG+ przewyższa wszystkie dostępne na rynku pojazdy ciężarowe pod względem ilości miejsca we wnętrzu. Dość powiedzieć, że oferta kabin nowej generacji, zaczyna się tam, gdzie w obecnym XF się kończyła! Nowy XF ma kabinę odpowiadającą wersji Super Space Cab, czyli największej z dotychczasowych. Wysokość kabiny została jeszcze zwiększona, dochodząc do imponującej wartości 2220 mm. XG+ to DAF z krwi i kości najwyższej klasy, oferujący doskonały komfort i przestronność, które są wyjątkowe w skali całej branży.
Atrakcyjna stylistyka
XF, XG i XG+ nowej generacji charakteryzują się piękną, wyróżniającą się stylistyką zewnętrzną, cechującą się atrakcyjnym, stożkowym kształtem kabiny, idealnie dopasowanymi elementami poszycia oraz idealnie dopasowaną szybą przednią i drzwiami, co zapewnia wyjątkowe parametry aerodynamiczne. Przednia część poza piękną stylistyką zapewnia zgodność z przepisami dotyczącymi gabarytów pojazdu. Dzięki temu uzyskano aerodynamiczny kształt i wyższy poziom bezpieczeństwa szczególnie narażonych użytkowników dróg.
Pojazdy ciężarowe XF, XG i XG+ nowej generacji są wyposażone w stylowy grill z chromowanymi akcentami. Elegancko zaprojektowany i zintegrowany stalowy zderzak ma kompozytową powłokę zewnętrzną i składa się z trzech elementów, które łączą w sobie najniższą podatność na uszkodzenie z niskimi kosztami ewentualnej naprawy. Reflektory LED, zwieńczone światłami do jazdy dziennej o charakterystycznym kształcie ze zintegrowanymi reflektorami doświetlającymi zakręty, tworzą niepowtarzalny styl i zapewniają bezprecedensową widoczność w nocy. Wspaniały wygląd pojazdu podkreślają piękne światła LED Skylights – standardowe wyposażenie w modelach XG i XG+ – o wyróżniającym wykończeniu, charakterystycznym dla każdego z modeli. DAF był pierwszym producentem pojazdów ciężarowych, który w 2013 r.
wprowadził reflektory LED. Nowa generacja modeli wyznacza kolejny poziom: pełne oświetlenie LED w każdej wersji: światła do jazdy dziennej, światła mijania, światła drogowe, reflektory doświetlające zakręty i światła manewrowe, światła Skylights, boczne światła obrysowe i opcjonalne przednie światła przeciwmgielne.
DAF poświęcił wiele wysiłku na opracowanie możliwie najlepszej aerodynamiki pojazdu, która pozwoliła uzyskać połączenie
atrakcyjnego wyglądu z optymalnymi promieniami przejścia przodu w boki kabiny, a stożkowaty kształt zewnętrzny wraz z uszczelnioną bryłą kabiny umożliwiły uzyskanie idealnego przepływu powietrza. Wyprofilowana przednia szyba, eliptyczne panele narożne, opływowe osłony słupka A, płyta dolna ze zintegrowaną owiewką powietrza i unikatowa konstrukcja owiewek w nadkolach zapewniają doskonałą aerodynamikę, podobnie jak opcjonalne kamery, które zastosowano zamiast lusterek. Boki kabiny cechuje taka sama elegancja, co przód pojazdu. Wzornictwo jest wyjątkowe i opływowe, a wznoszące linie podkreślają dynamiczny wygląd pojazdu.
Równie ważne są liczne działania podjęte w celu uzyskania optymalnego przepływu w komorze silnika i pod podłogą kabiny. Obejmują one obudowy wokół chłodnicy powietrza doładowania i chłodnicy cieczy, kierownice powietrza i bariery recyrkulacji oraz zamknięte osłony wnęk kół. Wszystko to pozwoliło uzyskać aż o 19% (!) lepszą aerodynamikę co przekłada się na nawet 6,3% z 10% całkowitego obniżenia zużycia paliwa.
