OPEL: Combo Cargo i Vivaro z napędem na wszystkie koła firmy Dangel (galeria zdjęć)
Profesjonaliści zainteresowani samochodem użytkowym niemieckiej marki, który oferuje nie tylko największą w swojej klasie ładowność i najniższe zużycie paliwa, ale także dodatkową przyczepność, dzięki dołączanemu napędowi drugiej osi, mogą teraz rozważyć zakup Opla Combo Cargo lub Opla Vivaro. Dzięki napędowi na wszystkie koła i wyższemu prześwitowi Combo i Vivaro 4×4 dotrą wszędzie i zawsze na czas.
Eksperci z alzackiej firmy Dangel wykonują konwersję na napęd 4×4 w cenie już za 31 000 zł netto zarówno w przypadku Combo Cargo, jak i Vivaro. Użytkownicy Combo i Vivaro mają do wyboru dwa tryby jazdy — „Eco” i „Auto 4WD” — przełączane pokrętłem na desce rozdzielczej. W trybie „Eco” układ 4×4 jest odłączony i pojazdy korzystają wyłącznie z napędu na przednie koła, co ogranicza spalanie, emisję spalin i zużycie opon, np. w czasie jazdy autostradą.
W trudniejszym terenie kierowca może włączyć tryb „Auto 4WD” bez zatrzymywania samochodu. Wtedy, gdy tylko przednie koła zaczynają tracić przyczepność, sprzęgło wiskotyczne oraz centralny mechanizm różnicowy przekazują część momentu obrotowego na tylną oś.
W jeszcze cięższych warunkach kierowca może skorzystać z funkcji blokady tylnego mechanizmu różnicowego „R. Lock”. Nowym wersjom dostawczych Opli nie straszne też strome podjazdyi – napęd na wszystkie koła poradzi sobie z nachyleniem do 41 stopni.
Standardowe wyposażenie Combo Cargo 4×4 obejmuje aktywny system bezpieczeństwa ESP, osłony pod silnikiem i skrzynią biegów oraz prześwit podniesiony o 90 mm. Dostępne są również dodatkowe osłony zbiornika paliwa i tylnej osi oraz dalsze zwiększenie prześwitu o 20 mm (łącznie aż do 300 mm). Przy kątach natarcia i zjazdu wynoszących odpowiednio 26,6 i 38,3 stopnia i kącie rampowym 26 stopni, Combo 4×4 może jechać pod górę przy nachyleniu terenu do 41 stopni.
Pod względem dzielności terenowej Opel Vivaro 4×4 jest również porównywalny z samochodami sportowo-użytkowymi. To zasługa prześwitu zwiększonego nawet o 60 mm (łącznie do 245 mm), kątów natarcia i zejścia 20,4/31 stopni oraz kąta rampowego do 20 stopni. Jeżeli chodzi o jazdę pod górę, Vivaro 4×4 poradzi sobie z nachyleniem drogi do 23,7 stopnia — w zależności od masy ładunku (do 1344 kg) oraz innych czynników, takich jak opony czy rodzaj nawierzchni.
Podobnie jak pozostałe wersje Combo i Vivaro również odmiany z napędem 4×4 zostały zaprojektowane z myślą o wysokiej wydajności i niskich kosztach posiadania. Duży wkład w osiągnięcie tych celów mają turbodoładowane silniki wysokoprężne.
Combo Cargo 4×4
Oprócz trzyosobowej kabiny (podwójny fotel pasażera), najdłuższej przestrzeni ładunkowej (3440 mm) w swojej klasie oraz ładowności do 880 kg, mierzący do 4753 mm długości Opel Combo Cargo 4×4 oferuje ten sam zestaw zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę, co pozostałe odmiany dostawcze i osobowy Combo Life.
Przydatne wyposażenie obejmuje m.in.: adaptacyjny tempomat, system wykrywający objawy zmęczenia kierowcy, alarm przedkolizyjny z funkcją wykrywania pieszych, system automatycznego hamowania awaryjnego, ostrzeżenie o obecności innego pojazdu w martwym polu oraz wyświetlacz projekcyjny.
We wszystkich dostawczych wersjach Combo, nie wyłączając Cargo 4×4, dostępna jest opcjonalna tylna kamera cofania, która poprawia widoczność w czasie jazdy do tyłu, zwłaszcza gdy pojazd jest w pełni załadowany, natomiast druga kamera w lusterku bocznym od strony pasażera ogranicza martwe pole od tej strony pojazdu.
Szczególnie praktyczny i wyjątkowy w tym segmencie rynku jest szeroki odstęp między tylnymi nadkolami, dzięki któremu nawet w Combo Cargo z krótszym rozstawem osi zmieszczą się dwie europalety.
Vivaro 4×4
Vivaro 4×4, dostępny jako furgon w trzech długościach — małej, średniej i dużej — z mocnymi 2-litrowymi silnikami Diesla i kubaturą przestrzeni ładunkowej do 6,6 m3, wyróżnia się także autentyczną dzielnością w terenie.
Lista opcji obejmuje szereg systemów wspomagających kierowcę i zaawansowanych technologii. Z przednią kamerą i czujnikami radarowymi współpracują między innymi asystent pasa ruchu, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, system wykrywający objawy zmęczenia kierowcy, adaptacyjny tempomat z funkcją redukcji prędkości silnikiem, system ostrzegania przed najechaniem na pojazd poprzedzający z funkcją hamowania awaryjnego i ostrzeżenie o pojazdach w martwym polu. Samochód ma też przednie i tylne czujniki parkowania.
Systemy Multimedia i Multimedia Navi Pro są wyposażone w duże, 7-calowe ekrany dotykowe. Obydwa systemy można zintegrować z telefonem przez Apple CarPlay i Android Auto. Multimedia Navi Pro oferuje dodatkowo nawigację z mapami Europy w widoku 3D. Za pomocą aplikacji „OpelConnect” na smartfona użytkownik może sprawdzać status i informacje dotyczące pojazdu. Pokładowy system wzywania pomocy w przypadku kolizji lub awarii zapewnia poczucie spokoju na trasie. Nawigacja Online1 dostarcza aktualnych informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, pozwalając szybciej wykryć i ominąć miejsca, w których ruch jest spowolniony. Dzisiaj to bardzo przydatne rozwiązanie, zwłaszcza gdy pojazd jest użytkowany w firmie.
(s)
Fot. Opel
Views: 4