DAF-em poza asfalt
DAF rozszerzył ostatnio swoją ofertę dla segmentu budowlanego i stara się zainteresować nią polskich przedsiębiorców. Po niezaprzeczalnym sukcesie, jakim jest od wielu lat pozycja lidera polskiego rynku w segmencie ciągników siodłowych do dalekiego transportu, pora na konsekwentne budowanie swojego udziału także w innych sektorach.

Powiedzmy sobie od razu, że nie chodzi tylko o pojazdy przeznaczone dla budownictwa, chociaż stanowią one ważny segment, ale także o podwozia trafiające do branż komunalnej, dystrybucyjnej i ratowniczej (w grupie ciężkich podwozi dla transportu dalekodystansowego DAF od kilku lat radzi sobie doskonale). W nich bowiem również sprawdza się wiele rozwiązań technicznych opracowanych przez konstruktorów z Eindhoven. W celu zapewnienia przewoźnikom pojazdu, który będzie jeszcze lepiej dostosowany do ich potrzeb, firma DAF Trucks rozszerzył ofertę o nowe konfiguracje pojazdów.

Dzięki kierowanej wleczonej osi tylnej można precyzyjnie kierować pojazdem nawet na ciasnych placach lub ulicach ponieważ promień skrętu wynosi zaledwie 7,8 metra! To aż o 2,3 m mniej niż w standardowym podwoziu czteroosiowym.
Nowe osie
Oprócz stosowanych dotychczas osi przednich o nośności 7,5, 8 i 9 ton, od drugiej połowy roku firma DAF będzie również oferować 10-tonową wersję w modelach CF i XF. Jest to szczególnie ważne w przypadku zastosowań w segmencie budowlanym, gdzie przód pojazdu ciężarowego jest mocno obciążony. Nowa oś przednia o ładowności 10 ton współpracuje z zawieszeniem parabolicznym z trzema resorami piórowymi i zapobiega ryzyku przeciążenia przy częściowym załadunku pojazdu.
Zapobiega przeciążeniu przy częściowym załadunku, więc doskonale sprawdzi się w pojazdach, które mają bezpośrednio za kabiną umieszczone ciężkie żurawie hydrauliczne. Z kolei nowa, 8-tonowa oś wleczona ma mniejszą masę od poprzednio stosowanej, m.in. dzięki temu, że jest odlewana. Takie rozwiązanie zapewnia jej także dużą sztywność, mniejszą masę własną i statyczne obciążenie do 26 ton. Nowa 10-tonowa oś przednia jest dostępna dla wersji CF i XF z jedną osią przednią i silnikiem PACCAR MX-11 lub MX-13.
DAF wprowadza również na rynek nową, 8-tonową oś wleczoną z pojedynczymi kołami. Ma ona zaprojektowaną na nowo odlewaną konstrukcję, która charakteryzuje się jeszcze większą sztywnością i jest jeszcze bardziej wytrzymała, przy czym jej masa została zredukowana o 10 kg. Nośność statyczna została zwiększona o ponad 25% do 26 ton – co jest ważne, jeśli podczas załadunku i rozładunku ładunek spoczywa przez chwilę w zasadzie tylko na tej tylnej osi.

