DAF: Czas specjalistów
DAF przedstawił na targach w Hanowerze pojazdy Nowej Generacji DAF z serii XD i XDC i od razu odniósł dzięki nim sukces. Po raz drugi z rzędu otrzymał tytuł Ciężarówki Roku, tym razem 2023. Holendrzy poszli za ciosem i wykorzystali w tych samochodach rozwiązania sprawdzone już w pojazdach, które wygrały dla nich ten tytuł w ubiegłym roku, czyli nowej gamy XF, XG i XG+. Tym razem jednak są to DAF-y przeznaczone do zastosowań specjalistycznych, m.in. dystrybucyjnych, komunalnych i budowlanych. Na razie pokazano pojazdy spalinowe, ale już niedługo dołączą do nich ich elektryczne „klony”.

DAF-XD i XDC to zupełnie nowa gamę nowoczesnych pojazdów specjalistycznych i dystrybucyjnych. Modele z tych serii wyznaczają nowe standardy pod względem jakości, bezpieczeństwa, wydajności i komfortu pracy kierowcy. Produkcja rozpocznie się jesienią tego roku, a w 2023 roku na rynek trafią wersje elektryczne z zasilaniem akumulatorowym o zerowej emisji. Za sprawą DAF-a w segmencie transportu specjalistycznego i dystrybucji pojawiło się DNA flagowych w ofercie producenta modeli XF, XG i XG+, które zdobyły tytuł „International Truck of the Year 2022”. Wyjątkowe cechy, takie jak optymalna aerodynamika, wydajne układy napędowe, doskonała pozycja kierowcy oraz najwyższej klasy spasowanie i wykończenie, trafiły teraz także do tych segmentów transportu.

np. pod zabudowę bramową do przewozu kontenerów komunalnych.
Modele XD i XDC wyróżniają się wszechstronnością, szerokim wyborem konfiguracji osi i układu napędowego oraz bardzo komfortowymi wariantami kabin. Modele XDC z 2, 3 lub 4 osiami do celów specjalistycznych i zastosowań budowlanych będą dostępne z napędem na jedną lub dwie osie i przystosowane do pracy w najtrudniejszych warunkach. Te wytrzymałe pojazdy ciężarowe mają duży kąt natarcia (25 st.) i duży prześwit pod podwoziem (33–39 cm), a ich wyjątkowa stylistyka zewnętrzna obejmuje solidny zderzak i odporny wlot powietrza oraz stalową osłonę chłodnicy. Zautomatyzowana skrzynia biegów TraXon jest dostępna ze specjalnymi ustawieniami oprogramowania, które zarówno na drodze, jak i w terenie zapewniają doskonałe właściwości trakcyjne.

Oczy dookoła kabiny modeli XD i XDC Nowej Generacji DAF
Atrakcyjne kabiny modeli XD i XDC Nowej Generacji DAF są wyposażone w dużą szybę przednią i duże okna boczne z bardzo nisko umieszczoną dolną krawędzią, co zapewnia najlepszą w tej klasie widoczność bezpośrednią. Uzyskano to w połączeniu z niskim położeniem kabiny (17 cm niżej niż w XF nowej generacji) i nową deską rozdzielczą w wersji Vision, która opada w kierunku przedniej szyby po stronie pasażera. Opcjonalnie dostępne jest okno widoku na krawężnik, które w połączeniu ze składanym fotelem pasażera umożliwia niezakłóconą obserwację pieszych i rowerzystów znajdujących się obok pojazdu po stronie pasażera. W celu uzyskania najlepszej w klasie widoczności pośredniej modele XD i XDC Nowej Generacji DAF można wyposażyć w system DAF Digital Vision, który zastępuje lusterka główne i szerokokątne. Doskonały system DAF Corner View zapewnia widoczność w obrębie minimum 285 stopni wokół słupka A kabiny po stronie pasażera.

