DAF: Nowa Generacja pojazdów XF, XG i XG+ (galeria zdjęć!)
DAF wysoko podnosi poprzeczkę wprowadzając całkowicie Nową Generację pojazdów ciężarowych. Nowe modele pojazdów XF, XG i XG+ oferuje bezkompromisową jakość, 10-procentową redukcję zużycia paliwa, kompleksową gamę rozwiązań z zakresu pasywnego i aktywnego bezpieczeństwa i najwyższy poziom komfortu. Produkcja Nowej Generacji pojazdów ciężarowych DAF ruszy w październiku 2021.
Komisja Europejska wprowadziła nowe przepisy dotyczące mas i wymiarów, których celem jest dalsze zaostrzanie wymagań w zakresie obniżania poziomu emisji CO2, zwiększania bezpieczeństwa na drodze i komfortu kierowcy. DAF jest pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadził nową generację pojazdów o bardzo atrakcyjnej i dynamicznej sylwetce, wykorzystując dodatkową przestrzeń, jaką dają zmienione przepisy. Rewolucyjna, nowa generacja modeli XF, XG i XG+ łączy w sobie największą w klasie wydajność, bezpieczeństwo i komfort kierowcy.
Od chwili wprowadzenia pierwszej generacji w 1997 roku model XF firmy DAF był zawsze liderem wizerunku, a także ulubieńcem klientów i kierowców. Łącznie sprzedano ponad 650.000 pojazdów ciężarowych serii XF. Zapewniają one swoim właścicielom doskonałą jakość i rentowność w ponad 50 krajach. Wiele generacji serii XF zostało wyróżnionych nagrodą „Międzynarodowy samochód ciężarowy roku”.
DAF XF od nowa
Teraz DAF wprowadza nie następcę, ale zupełnie nową generację XF. Zastosowano w niej całkowicie nową kabinę wydłużoną o 160 mm do przodu, co zapewnia najlepszą w branży aerodynamikę, najwyższą sprawność i najniższy poziom emisji CO2. Najnowsza generacja XF ma o 75 mm niżej położoną podstawę kabiny w porównaniu z utytułowanymi i uznanymi modelami XF Space Cab i Super Space Cab, które w dalszym ciągu znajdują się w ofercie. W połączeniu z dużą szybą przednią i bardzo nisko położoną krawędzią okien nowe DAF-y zapewniają bezkonkurencyjną widoczność, przyczyniając się do osiągnięcia najwyższego w branży poziomu bezpieczeństwa, zwłaszcza w przypadku szczególnie narażonych użytkowników dróg. Wysokość wewnętrzna kabiny w nowym modelu XF jest świetnie dobrana i mieści się w przedziale od 1900 do 2075 mm w zależności od miejsca. – To zupełnie nowe ciężarówki, zaprojektowane i zbudowane całkowicie od zera, od czystej kartki – mówi z dumną Harry Wolters, prezes DAF Trucks.
Nowa generacja modeli DAF XG i XG+
Oprócz modelu XF firma DAF wprowadza również modele XG i XG+, tworząc nowy segment rynku pojazdów najwyższej klasy, który w maksymalnym zakresie wykorzystuje zmienione przepisy dotyczące mas i wymiarów. Oba modele flagowe, oprócz wydłużonego o 160 mm przodu, cechuje dodatkowe 330 mm długości tylnej części kabiny, która zapewnia niezrównaną przestrzeń do pracy, życia i snu. Pozycja podstawy kabiny modeli XG i XG+ znajduje się o 125 mm wyżej niż w przypadku nowej generacji XF. Płaska podłoga zapewnia optymalne połączenie łatwego wejścia z zaledwie 3 stopniami i doskonałej pozycji siedzenia, która gwarantuje doskonałą widzialność bezpośrednią.
Wnętrze kabiny DAF XG ma wysokość od 1980 do 2105 mm, a dzięki wydłużeniu kabiny do tyłu zapewnia również ogromną kubaturę wewnętrzną. Nowy XG+ przewyższa wszystkie dostępne na rynku pojazdy ciężarowe pod względem ilości miejsca we wnętrzu. Wysokość kabiny została zwiększona, dochodząc do imponującej wartości 2220 mm. XG+ to DAF z krwi i kości najwyższej klasy, oferujący doskonały komfort i przestronność, które są wyjątkowe w skali całej branży. Wszystko to w połączeniu z najlepszą na rynku aerodynamiką i zakresem bezpośredniego widzenia.