Wydajne napędy
Spalanie silników PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 l i PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 l zostało zoptymalizowane dzięki zastosowaniu nowych wtryskiwaczy, nowej głowicy i bloku cylindrów – co pozwoliło na uzyskanie w nich wyższego ciśnienia – oraz nowej konstrukcji tłoków i tulei. Do najlepszego zarządzania zasysanym do silnika powietrzem wykorzystano nową generację wydajnych turbosprężarek, a innowacyjne sprężarki powietrza układu hamulcowego, pompy oleju i alternatory zapewniają ograniczenie strat własnych do minimum. Układ końcowego oczyszczania spalin został przeprojektowany tak, aby zapewnić najkrótszą drogę od wylotu spalin z silnika do wlotu do układu EAS w celu uzyskania najniższych strat temperatury spalin i osiągnięcia najwyższej możliwej wydajności procesu oczyszczania. W rezultacie otrzymano niezwykle wydajne silniki o doskonałych osiągach oferowanych zarówno podczas jazdy, jak i hamowania: o niższym poziomie emisji CO2, rocznym okresie międzyobsługowym i masie niższej o 10–15 kg, które przyczyniają się do poprawy ogólnej wydajności pojazdu.
Kierownice powietrza zapewniają doskonałą aerodynamikę pod kabiną i w komorze silnika oraz najwyższą wydajność modułu chłodzącego, co gwarantuje minimalne załączanie wentylatora, a pełnowymiarowe chłodnice powietrza doładowującego zapewniają najlepsze zarządzanie temperaturą i pracą silnika. Nowy silnik i technologie oczyszczania spalin, a także zaawansowane funkcje zarządzania ciepłem odpowiadają za nawet 3% dodatkowego obniżenia zużycia paliwa z całkowitej wartości wynoszącej 10%.
Modele XF, XG i XG+ firmy DAF są standardowo wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów TraXon, w której zastosowano nowe technologie, takie jak automatyczny dobór biegu przy ruszaniu w zależności od obciążenia, zaawansowane funkcje predykcyjne i (opcjonalnie) funkcję szybkiego ruszania. W celu uzyskania maksymalnej wydajności układu napędowego zastosowano tylne osie o niskim poziomie oleju i nowe łożyska mechanizmu różnicowego.
Wydajność i osiągi
Niska masa pojazdu (ciągnik XF 4×2 w najczęściej wybieranej specyfikacji to tylko 6912 kg) i rozbudowane systemy wspomagania kierowcy (tempomat Predictive Cruise Control 3 z rozszerzonymi funkcjami EcoRoll i Preview Downhill Speed Control) zapewniają imponujący wzrost wydajności o 10%, co stanowi największą poprawę efektywności zużycia paliwa w historii firmy i tworzy nowy standard w branży.
Silniki PACCAR MX-11 i MX-13, oprócz najwyższej klasy sprawności i niskiej emisji spalin, zapewniają doskonałą wydajność dzięki zwiększeniu momentu obrotowego o 50–100 Nm na biegu bezpośrednim. Wersja o mocy 530 KM (390 kW) zapewnia teraz moment 2550 Nm na każdym niższym biegu i 2700 Nm na najwyższym biegu. Turbosprężarka HE400 nowej generacji usprawnia zarządzanie powietrzem, jeszcze bardziej zwiększając imponujące osiągi silnika DAF przy niskiej prędkości obrotowej – maksymalny moment obrotowy jest teraz dostępny od 900 obr./min, nawet w przypadku silnika PACCAR MX-13 o mocy 530 KM. Hamulec silnikowy zapewnia o 20% większy moment obrotowy przy niższych prędkościach obrotowych, wyznaczając nowy standard również w tym zakresie.
Zdalna aktualizacja oprogramowania
Wraz z wprowadzeniem na rynek nowej generacji modeli XF, XG i XG+ firma wprowadza zdalne aktualizacje oprogramowania silnika i układów oczyszczania spalin, modułu ECU pojazdu, centralnej bramy bezpieczeństwa (CSG) i systemu DAF Connect. Najdłuższy w branży czas pracy bez przestojów pomagają uzyskać również okresy międzyobsługowe wynoszące do 200.000 km. W przypadku transportu długodystansowego dostępna jest opcja przeglądów wydłużonych. Oznacza to zastosowanie rocznego okresu międzyobsługowego dla wszystkich zastosowań drogowych, co jest rozwiązaniem niespotykanym w branży.