Pojazdy wyposażono także w system DAF City Turn Assist, który zwiększa bezpieczeństwo jazdy, informując kierowców za pomocą ostrzeżeń wizualnych i dźwiękowych, gdy inni użytkownicy dróg, tacy jak piesi, rowerzyści, samochody i motocykle, znajdą się w martwej strefie po stronie pasażera.
Ergonomicznie i bezpiecznie wersje DAF XD i XDC
Podobnie jak modele XF, XG i XG+ Nowej Generacji DAF, nowe pojazdy do zastosowań dystrybucyjnych i specjalistycznych charakteryzują się doskonałą ergonomią dzięki filozofii DAF „Dłonie na kierownicy, wzrok na drodze”. Obsługa wszystkich funkcji związanych z jazdą odbywa się za pomocą kierownicy oraz dźwigni sterujących na jej kolumnie. Obsługa dodatkowych funkcji związanych z prowadzeniem odbywa się za pomocą przełączników fizycznych, logicznie rozmieszczonych na desce rozdzielczej w zasięgu ręki kierowcy.

Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, standardowo we wszystkich wersjach XD i XDC montowane jest oświetlenie zewnętrzne LED zapewniające najlepszą możliwą widoczność. Ponadto dostępna jest pełna gama zaawansowanych rozwiązań wspomagających kierowcę, takich jak układ AEBS najnowszej generacji, nowy hamulec przyczepy przy niskiej prędkości i hamulec postojowy ze wspomaganiem.

Aerodynamiczny dystrybutor
Dzięki doskonałej aerodynamice kabiny, udało się uzyskać najniższe w tej klasie pojazdów zużycie paliwa i niską emisję CO2. Zastosowanie przedniej szyby o dużym promieniu krzywizny, optymalnego uszczelnienia łączeń elementów kabiny, kamer cyfrowych zamiast lusterek oraz zapewnienie doskonałego przepływu powietrza do silnika i pod kabiną pozwala na wprowadzenie nowego standardu wydajności także w segmencie dystrybucji i transportu specjalistycznego. Dzięki układowi napędowemu z nowym silnikiem PACCAR MX-11 (pojemność 11 litrów, moc od 300 KM/220 kW do n50 KM/330 kW), standardową, zautomatyzowaną skrzynią biegów TraXon, inteligentnemu układowi oczyszczania spalin i innowacyjnych rozwiązań w konstrukcji tylnej osi, pojazdy XD i XDC zapewnią również doskonałą wydajność. System DAF Connect do zarządzania flotą pozwala zaoszczędzić czas dzięki zdalnym aktualizacjom oprogramowania.
DAF zadbał też o szeroki wybór przystawek odbioru mocy, modułów mocowania zabudowy i złączy, co ułatwia pracę wytwórcom zabudów. Elastyczność w zakresie aranżacji układu elementów podwozia, takich jak EAS, akumulator oraz zbiornik płynu AdBlue i zbiorników paliwa, poszerza jeszcze te możliwości, umożliwiając uzyskanie optymalnej wydajności przez idealne dopasowanie pojazdu i zabudowy do potrzeb przyszłego użytkownika.

Kierowca w komforcie w Nowej Generacji DAF
Modele XD i XDC Nowej Generacji DAF zapewniają wyższy niż dotychczas poziom komfortu kierowcom ciężarówek z segmentu dystrybucji i transportu użytkowego. Dzięki wyposażeniu większości wersji dystrybucyjnych w zaledwie dwa stopnie wejściowe i kierownicę, którą na czas parkowania można ustawić w pozycji pionowej, zapewniono świetny dostęp do kabiny. Zakres regulacji foteli i kierownicy nie ma sobie równych — podobnie jak przestronność kabiny, której kubatura sięga 10 m3 w przypadku wersji Sleeper High Cab. Kabina Day Cab ma standardowo powiększoną przestrzeń wewnętrzną zapewniającą kierowcy najwyższy komfort i dużo miejsca w schowkach. Jako wyposażenie fabryczne można zamówić trzeci fotel lub dużą lodówkę. Dla zapewnienia komfortowego snu leżanki w kabinie Sleeper oraz Sleeper High pojazdów DAF XD i XDC mają długość nie mniejszą niż 2220 mm i szerokość do 750 mm.