Atrakcyjna i współczesna stylistyka
Modele XF, XG i XG+ nowej generacji charakteryzują się piękną, wyróżniającą się stylistyką zewnętrzną, cechującą się atrakcyjnym, stożkowym kształtem kabiny, idealnie dopasowanymi elementami kabiny i idealnie dopasowaną szybą przednią i drzwiami, co zapewnia wyjątkowe parametry aerodynamiczne.
Przednia część pojazdu oferuje piękną stylistykę, a jednocześnie zapewnia zgodność z przepisami dotyczącymi gabarytów pojazdu. Dzięki temu uzyskano aerodynamiczny kształt i większy poziom bezpieczeństwa szczególnie narażonych użytkowników dróg.
Pojazdy ciężarowe XF, XG i XG+ nowej generacji są wyposażone w stylowy grill z chromowanymi akcentami. Wykończono go wyróżniającym się panelem z logo z błyszczącymi wstawkami, które podkreśla klasę tych pojazdów. Wlot powietrza jest starannie zintegrowany z przodem kabiny, co dodatkowo podkreśla solidną, a zarazem elegancką konstrukcję, którą wyróżnia grill, podkreślający wydłużoną przednią część kabiny. Elegancko zaprojektowany i zintegrowany stalowy zderzak ma kompozytową powłokę zewnętrzną i składa się z trzech elementów, które łączą w sobie najniższą podatność na uszkodzenie z niskimi kosztami ewentualnej naprawy.
Główną cechą stylistyczną są stylowe reflektory LED, zwieńczone światłami do jazdy dziennej o charakterystycznym kształcie i zintegrowanymi reflektorami doświetlającymi zakręty, które tworzą niepowtarzalny styl i zapewniają bezprecedensową widoczność w nocy. Wspaniały wygląd pojazdu ciężarowego podkreślają piękne światła LED Skylights — standardowe wyposażenie w modelach XG i XG+ — o wyróżniającym wykończeniu, charakterystycznym dla każdego z modeli. Boki kabiny cechuje taka sama elegancja, co przód pojazdu. Wzornictwo jest wyjątkowe i opływowe, a wznoszące linie podkreślają dynamiczny wygląd pojazdu.
Wydajność wyprzedzająca przyszłość
- Imponujące obniżenie zużycia paliwa do 10%
- Najlepsza w klasie aerodynamika
- Sylwetka zapewniająca wyjątkowe własności aerodynamiczne
- Inteligentne zarządzanie przepływem powietrza w komorze silnika
- Zaawansowany system kamer zewnętrznych
- Liczne widoczne i niewidoczne szczegóły wykończeniowe konstrukcji
- Nowe, wysoce wydajne układy napędowe
- Rozbudowane systemy wspomagania kierowcy
- Najlepsza w klasie aerodynamika
- Niska masa własna pojazdu
- Tylko 6912 kg w przypadku ciągników XF w najpopularniejszej specyfikacji
- Zdalne aktualizacje oprogramowania pojazdów
- Okres między przeglądami nawet do 200.000 km
Firma DAF poświęciła wiele wysiłku na opracowanie możliwie najlepszej aerodynamiki pojazdu, która pozwoliła uzyskać połączenie atrakcyjnego wyglądu zewnętrznego z optymalnymi promieniami przejścia przodu w boki kabiny, a stożkowaty kształt zewnętrzny wraz z uszczelnioną bryłą kabiny umożliwiły uzyskanie idealnego przepływu powietrza. Wyprofilowana przednia szyba, eliptyczne panele narożne, opływowe osłony słupka A, płyta dolna ze zintegrowaną owiewką powietrza i unikatowa konstrukcja owiewek w nadkolach zapewniają doskonałą aerodynamikę, podobnie jak opcjonalne kamery, które zastosowano zamiast lusterek.
Równie ważne są liczne działania podjęte w celu uzyskania optymalnego przepływu w komorze silnika i pod podłogą kabiny. Obejmują one obudowy wokół chłodnicy powietrza doładowania i chłodnicy cieczy, kierownice powietrza i bariery recyrkulacji oraz zamknięte osłony wnęk kół. Wszystko to pozwoliło uzyskać aż o 19% lepszą aerodynamikę co przekłada się na nawet 6,3% z 10% całkowitego obniżenia zużycia paliwa.