Trójstronna wywrotka na podwoziu 6×4 to w naszym kraju pojazd uznawany za jeden z najbardziej uniwersalnych w segmencie budowlanym.
W transporcie budowlanym nowa 8-tonowa oś wleczona idealnie nadaje się do stosowania w podwoziach do lżejszych prac, np. w systemach do transportu kontenerowego oraz do transportu kamieni, w sytuacjach, w których pojazd ciężarowy jest wyposażony w żuraw umieszczony z tyłu. W Niemczech tego typu oś jest często montowana w pojazdach ciężarowych z systemami wymiennej zabudowy BDF, które są w tam powszechnie stosowane. Jest również dostępna w trzyosiowych ciągnikach siodłowych CF i XF – to przydatna cecha, jeśli są one wykorzystywane np. do ciągnięcia przyczep/naczep niskopodwoziowych i do ładunków o masie całkowitej przekraczającej 44 t.
Do terenowych zastosowań
W przypadku segmentu pojazdów ciężarowych 6×4 i 8×4 (modele CF i XF), które są regularnie wykorzystywane w terenie lub wymagają lepszej przyczepności, DAF oferuje wybór zespołów dwóch napędzanych osi tylnych typu niskoobsługowego. Pierwszy z nich to SR1132T, 19-tonowe podwójne osie z pojedynczą redukcją, resorami piórowymi i hamulcami tarczowymi lub bębnowymi, stosowany w lekkich betonomieszarkach 8×4.
Do cięższych prac DAF oferuje warianty 21- i 26-tonowe z pojedynczą redukcją. Ten zestaw podwójnych osi z pojedynczą redukcją – SR1360T – wyposażony jest w hamulce tarczowe, zawieszenie pneumatyczne i jest montowany w trzy- i czteroosiowych ciągnikach oraz podwoziach pod zabudowę. Asortyment DAF-a obejmuje również 21- i 26-tonowy zespół dwóch osi ze zwolnicami i hamulcami bębnowymi – HR1670T – który może być wyposażony w pneumatyczne zawieszenie lub resory piórowe. Zestaw ten idealnie nadaje się również do zastosowań terenowych.

Czteroosiowe podwozie 8×4 DAF-a CF z 13-litrowym silnikiem MX i tylnozsypową wywrotką Meillera o dużej objętości to prawdziwy „masowiec”. Takie pojazdy są bardzo chętnie kupowane przez przewoźników wożących ziemię, piasek i kruszywa na budowach dróg.
Ważnym czynnikiem zapewniającym najlepszą możliwą oszczędność paliwa jest dostępność co najmniej dziesięciu przełożeń końcowych (od 3,46:1 do 7,21:1 – w zależności od typu podwójnej osi). Najszybsze pozwala uzyskać niskie prędkości obrotowe silnika w celu uzyskania optymalnego zużycia paliwa. W celu zapewnienia możliwie najniższych kosztów eksploatacji okres wymiany oleju w obudowie osi podwójnych wynosi nie mniej niż trzy lata lub 450.000 km.
Rozszerzona oferta podwozi
Oprócz nowej serii osi DAF dodaje również do swojej oferty szereg nowych ich konfiguracji. Nowością są modele CF i XF 8×4 z zespołem dwóch osi napędzanych i kierowaną, wleczoną osią tylną. W bogatej ofercie czteroosiowych pojazdów ciężarowych z napędem jedno- i dwuosiowym jest to model FAW. Jest to czteroosiowe podwozie CF lub XF pod zabudowę z osią potrójną, tzw. tridem, obejmujące oś podwójną SR1360T z pojedynczą redukcją lub oś podwójną HR1670T ze zwolnicą oraz kierowaną wleczoną oś tylną.

Skok zawieszenia tylnych zespolonych osi napędowych to aż 270 mm, co zapewnia znakomitą trakcję w terenie.
Nowe podwozie 8×4 FAW cechuje dopuszczalna masa techniczna wynosząca 37 ton, a maksymalna ładowność to 27 ton. Dzięki kierowanej wleczonej osi tylnej można precyzyjnie kierować pojazdem nawet na ciasnych placach lub ulicach ponieważ promień skrętu wynosi zaledwie 7,8 metra, co sprawia, że model FAW 8×4 idealnie nadaje się do transportu dużych lub ciężkich ładunków tam, gdzie jest stosunkowo mało miejsca. Nowe podwozie doskonale sprawdza się jako wywrotka, jako zabudowa z tylnym żurawiem załadunkowym lub jako połączenie żurawia załadunkowego z systemem hakowym.
DAF, we współpracy z holenderską firmą Estepe, oferuje też zaprojektowaną specjalnie do najcięższej pracy wywrotkę CF 10×4 z dwiema kierowanymi, 10-tonowymi osiami przednimi, hydraulicznie kierowaną 10-tonową tylną osią wleczoną, którą można również podnieść, oraz podwójną osią tylną HR1670T ze zwolnicą i zawieszeniem pneumatycznym. Dopuszczalna ładwoność tego „specjalnego” wariantu, który służy głównie do transportu ciężkich ładunków piasku, żwiru i kamieni, wynosi około 31 ton, podczas gdy DMC wynosi 49 ton. Pomimo dużej liczby osi, przemyślana konstrukcja zapewnia wystarczająco miejsca na 350-litrowy zbiornik paliwa.