Nowe modele XD i XDC otrzymały tę samą efektowną deskę rozdzielczą, co DAF-y XF, XG i XG+. Jest ona wyposażona m.in. w całkowicie cyfrowy wyświetlacz. Jego dużą powierzchnię o przekątnej 12 cali można dostosować do osobistych preferencji kierowcy. Do obsługi opcjonalnej nawigacji DAF i szerokiej gamy systemów informacyjno-rozrywkowych dostępny jest również bardzo czuły, dodatkowy ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala.
W wyniku zastosowania całkowicie nowej konstrukcji przedniej części podwozia, nowego zawieszenia kabiny i nowego zawieszenia tylnej osi uzyskano doskonałe właściwości jezdne i komfort. W efekcie nowe XD i XDC to nie tylko spełnienie marzeń w zakresie warunków pracy i życia – to także czysta radość z jazdy.

Elektryczne DAF-y tuż, tuż…
Za sprawą ciężarówek XD nowej generacji DAF wykonuje krok w przyszłość branży dystrybucji i transportu użytkowego. Model XD Nowej Generacji DAF wyróżnia się jakością, bezpieczeństwem, wydajnością i poziomem komfortu kierowcy. Jednocześnie stanowi on całkowicie nową platformę, która umożliwia budowę pojazdów z alternatywnymi układami napędowymi. W 2018 roku firma DAF Trucks jako pierwszy producent pojazdów ciężarowych w Europie wprowadziła na rynek w pełni elektryczną ciężarówkę dystrybucyjną. Od tego czasu bezemisyjną pracę u czołowych operatorów transportowych w całej Europie rozpoczęło wiele ciągników siodłowych i podwozi pod zabudowę serii CF Electric. Te wyjątkowe ciężarówki służą do zaopatrywania supermarketów, transportu kontenerowego i odbioru odpadów na obszarach miejskich. DAF jest liderem w dziedzinie elektrycznych układów napędowych zasilanych akumulatorowo, a modele CF Electric oraz LF Electric zapewniają zasięg przekraczający odpowiednio 200 i 280 kilometrów przy zerowej emisji spalin. Dzięki modelom XD Electric i XF Electric nowej generacji firma DAF przenosi w pełni elektryczny transport na nowy poziom.

W 2023 roku nowy DAF XD będzie również dostępny z bateryjnym napędem elektrycznym. Te pojazdy o zerowej emisji będą wyposażone w silniki elektryczne z magnesami trwałymi PACCAR EX-D1 i PACCAR EX-D2 o mocy od 170 kW (230 KM) do 350 kW (480 KM) oraz szeroką gamę zestawów akumulatorów o łącznej pojemności do 525 kW/h. W zależności od zastosowania zapewni to zasięg powyżej 500 kilometrów. W praktyce, dzięki optymalnemu zaplanowaniu tras i ładowania, operatorzy z branży transportowej mogą dziennie osiągnąć zasięg 1000 kilometrów wyłącznie na zasilaniu elektrycznym. Zestawy akumulatorów można optymalnie dostosować do przeznaczenia pojazdu – jest wystarczająco dużo miejsca np. na zabudowy z załadunkiem bocznym i podpory dźwigu. Układ e-PTO o mocy 650 V jest dostępny jako opcja zasilania wyposażenia dodatkowego, takiego jak elektryczna instalacja chłodząca do transportu chłodniczego lub dźwig elektrohydrauliczny. Eliminuje to konieczność stosowania oddzielnego generatora.

Pojazdy DAF XD Electric i XF Electric można szybko ładować ładowarką do 325 kW mocy, co pozwala na naładowanie potrójnego pakietu akumulatorów od 0 do 80% pojemności w czasie nieco powyżej 45 minut. Nawet największy zestaw akumulatorów można naładować od stanu całkowitego rozładowania do 100% w czasie krótszym niż dwie godziny. Wyposażeniem opcjonalnym nowych ciężarówek jest ładowarka pokładowa, która umożliwia ładowanie prądem przemiennym (AC) o mocy do 22 kW. Zapewnia to swobodną eksploatację pojazdu tam, gdzie szybkie ładowarki prądu stałego (DC) nie są dostępne.
Nowa generacja modeli z serii DAF XD i XDC stanowi najlepszy możliwy wybór zarówno dla operatorów transportowych, jak i kierowców. Produkcja nowej serii XD rozpocznie się jesienią 2022 r., a pojazdy XDC do zastosowań w branży budowlanej oraz pojazdy XD z bateryjnym napędem elektrycznym będą produkowane od 2023 r.
(rum), fot. DAF