XF, XG i XG+ zostały wyposażone w nowe układy napędowe, zawierające nowe technologie zastosowane zarówno w silnikach, jak i w skrzyniach biegów oraz innowacje w osiach tylnych. Spalanie silnika PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 litra i PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 l zostało zoptymalizowane dzięki zastosowaniu nowych wtryskiwaczy, nowej głowicy i bloku cylindrów — co pozwoliło na uzyskanie wyższego ciśnienia w cylindrach — oraz nowej konstrukcji tłoków i tulei. Do najlepszego zarządzania zasysanym do silnika powietrzem wykorzystano nową generację wydajnych turbosprężarek, a innowacyjne sprężarki powietrza układu hamulcowego, pompy oleju i alternatory zapewniają ograniczenie strat własnych do minimum. Układ końcowego oczyszczania spalin został przeprojektowany tak, aby zapewnić najkrótszą drogę od wylotu spalin z silnika do wlotu do układu EAS w celu uzyskania najniższych strat temperatury spalin i osiągnięcia najwyższej możliwej wydajności procesu oczyszczania.
W rezultacie otrzymano niezwykle wydajny silnik o doskonałych osiągach oferowanych zarówno podczas jazdy, jak i hamowania: o niższym poziomie emisji CO2, rocznym okresie międzyobsługowym i masie niższej o 10–15 kg, który przyczynia się do poprawy ogólnej wydajności pojazdu ciężarowego.
Kierownice powietrza zapewniają doskonałą aerodynamikę pod kabiną i w komorze silnika oraz najwyższą wydajność modułu chłodzącego, co gwarantuje minimalne załączanie wentylatora, a pełnowymiarowe chłodnice powietrza doładowującego zapewniają najlepsze zarządzanie temperaturą i pracą silnika. Nowy silnik i technologie oczyszczania spalin, a także zaawansowane funkcje zarządzania ciepłem odpowiadają za nawet 3% dodatkowego obniżenia zużycia paliwa z całkowitej wartości wynoszącej 10%.
Modele XF, XG i XG+ firmy DAF są standardowo wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów TraXon, w której zastosowano nowe technologie, takie jak automatyczny dobór biegu przy ruszaniu w zależności od obciążenia, zaawansowane funkcje predykcyjne oraz (opcjonalnie) funkcję szybkiego ruszania. W celu uzyskania maksymalnej wydajności układu napędowego zastosowano tylne osie o niskim poziomie oleju i nowe łożyska mechanizmu różnicowego.
Niska masa pojazdu (masa własna nowej generacji ciągnika XF 4×2 w najczęściej spotykanej specyfikacji wynosi tylko 6912 kg) i rozbudowane systemy wspomagania kierowcy (tempomat Predictive Cruise Control 3 z rozszerzonymi funkcjami EcoRoll i Preview Downhill Speed Control) zapewniają imponujący wzrost wydajności o 10%, co stanowi największą poprawę efektywności zużycia paliwa w historii firmy i tworzy nowy standard w branży.
Wysokie osiągi
Silniki PACCAR MX-11 i MX-13, oprócz najwyższej klasy sprawności i niskiej emisji spalin, zapewniają doskonałą wydajność dzięki zwiększeniu momentu obrotowego o 50–100 Nm na biegu bezpośrednim. Wersja o mocy 530 KM (390 kW0 zapewnia teraz moment 2550 Nm na każdym niższym biegu i 2700 Nm na najwyższym biegu. Turbosprężarka HE400 nowej generacji usprawnia zarządzanie powietrzem, jeszcze bardziej zwiększając imponujące osiągi silnika przy niskiej prędkości obrotowej — maksymalny moment obrotowy jest teraz dostępny od 900 obr./min, nawet w przypadku silnika PACCAR MX-13 o mocy 530 KM. Hamulec silnikowy zapewnia o 20% większy moment obrotowy przy niższych prędkościach obrotowych, wyznaczając nowy standard również w tym zakresie.
Zdalna aktualizacja oprogramowania
Wraz z wprowadzeniem na rynek nowej generacji modeli XF, XG i XG+ firma DAF wprowadza zdalne aktualizacje oprogramowania silnika i układów oczyszczania spalin, modułu ECU pojazdu, centralnej bramy bezpieczeństwa (CSG) i systemu DAF Connect. Najdłuższy w branży czas pracy bez przestojów pomagają uzyskać również okresy międzyobsługowe wynoszące do 200.000 kilometrów. W przypadku transportu długodystansowego dostępna jest opcja przeglądów wydłużonych. Oznacza to zastosowanie rocznego okresu międzyobsługowego dla wszystkich zastosowań drogowych, co jest rozwiązaniem niespotykanym w branży.
