CANARD w akcji. Nowoczesne rozwiązania w automatycznym nadzorze ruchu drogowego
System CANARD, dzięki nowoczesnej technologii, nowym lokalizacjom i innowacyjnym urządzeniom rejestrującym, poszerza swój zasięg, kontrolując kolejne kilometry niebezpiecznych dróg.
W ramach projektu „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym“, system CANARD przechodzi rewolucyjną modernizację, wprowadzając nowe technologie, lokalizacje oraz urządzenia, które znacząco podnoszą standardy bezpieczeństwa na polskich drogach.
Nowa technologia, nowe lokalizacje i nowe urządzenia rejestrujące, pilotażowe rozwiązania oraz kolejne kilometry niebezpiecznych dróg objęte automatyczną kontrolą – System CANARD staje się coraz bardziej zaawansowany i posiada coraz większy zasięg.
Nowoczesne rozwiązania CANARD w automatycznym nadzorze ruchu
39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości, 26 fotoradarów w nowych lokalizacjach, 24 systemy nadzorujące skrzyżowania oraz przejazdy kolejowo-drogowe, oraz 33 mobilne urządzenia rejestrujące – to rezultat wprowadzenia nowych urządzeń i objęcia nimi nowych lokalizacji. Równolegle trwała modernizacja systemu, zastępując 247 najstarszych fotoradarów. CANARD obecnie zarządza 583 stacjonarnymi urządzeniami rejestrującymi.
Lokalizacje, gdzie pojawiły się nowe fotoradary oraz inne urządzenia, zostały wytypowane na podstawie analizy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadzonej przez Instytut Transportu Samochodowego. Wskazano miejsca, gdzie ze względu na realne zagrożenie bezpieczeństwa wynikające z nadmiernej prędkości lub niestosowania się do sygnalizacji świetlnej, konieczne było zainstalowanie urządzeń do automatycznej kontroli.
Nowej generacja fotoradarów
Pierwszy etap rozbudowy systemu obejmował montaż 26 fotoradarów w lokalizacjach, które dotychczas nie były kontrolowane przez CANARD. W połowie 2021 roku, w Sianowie w województwie zachodniopomorskim, uruchomiono pierwszy z nowych fotoradarów – Multaradar CD. Stopniowo urządzenia te pojawiały się w kolejnych lokalizacjach.
Multaradary CD zastąpiły 98 najstarszych i najbardziej awaryjnych fotoradarów w systemie CANARD, z kolei 147 z nich wymieniono na Mesta Fusion RN. W dwóch lokalizacjach wprowadzono urządzenia TraffiStar SR390. Zastosowanie najnowocześniejszych urządzeń dostępnych na polskim rynku znacząco zwiększyło zasięg oddziaływania i poprawiło skuteczność i jakość pracy systemu. Nowe urządzenia gwarantują ciągłe rejestrowanie prędkości w trudnych warunkach pogodowych, automatyczny odczyt tablic rejestracyjnych, identyfikację rodzaju pojazdu, oraz pomiar prędkości kilku pojazdów na kilku pasach jednocześnie, przypisując do każdego dane takie jak prędkość, pas ruchu, prędkość obowiązująca na danym odcinku drogi, czas i miejsce wykroczenia.
Odcinkowe pomiary prędkości na wszystkich kategoriach dróg
Około 180 km dróg, w tym autostrad i tras szybkiego ruchu, zostanie objętych kontrolami z wykorzystaniem 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości. W grudniu zakończony został montaż urządzeń w 13 województwach. Systemy są gotowe do prowadzenia pomiarów średniej prędkości, co dzięki ich zasięgowi i charakterowi kontroli pozwala wpływać na zmianę zachowania kierowców. Obowiązkowe ograniczenia prędkości będą musiały być respektowane na całej długości monitorowanej trasy. CANARD posiada teraz łącznie 74 tego rodzaju urządzenia, obejmujące w sumie kontrolą ok. 400 km dróg.
System RedLight: Bezpieczeństwo na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowo-drogowych
Liczba skrzyżowań, na których rejestratory wjazdu na czerwonym świetle dbają o bezpieczeństwo uczestników ruchu, wzrosła do 41. W 16 miastach na 20 skrzyżowaniach, gdzie kierowcy notorycznie ignorowali sygnalizację świetlną, zainstalowano systemy RedLight. Kamery monitorujące skrzyżowanie oraz zamontowane sygnalizatory wykrywają przypadki wjeżdżania na skrzyżowanie przy czerwonym świetle. Kamery śledzą tor pojazdu i dokumentują naruszenia wraz z danymi identyfikującymi pojazd, czas i miejsce wykroczenia, oraz czas trwania fazy czerwonego światła.
Po raz pierwszy w historii CANARD, takie rozwiązania zastosowano również na przejazdach kolejowo-drogowych. Systemy zamontowano na ul. Szczecińskiej i ul. Średzkiej we Wrocławiu, na ul. Cyrulików w warszawskim Rembertowie, oraz w Radomsku w woj. łódzkim. System po przekroczeniu przez pojazd wirtualnej linii detekcji, tożsamej z linią warunkowego zatrzymania w trakcie nadawanego czerwonego światła, automatycznie wykrywa i rejestruje wykroczenie. Urządzenie identyfikuje pojazd, którym naruszono przepisy, jego kategorię oraz markę, umożliwiając identyfikację numerów tablic rejestracyjnych pojazdów. Do każdego zarejestrowanego zdarzenia przypisuje dane dotyczące miejsca i czasu jego wystąpienia oraz czasu trwania fazy czerwonego światła.
Mobilna flota CANARD z najnowszym sprzętem kontrolnym
33 nieoznakowane BMW G3L 330i xDrive wzmocniły dotychczasową flotę CANARD. Wyposażone w urządzenia rejestrujące prędkość Videorapid 2A (ZURAD) oraz laserowe mierniki prędkości z wideorejestracją – LTI 20/20 TRUCAM® II, te mobilne jednostki stanowią uzupełnienie systemu fotoradarowego CANARD. Kontrole mobilne realizowane przez nieoznakowane radiowozy są prowadzone na niebezpiecznych odcinkach dróg, tam gdzie nie ma możliwości umieszczenia stacjonarnych urządzeń rejestrujących. Są również kierowane na odcinki dróg wskazane przez lokalne społeczności jako miejsca zagrożone niebezpiecznymi zdarzeniami drogowymi spowodowanymi przez nadmierną prędkość.
Realizacja projektu
Rozbudowę i modernizację systemu CANARD zrealizowano w ramach projektu „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”. Projekt ten był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, będąc rozwinięciem i kontynuacją projektu „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”. Jego celem było poprawienie bezpieczeństwa ruchu drogowego dzięki automatycznemu nadzorowi nad ruchem. Wartość całkowita projektu wyniosła 183 626 124,09 zł, z dofinansowaniem z UE (Europejski Fundusz Spójności) w wysokości 156 065 051,45 zł.
(CYPH)
Fot. GITD