Wszystkie modele DAF CF Construction wyposażone są w stalową płytę o grubości 3 mm chroniącą chłodnicę.
Model FAX to podwozie pod zabudowę 8×2 z dwiema kierowanymi osiami przednimi (8 lub 9 ton) i kierowaną wleczoną osią tylną (7,5 tony) za osią napędzaną. Ta wersja, już dostępna jako model CF, może być teraz również zamówiona w serii XF.
Podobnie, jak w przypadku porównywalnych wersji CF, model XF FAX gwarantuje DMC do 37 ton. Kierowana wleczona oś tylna zapewnia maksymalną zwrotność, idealną do transportu materiałów budowlanych, np. w sytuacjach, gdy za kabiną zamontowano ciężki dźwig ładunkowy.
Ciągnik 8×4 z osią potrójną
Ciągnik siodłowy do zastosowań ciężkich oparty na najnowszej generacji modelu XF FTM to ciągnik 8×4 z napędzaną osią podwójną SR1360T lub HR1670T i kierowaną wleczoną osią tylną, które razem tworzą zespół osi potrójnej. Imponująca gama XF idealnie nadaje się do specjalistycznych zastosowań transportowych, w których łączna masa całkowita zestawu może osiągać do 120 ton. Zastosowanie przedniej osi pojedynczej i trzech osi tylnych oznacza, że obciążenia osi mogą być w pełni wykorzystane bez przekraczania dopuszczalnych prawem obciążeń na oś. Podwozie modelu XF FTM ma rozstaw osi wynoszący 4,65 m i charakteryzuje się stosunkowo zwartą konstrukcją i technicznym DMC na poziomie 41 ton. Zapewnia to znaczne korzyści w zakresie zwrotności i umiejscowienia siodła, w połączeniu z często ograniczonym zasięgiem szyjki przyczep/naczep specjalnych.
XF FTM jest czteroosiowym ciągnikiem siodłowym, który jest dostępny w różnych konfiguracjach. Pierwsza z nich to wersja z przednią osią o ładowności 8 ton, z 8-tonową kierowaną osią tylną i 21-tonową osią podwójną HR1670T ze zwolnicami, co zapewnia DMC na poziomie 34 ton. Po drugie, model XF FTM jest również dostępny z 9- lub (nową) 10-tonową osią przednią, 8-tonową kierowaną osią tylną i 26-tonową osią podwójną ze zwolnicami. Maksymalne obciążenie netto siodła obu modeli wynosi odpowiednio ok. 24 i 31 ton.