DAF MultiSupport oferuje ogólnoeuropejskie kontrakty serwisowe, a dzięki nowemu narzędziu do planowania klienci są proaktywnie informowani o potrzebie wykonania czynności obsługowych, co również przyczynia się do uzyskania najwyższej w branży wydajności.
Bezpieczeństwo wyprzedzające przyszłość
- Najlepsza w klasie widoczność bezpośrednia z kabiny
- Przednia szyba i szyby boczne z nisko umieszczonymi krawędziami
- Okno krawężnikowe w drzwiach i składany fotel pasażera
- Nowoczesne systemy kamer
- System DAF Digital Vision
- DAF Corner View
- Pełne, najwyższej jakości oświetlenie LED
- Najwyższy w klasie poziom bezpieczeństwa biernego
- Solidna konstrukcja kabiny ze zintegrowanymi strefami zgniotu
- Unikalny system zaprogramowanego przesunięcia kabiny (ProCaDis)
- Pełna gama nowych funkcji bezpieczeństwa
- Elektroniczny hamulec postojowy, hamulec naczepowy przy niskiej prędkości, asystent hamulca postojowego
- Najlepsza ergonomia w branży
- Dłonie na kierownicy, wzrok na drodze
Doskonały zakres bezpośredniego widzenia był jednym z czynników rozwoju nowej
Opcjonalnie, po stronie pasażera, dostępne jest okno widoku na krawężnik, które w połączeniu z nowym, składanym fotelem kinowym zapewnia doskonałą widoczność, na przykład pieszych, rowerzystów i dzieci obok pojazdu ciężarowego. Nowe obudowy lusterek cechuje smukła konstrukcja. Przestrzeń między lusterkami oraz między lusterkami a słupkiem A zapewnia najlepszą w klasie bezpośrednią widoczność.
Komfort kierowcy wyprzedzający przyszłość
- Całkowicie nowe kabiny — najbardziej przestronne na rynku
- Kubatura dochodząca do 12,5 m3
- Najlepsza w klasie pozycja kierowcy
- Wyjątkowy zakres regulacji fotela kierowcy i kolumny kierownicy
- Opcjonalne obracane fotele kierowcy i pasażera
- Wysokiej klasy deska rozdzielcza z wyświetlaczem 12˝ i opcjonalnym wyświetlaczem 10˝ do systemu informacyjno-rozrywkowego DAF
- Najlepsze łóżka w branży
- Do 800 mm szerokości na całej długości wynoszącej 2220 mm
- Wyjątkowe, elektryczne, w pełni regulowane łóżko DAF Relax Bed z opcjonalnym dodatkowym materacem
- Eleganckie oświetlenie wnętrza w technologii LED
- Doskonałe dopasowanie i wykończenie, materiały i elementy ozdobne
- W pełni zintegrowany układ klimatyzacji postojowej
- Doskonałe właściwości jezdne i sterowność
- Nowa konstrukcja podwozia — przedniej i tylnej części
- Niezrównana wytrzymałość na skręcanie
- Najcichsze kabiny na rynku
Najwyższy poziom komfortu kierowcy zaczyna się od doskonałej dostępności kabiny z zaledwie trzema stopniami, rozmieszczonymi w stylu wygodnej „klatki schodowej”. Aby ułatwić dostęp, można przesunąć kierownicę do położenia skrajnego wysunięcia do przodu.
Po wejściu do kabiny wszystkich modeli kierowcę niemal oszałamia przestrzeń o dużej wysokości, która wynosi od 1900 do 2075 mm w modelu XF nowej generacji i do 2145–2200 mm w modelu XG+. Pojemność kabiny flagowego modelu klasy wyższej XG+ wynosi 12,5 m3, co stanowi nowy wymiar luksusu w branży. Zakresy regulacji foteli i kolumny kierownicy nie mają sobie równych i zapewniają najlepszą możliwą pozycję kierowcy, bardzo zbliżoną do tej, którą zajmuje się w samochodzie osobowym. W modelach XG i XG+ opcjonalnie dostępne są obrotowe fotele kierowcy i pasażera, które po długim dniu jazdy można z łatwością ustawić w relaksujące położenie.
