Ciężarówki i Logistyka – wrzesień 2022
W tym numerze przedstawiamy pierwsze relacje z hanowerskich targów IAA Transportation. A nowości było na nich bez liku. Zarówno jeśli chodzi o samochody ciężarowe, dostawcze i autobusy, jak i naczepy, przyczepy i zabudowy. Po raz pierwszy przedstawiamy też krótko nowego DAF-a XD – zdobywcę tytułu „Truck of the Year 2023” – będziemy do niego jeszcze wracać w kolejnych wydaniach.
Piszemy też o nowych wersjach Mercedesa Actrosa zasilanego nowym silnikiem wysokoprężnym. Ciekawe, czy będą to ostatnie diesle pod kabinami ciężarówek z gwiazdą? Jak już jesteśmy przy silnikach to czy jest coś milszego dla ucha niż gang widlastej ósemki? Scania produkuje je od ponad pół wieku – przypominamy ich historię. Przedstawiamy też nowy autobus Solarisa – przegubowy, 18-metrowy Urbino 18 hydrogen napędzany elektrycznym silnikiem zasilanym z wodorowego ogniwa paliwowego. Sprawdziliśmy też, jak jeździ się najnowszym Volkswagenem Multivanem z napędem hybrydowym. To tylko niektóre z tematów numeru.
W nowym wydaniu miesięcznika Ciężarówki i Logistyka:
Targi
Dziki pęd do elektromobilności (Cztery lata temu na targach IAA w Hanowerze elektryczne pojazdy stanowiły jeszcze egzotykę i występowały głównie w roli ciekawostek ubarwiających stoiska firm, to tym razem stanowiły już zdecydowaną większość eksponatów)
Truck of the Year
DAF znów na topie! (Pojazdy Nowej Generacji DAF serii XD i XDC zdobyły dla holenderskiego producenta tytuł Międzynarodowej Ciężarówki Roku 2023. Nagrodzona została nowa seria pojazdów przeznaczonych do transportu dystrybucyjnego i specjalistycznego)
Prezentacje
Ostatnie diesle w gwiazdozbiorze? (W Hanowerze Mercedes-Benz Trucks zaprezentował najnowsze ze swoich ciężarówek z napędem wysokoprężnym. Trzecia generacja silnika OM 471 do ciężkich pojazdów użytkowych czyni Actrosa jeszcze dynamiczniejszym, obniżając jednocześnie zużycie paliwa nawet o 4 procent)
Autobusy
Ogniwo i wodór po raz drugi (Światowa premiera Solarisa Urbino 18 hydrogen odbyła się w Krakowie. Debiut przegubowego modelu poprzedziły rozmowy o elektromobilności w międzynarodowym gronie)
Elektryczne na ulicach (Mińsk Mazowiecki podpisał z MAN Truck & Bus umowę na dostawę 6 autobusów elektrycznych MAN Lion’s City 12 E o długości 12 metrów)
Wydarzenia
Tak dobre jak nowe (2 września uroczyście otwarto nowe centrum sprzedaży pojazdów używanych pod marką MAN TopUsed. To część długofalowej strategii producenta zapewnienia niezawodności samochodów z drugiej ręki)
Naczepy
Z powietrzem w ścianach (Schmitz Cargobull ma pojazd dla tych, którzy muszą wozić ładunki w zamkniętych furgonach – całkiem nową naczepę do ładunków suchych S.BO PACE)
Dłuższy = bardziej wydajny (Przy długości wewnętrznej 15,03 m Fliegl SDS 390 X-tra-long MegaRunner oferuje do 10 m3 większą pojemność niż standardowe naczepy, co oznacza do 3 miejsc więcej na palety)
Prawo
Przewoźniku uważaj na reputację! (Jest nowa klasyfikacja naruszeń w Unii Europejskiej. Do pierwszej fali nowości zalicza się specjalny rating przewoźników, który klasyfikuje firmy ze względu na ocenę ryzyka wystąpienia naruszeń w przedsiębiorstwie według jednolitego wzoru, dostępnego dla krajów UE)
Technika
Pod najcięższe ładunki (Na targach Bauma (rozpoczną się 24 października w Monachium zaprezentują się producenci najlepszych pojazdów do przewozu ładunków ponad normatywnych. Wielu z nich korzysta w swoich konstrukcjach z podwozi BPW)
Historia
Mruczące legendy (W dobie elektromobilności nieco przekornie zatęskniliśmy do czegoś co nie tylko sprawnie jeździ, ale też cieszy ucho każdego, kto ma choć kroplę ON lub benzyny we krwi. A czy może być coś lepszego w brzmieniu od silnika V8?)
Jazda próbna
Multivan, ale bez diesla („Jak to, Multivan bez TDI?!” Po maską malutki (1,4 litra) motorek na benzynę połączony hybrydowo z silnikiem elektrycznym. Czy to da sobie radę z takim dużym samochodem? Daje radę…)
Ponad normatyw
Z gabarytem do lasu (Przy przewozach maszyn leśnych obowiązuje stara zasada, że „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. Dlaczego maszyny leśne przewozi się specjalnie dla nich dostosowanymi naczepami?)
Zapraszamy do lektury i, jak zwykle, do częstych odwiedzin na naszych portalach www.truckslog.pl i www.elemoto.pl oraz fanpage https://www.facebook.com/ciezarowki.magazyn