GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…
W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym […]
Kolumna „Wash Tower” o długości ponad 94 metrów, szerokości w najszerszym miejscu 8 metrów i wysokości ponad 10 metrów, przypłynęła do portu w Gdańsku statkiem z Hiszpanii pod koniec marca, a następnie została załadowana na barkę i Wisłą dotarła do Płocka – tam na nabrzeżu rzecznym zacumowała z początkiem kwietnia. Teraz największy i najcięższy element powstającego kompleksu Olefiny III będzie przewożony na plac budowy na terenie zakładu głównego PKN Orlen.
Jak powiedział we wtorek podczas briefingu prasowego na wiślanym nabrzeżu w Płocku Grzegorz Samoć, dyrektor działu projects DSV, firmy odpowiedzialnej za dostarczenie elementów kompleksu Olefiny III, w tym kolumny „Wash Tower”, z Gdańska do PKN Orlen – to największy transportowany w Polsce element w warunkach dróg publicznych oraz rzeki.
Samoć wyjaśnił, że transport, będzie odbywał się z wykorzystaniem 72-osiowej platformy z obrotnicami, przystosowanej w ten sposób do pokonywania zakrętów, przy czym prędkość całego zestawu, który pokona trasę o długości około 8 km, wynosić będzie mniej więcej od 3 do 5 km/h. – Jest to na pewno najbardziej wymagający i skomplikowany transport drogowy w Polsce. Transporty, które do tej pory realizowano były znacznie, znacznie mniejsze, trzy razy krótsze i trzy razy lżejsze. Także naprawdę mamy tutaj do czynienia z rekordzistą – podkreślił Samoć.
Zestaw na teren budowanego kompleksu Olefiny III ma dotrzec w nocy ze środy na czwartek. Transport – jak podały we wspólnym komunikacie PKN Orlen i DSV – wymagał przebudowy 8 rond na trasie przejazdu, modyfikacji ponad 20 kolizyjnych linii energetycznych i czasowego demontażu kilkudziesięciu latarni ulicznych oraz szeregu świetlnych i zwykłych znaków drogowych, które ograniczały przepustowość trasy.
Jak zaznaczono w informacji, kolumna „Wash Tower” jest jednym z elementów budowanego na terenie zakładu głównego PKN Orlen w Płocku kompleksu Olefiny III – do tej pory dostarczono już ponad 786 ładunków 11 statkami z takich krajów, jak: Chiny, Korea, Indie, Hiszpania czy Belgia.
Firma DSV, aby zrealizować transporty przeprowadziła wzmocnienie wyznaczonego do tego celu nabrzeża Wisły w Płocku, wybudowała tam plac magazynowy oraz pozyskała specjalistyczne dźwigi o udźwigu 650 i 1200 ton do rozładunku kolejnych elementów kompleksu Olefiny III z barek. Także barki, którymi dostarczano elementy z Gdańska do Płocka, musiały zostać – jak podkreśla DSV – dostosowane do wymogów regulacyjnych w Polsce, a także do parametrów technicznych przewożonego ładunku.
Według PKN Orlen, cztery kolejne statki z elementami do budowy kompleksu Olefiny III spodziewane są w Polsce jeszcze w maju – będą to trzy jednostki oraz w czerwcu – jedna jednostka.
Umowę na budowę kompleksu Olefiny III w swym głównym zakładzie produkcyjnym w Płocku PKN Orlen podpisał ze spółkami Hyundai Engineering z siedzibą w Seulu oraz z Tecnicas Reunidas z siedzibą w Madrycie w czerwcu 2021 r. Inwestycja ma potrwać w fazie budowy do początku 2024 r. Uruchomienie produkcyjne instalacji planowane jest na początek 2025 r. Według koncernu, w szczytowym okresie inwestycji przy budowie ma być zatrudnionych ok. 10 tys. pracowników, w tym ok. 6 tys. zagranicznych – z Korei Płd., Indii, Malezji, Pakistanu, Filipin, a także z Turcji i Turkmenistanu. Specjalnie dla nich niedaleko placu budowy powstaje obecnie miasteczko kontenerowe. Jak informował wcześniej PKN Orlen, budowa kompleksu Olefiny III to największa inwestycja petrochemiczna w naszym regionie Europy od 20 lat i zarazem kluczowy projekt dla rozwoju koncernu.
PKN Orlen rozpoczynając budowę kompleksu Olefiny III zapewniał, iż na inwestycji tej skorzysta Płock i okoliczne gminy, gdyż jej realizacja „oznacza nowe miejsca pracy”. – W wyniku realizacji projektu docelowo zatrudnienie w PKN Orlen wzrośnie o ok. 580 etatów – informował koncern. Jak podkreśla PKN Orlen, cała inwestycja wygeneruje dla budżetu państwa podatki w wysokości 160 mln zł rocznie, a jej efektem dla rodzimej gospodarki będzie zwiększenie dostępności petrochemikaliów bazowych, niezbędnych w wielu dziedzinach przemysłu, ograniczając w ten sposób konieczność ich importu.
(CIRE.pl), fot. CIRE
W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym […]
Każda firma dostarczająca kauczuk naturalny do dwóch europejskich zakładów produkcyjnych Apollo Tyres, w Holandii i na […]
CEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 sztuk do końca 2025 r. […]