Składany fotel pasażera jest wyposażeniem standardowym. Zapewnia on nieograniczoną widoczność przez drzwi Vision Door z oknem widoku na krawężnik i pozwala uzyskać jeszcze więcej przestrzeni w kabinie. Istnieje możliwość złożenia zagłówka (opcja), dzięki czemu obok luksusowego łóżka DAF otrzymujemy praktyczny stół.
Dłonie na kierownicy, wzrok na drodze
Pięknie wykonania deska rozdzielcza jest elementem naprawdę przyciągającym wzrok i została zaprojektowana w taki sposób, aby sprzyjać optymalnemu zakresowi bezpośredniego widzenia. Obejmuje ona atrakcyjny, środkowy wyświetlacz 12˝, który umożliwia wyświetlanie wszystkich informacji dotyczących pojazdu oraz opcjonalny ekran dotykowy 10˝ przeznaczony do obsługi systemu nawigacyjnego i informacyjno-rozrywkowego DAF. Wszystkie kluczowe informacje są od razu widoczne.
Najważniejsze przyciski są idealnie rozmieszczone na desce rozdzielczej i na nowo zaprojektowanej kierownicy, co zapewnia najlepszą intuicyjną obsługę. Konstrukcja jest w pełni zgodna z filozofią DAF „dłonie na kierownicy, wzrok na drodze” i pozwala uniknąć odrywania wzroku od drogi, a przez to przyczynia się do zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa. Na środkowym wyświetlaczu kierowca może wybrać jeden z dwóch wzorów układów i cztery poziomy informacji. Ustawienia wyświetlania można również dostosować do własnych potrzeb.
Dzięki przestronnym kabinom nowa generacja pojazdów DAF zapewnia ogromne przestrzenie do przechowywania w konsolach dachowych i nad deską rozdzielczą, w kieszeniach drzwi i pod leżanką. Ponadto nowe modele XF, XG i XG+ oferują dużo miejsca na papiery, dokumenty i inne przedmioty. Deska rozdzielcza zawiera dwa uchwyty na kubki i małe butelki, a także znany na całym świecie wysuwany stolik DAF do jedzenia i pracy, który teraz jest jeszcze większy. Ponadto modele XG i XG+ wyposażono w praktyczną szufladę w dolnej części deski rozdzielczej, w której można łatwo przechowywać dokumenty lub laptopa.
W celu zapewnienia najwyższego komfortu pracy pojazdy XF, XG i XG+ nowej generacji są standardowo wyposażone w system automatycznej regulacji temperatury lub w pełni zautomatyzowany układ klimatyzacji, który jest dostępny jako opcja. Nowością jest w pełni zintegrowany układ klimatyzacji postojowej, dostępny jako opcja w modelu XG+, przeznaczony do automatycznego chłodzenia lub ogrzewania wnętrza kabiny podczas jazdy lub pracy na biegu jałowym.
Doskonałe właściwości jezdne
Wydłużenie przedniej części kabiny o 160 mm wiązało się z koniecznością zastosowania nowego podwozia. Nowo zaprojektowane i usztywnione belki poprzeczne oraz nowe aluminiowe przednie zabezpieczenie przeciwnajazdowe zapewniają wyjątkową wytrzymałość na skręcanie i małą masę (+/- 38 kg), co gwarantuje niedościgniony komfort kierowcy. Efekt ten osiągnięto również dzięki nowemu zawieszeniu kabiny z nową konstrukcją tłumika drgań i zintegrowanym uchwytom. Zawieszenie tylnej osi zostało przeprojektowane w taki sposób, aby obejmowało nową geometrię oraz nowe położenie siodła, co w przypadku modeli XG i XG+ zapewnia większy rozstaw osi (4000 mm) przekładający się na doskonałe właściwości jezdne i sterowność. Całkowicie nowy układ kierowniczy charakteryzuje się wspaniałą charakterystyką kierowania przy niewielkim wysiłku.
Znaczący wkład w wyjątkowy komfort nowej generacji pojazdów ma niezwykle niski, zredukowany o połowę, poziom hałasu i drgań wewnątrz oraz miękkość jazdy. Również w tym obszarze modele XF, XG i XG+ wyznaczają nowy standard w branży.
(s)
Fot. DAF