Wersje Construction modelu LF sprawdzą się w gospodarce komunalnej – czy to jako nośnik hakowego systemu załadowczego, czy śmieciarki.
Lżejsze też mają
Holenderski producent nadal oferuje wersje Construction modeli LF i CF, szczególnie w przypadku pojazdów ciężarowych regularnie jeżdżących w terenie. Charakteryzują się one specjalnie zaprojektowanym zderzakiem i wlotem powietrza, kątem natarcia 25° i dużym prześwitem wynoszącym 32 (LF) lub 40 (CF) cm, co oznacza, że mogą one jeździć po każdym terenie. Ponadto wszystkie modele DAF Construction wyposażone są w stalową płytę o grubości 3 mm chroniącą chłodnicę. Specjalny stopień za drzwiami i poręcz na dachu kabiny CF sprawiają, że można szybko i łatwo zajrzeć do skrzyni ładunkowej.
Model CF Construction dostępny jest jako ciągnik siodłowy 6×4 FTT oraz podwozia pod zabudowę 6×4 FAT i 8×4 FAD, zarówno z zespołem dwóch osi napędzanych, a w przypadku ostatniego modelu – z dwoma kierowanymi osiami przednimi. Wersje CF Construction są standardowo wyposażone w specjalny tryb skrzyni biegów TraXon do jazdy terenowej, zapewniający optymalną zmianę biegów w trudnym terenie. Biegi zmieniane są bardzo szybko, co zapewnia maksymalną przyczepność przy wysokich prędkościach obrotowych silnika.
Wersja LF Construction jest dostępna jako 19-tonowe podwozie pod zabudowę. Nie trzeba dodawać, że zapewnia takie same korzyści jak wszystkie modele LF: dużą ładowność dzięki niskiej masie własnej, niespotykaną zwrotność, doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach dzięki opcjonalnej szybie w drzwiach bocznych pasażera, nisko zawieszoną kabinę i stopień wejściowy oraz niskie zużycie paliwa.
Moc i wydajność
Maksymalny moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej: szczególne właściwości najnowszej generacji napędów PACCAR są naprawdę przydatne w zastosowaniach w branży budowlanej. Maksymalny moment obrotowy wytrzymałych silników PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 litra i PACCAR MX-13 o pojemności 12,9 litra w modelach DAF CF i XF (o mocy od 299 KM do 530 KM) osiąga wartości maksymalne przy prędkościach obrotowych silnika poniżej 1000 obr./min. W połączeniu z najnowszą generacją automatycznych 12- i 16-biegowych skrzyń biegów TraXon gwarantuje to doskonałe osiągi w każdych warunkach. Pojazd DAF CF jest dostępny silnikiem PACCAR PX-7 o pojemności 6,7 litra i mocy od 234 KM do 325 KM.
Budowlane LF-y napędzane są silnikami czterocylindrowymi PACCAR PX-4 o pojemności 3,9 litra i PACCAR PX-5 o pojemności 4,5 litra lub sześciocylindrowymi silnikami PACCAR PX-7 o pojemności 6,7 litra, zapewniającymi moc od 156 KM do 325 KM. Szeroka gama skrzyń biegów jest imponująca: 5-, 6-, 9- lub 12-biegowa, manualna, zautomatyzowana lub w pełni automatyczna, umożliwia skonfigurowanie optymalnego układu napędowego do wszystkich zastosowań.
Szeroka gama przystawek PTO do napędu wywrotek, betonomieszarek i żurawi jest niezwykle ważna w segmencie budowlanym. DAF dostarcza PTO silnika montowaną na godzinie 13 w silnikach MX-11 i MX-13.
Umożliwia ona bezpośredni montaż pompy lub współpracuje z kołnierzem napędowym, ma ciągły moment obrotowy wynoszący 800 Nm i szczytowy na poziomie 1000 Nm, dzięki czemu jest idealna do ciężkich zastosowań, np. w betonomieszarkach czy pojazdach do wywozu odpadów.
W przypadku modelu PACCAR MX-11 DAF oferuje również wersję montowaną na godzinie 11 z bezpośrednim montażem pompy. Jest ona również montowana bezpośrednio na silniku i generuje ciągły moment obrotowy na poziomie 250 Nm oraz szczytowy wynoszący 400 Nm. Ta przystawka idealnie nadaje się do lekkich zastosowań, takich jak wysuwanie podpór i wywrotki. Do napędu wywrotek, sprężarek i dźwigów załadunkowych dostępna jest również szeroka gama przystawek skrzyni biegów. Ponadto z przodu można zamontować pośrednią PTO z przyłączem pompy. Ta lekka przystawka o mocy 20 kW lub 35 kW idealnie nadaje się do napędu systemu haków lub wywrotki.
Wyjątkowo łatwy montaż
W celu zapewnienia optymalnej łatwości montażu firma DAF fabrycznie umieszcza kilka wariantów modułów mocujących zabudowę do podwozia (BAM) we właściwych pozycjach. Dzięki temu producent nadwozia może szybko i sprawnie zamontować np. ciężki żuraw, wywrotkę lub system do transportu kontenerów. Ponadto gęsty układ otworów w tylnym zwisie podwozia umożliwia szybki montaż podnośników tylnych, dźwigów, belki sprzęgu lub tylnego zabezpieczenia przeciwnajazdowego. Pozwala to na obniżenie kosztów i umożliwia szybszą eksploatację pojazdów ciężarowych. Ponadto DAF oferuje wiele opcji sterowania zabudową z poziomu kabiny i odwrotnie. Na przykład parametry takie jak prędkość obrotowa silnika mogą być kontrolowane z zabudowy za pomocą systemów analogowych lub przez magistralę CAN.
(rum)
Fot. Sławomir Rummel