DAF MultiSupport oferuje ogólnoeuropejskie kontrakty serwisowe, a dzięki nowemu narzędziu do planowania klienci są proaktywnie informowani o potrzebie wykonania czynności obsługowych, co również przyczynia się do uzyskania najwyższej w branży wydajności.
Widoczność na szóstkę!
Doskonały zakres bezpośredniego widzenia był jednym z czynników rozwoju nowej generacji DAF. W związku z tym wszystkie modele XF, XG i XG+ nowej generacji są wyposażone w dużą szybę przednią (2,3 m2),
która została umieszczona wyjątkowo nisko, zapewniając doskonałą widoczność bezpośrednią. Opcjonalnie, po stronie pasażera, dostępne jest okno widoku na krawężnik, które w połączeniu z nowym, składanym fotelem kinowym zapewnia doskonałą widoczność, np. pieszych, rowerzystów i dzieci obok pojazdu ciężarowego. Nowe obudowy lusterek cechuje smukła konstrukcja. Przestrzeń między lusterkami oraz między lusterkami a słupkiem A zapewnia najlepszą w klasie bezpośrednią widoczność.
Nową, opcjonalną funkcją jest cyfrowy system DAF Digital Vision, zastępujący lusterka główne i szerokokątne. Kamery zwiększają bezpośredni zakres widzenia, a jednocześnie poprawiają wydajność aerodynamiczną, przyczyniając się do osiągnięcia niskiego zużycia paliwa. Dodatkowe funkcje obejmują automatyczne panoramowanie (podążanie za tylną częścią naczepy podczas pokonywania zakrętu) i nakładanie znaczników w celu wyświetlenia dodatkowych informacji na temat długości pojazdu, co jest przydatne na przykład podczas jazdy manewrowej i wyprzedzania. Ogrzewane kamery zapewniają wyraźny obraz nawet w skrajnych warunkach pogodowych. Po raz pierwszy w branży zastosowano elektrycznie chowane kamery.
DAF Corner View to opcja zastępująca lusterko krawężnikowe i lusterko przednie, która zapewnia pole widzenia znacznie większe niż w przypadku tradycyjnych lusterek. Jest to kolejna ważna cecha, która ma na celu dalsze zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, a także ochronę szczególnie narażonych użytkowników dróg. Wyświetlacz systemu DAF Corner View jest zamontowany na słupku A pasażera, czyli dokładnie tam, gdzie powinien się znajdować.
Pasywnie i aktywnie bezpieczny
Nowa konstrukcja „body-in-white” charakteryzuje się lekkim, a jednocześnie wyjątkowo solidnym wykonaniem. Ma pochłaniające energię uderzenia elementy na przegrodzie czołowej oraz tylne strefy zgniotu w pełni zintegrowane z tyłem kabiny, które zapewniają ochronę przed przemieszczającymi się ładunkami. Nowe DAF-y XF, XG i XG+ są też wyposażone w opatentowany system zaprogramowanego przesunięcia kabiny (ProCaDis) firmy DAF, który w razie wypadku pozwala na jej kontrolowane przesunięcie na podwoziu o 400 mm w celu zapobieżenia jej odłączeniu od podwozia i pochłonięcia energii uderzenia. Dzięki temu system ProCaDis gwarantuje zachowanie struktury kabiny i maksymalizuje przestrzeń przeżycia dla osób znajdujących się w pojeździe.
W modelach XF, XG i XG+ dostępna jest pełna gama urządzeń zapewniających bezpieczeństwo aktywne. Należą do nich: układ wspomagania hamowania, układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu i awaryjne światła hamowania. Najnowsza wersja zaawansowanego awaryjnego układu hamulcowego (AEBS-3) może zapewnić w pełni autonomiczne hamowanie awaryjne, pomagając uniknąć kolizji zarówno z pojazdami nieporuszającymi się, jak i jadącymi z prędkością do 80 km/h. System City Turn Assist wykrywa innych użytkowników dróg lub obiekty po stronie pasażera.
Inne opcjonalne układy to nowy elektroniczny hamulec postojowy DAF, który włącza hamulce automatycznie po wyłączeniu silnika. System hamulca przyczepy/naczepy przy niskiej prędkości włącza niezależnie hamulce przyczepy, aby zapewnić jej bezpieczne podłączenie i odłączenie. Asystent hamulca postojowego włącza wszystkie hamulce pojazdu równolegle do hamulca postojowego, aby zagwarantować, że pojazd ciężarowy nie poruszy się podczas załadunku lub rozładunku przy użyciu żurawia lub podczas obsługi wywrotki.
Łatwość obsługi
Najwyższy poziom komfortu kierowcy zaczyna się od doskonałej dostępności kabiny z zaledwie trzema stopniami, rozmieszczonymi w stylu wygodnej „klatki schodowej”. Aby ułatwić dostęp, można przesunąć kierownicę do położenia skrajnego wysunięcia do przodu. Po wejściu do kabin wszystkich modeli kierowcę niemal oszałamia przestrzeń o dużej wysokości, która wynosi od 1900 do 2075 mm w modelu XF nowej generacji i do 2145–2200 mm w modelu XG+. Pojemność kabiny flagowego XG+ wynosi 12,5 m3, co stanowi nowy wymiar luksusu w branży.
Zakresy regulacji foteli i kolumny kierownicy zapewniają najlepszą możliwą pozycję kierowcy, bardzo zbliżoną do tej, którą zajmuje się w samochodzie osobowym. W modelach XG i XG+ opcjonalnie dostępne są obrotowe fotele kierowcy i pasażera, które po długim dniu jazdy można z łatwością ustawić w relaksujące położenie. Składany fotel pasażera jest wyposażeniem standardowym. Zapewnia on nieograniczoną widoczność przez drzwi Vision Door z oknem widoku na krawężnik i pozwala uzyskać jeszcze więcej przestrzeni w kabinie. Istnieje możliwość złożenia zagłówka (opcja), dzięki czemu obok luksusowego łóżka DAF otrzymujemy praktyczny stół.
Dłonie na kierownicy, wzrok na drodze
Pięknie wykonana deska rozdzielcza jest elementem przyciągającym wzrok i została zaprojektowana w taki sposób, aby sprzyjać optymalnemu zakresowi bezpośredniego widzenia. Obejmuje atrakcyjny wyświetlacz 12-calowy, który umożliwia wyświetlanie wszystkich informacji dotyczących pojazdu i opcjonalny ekran dotykowy 10˝ przeznaczony do obsługi systemu nawigacyjnego i informacyjno-rozrywkowego DAF. Wszystkie kluczowe informacje są od razu widoczne.
Najważniejsze przyciski są idealnie rozmieszczone na desce rozdzielczej i na nowo zaprojektowanej kierownicy, co zapewnia najlepszą intuicyjną obsługę. Konstrukcja jest w pełni zgodna z filozofią DAF „dłonie na kierownicy, wzrok na drodze” i pozwala uniknąć odrywania wzroku od drogi, a przez to przyczynia się do zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa. Na środkowym wyświetlaczu kierowca może wybrać jeden z dwóch wzorów układów i cztery poziomy informacji. Ustawienia wyświetlania można również dostosować do własnych potrzeb.
Nowa generacja pojazdów DAF oferuje najlepszą w klasie ergonomię. Wszystkie funkcje związane z jazdą są obsługiwane z kierownicy i za pomocą dźwigni pod nią, podobnie jak menu wyświetlacza cyfrowego, zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon oraz funkcje systemu audio i telefonu. Dodatkowe funkcje związane z prowadzeniem pojazdu są obsługiwane za pomocą łatwych w obsłudze, fizycznych przełączników, które są logicznie rozmieszczone na desce rozdzielczej.
Komfortowy odpoczynek
Nowa generacja ugruntowuje pozycję DAF-a jako dostawcy najlepszych łóżek w branży pojazdów ciężarowych. Ich długość we wszystkich wersjach wynosi 2220 mm przy szerokości nie mniejszej niż 800 mm na całej długości w modelach XG i XG+. Opcjonalnie dostępne jest mechanicznie lub w pełni elektrycznie regulowane łóżko DAF Relax Bed zapewniające optymalne podparcie głowy, pleców i nóg. Umożliwia za dotknięciem palca przekształcenie łóżka w komfortowy leżak. Brakuje tylko drinka z palemką…
Całkowicie nowy tylny panel sterowania umożliwia wygodną obsługę wielu funkcji z poziomu łóżka: oświetlenia, klimatyzacji, systemu dźwiękowego, okien i luku dachowego. Panel obsługuje nawet tryb monitoringu (który uruchamia system DAF Direct Vision wraz z systemem lusterek cyfrowych DAF i DAF Corner Eye) i przycisk alarmu, który uruchamia klakson i światła awaryjne.
Szafy, lodówki, światełka, klima…
Dzięki przestronnym kabinom nowa generacja pojazdów DAF zapewnia ogromne przestrzenie do przechowywania w konsolach dachowych i nad deską rozdzielczą, w kieszeniach drzwi i pod leżanką. Ponadto nowe modele XF, XG i XG+ oferują dużo miejsca na papiery, dokumenty i inne przedmioty. Deska rozdzielcza zawiera dwa uchwyty na kubki i małe butelki, a także znany na całym świecie wysuwany stolik DAF do jedzenia i pracy, który teraz jest jeszcze większy. Ponadto XG i XG+ wyposażono w praktyczną szufladę w dolnej części deski rozdzielczej, w której można łatwo przechowywać dokumenty lub laptopa.
Pod leżanką znajduje się wiele schowków do przechowywania, w tym jedna lub dwie szuflady albo jedna lub dwie lodówki, w których da się ustawić pionowo butelki o pojemności 1,5 l. Zewnętrzne schowki po lewej i prawej stronie są dostępne przez duże otwory w bokach kabiny.
Dzięki wyjątkowym wnętrzom nowych modeli DAF stworzył idealny „dom dala od domu”. Doskonale podkreśla to również pełne oświetlenie LED, które obejmuje szereg opcji. W modelach XG i XG+ opcjonalnie dostępne jest eleganckie oświetlenie wnętrza, które obejmuje 15 diod LED i listew świetlnych, regulację jasności i koloru. Podkreśla ono imponującą jakość nowej generacji pojazdów DAF, co koresponduje z doskonałym spasowaniem, elementami ozdobnymi i zastosowanymi materiałami.
Dla zapewnienia najwyższego komfortu pracy XF, XG i XG+ są standardowo wyposażone w system automatycznej regulacji temperatury lub w pełni zautomatyzowany układ klimatyzacji, który jest dostępny jako opcja. Nowością jest w pełni zintegrowany układ klimatyzacji postojowej, dostępny jako opcja w modelu XG+, przeznaczony do automatycznego chłodzenia lub ogrzewania wnętrza kabiny podczas jazdy lub pracy na biegu jałowym.
Miękko i w ciszy
Nawet w najtrudniejszych warunkach na drodze nowa generacja pojazdów zapewnia najwyższy komfort i stabilność. Wydłużenie przedniej części kabiny o 160 mm wiązało się z koniecznością zastosowania nowego podwozia. Nowo zaprojektowane i usztywnione belki poprzeczne i nowe, aluminiowe przednie zabezpieczenie przeciwnajazdowe zapewniają wyjątkową wytrzymałość na skręcanie i małą masę (+/- 38 kg).
Nowe jest też zawieszenie kabiny z nową konstrukcją tłumika drgań i zintegrowanymi uchwytami. Zawieszenie tylnej osi zostało przeprojektowane w taki sposób, aby obejmowało nową geometrię oraz nowe położenie siodła, co w przypadku modeli XG i XG+ zapewnia większy rozstaw osi (4000 mm) przekładający się na doskonałe właściwości jezdne i sterowność. Całkowicie nowy układ kierowniczy charakteryzuje się wspaniałą charakterystyką kierowania przy niewielkim wysiłku.
Znaczący wkład w wyjątkowy komfort nowej generacji pojazdów ma niezwykle niski, zredukowany o połowę, poziom hałasu i drgań wewnątrz oraz miękkość jazdy. Również w tym obszarze modele XF, XG i XG+ wyznaczają nowy standard w branży.
(rum)
Fot. DAF