BPW: UE wymaga naczep przyjaznych dla klimatu od 2024 r. spełniających wymagania VECTO
Istotny wpływ na ekonomikę eksploatacji floty i przyjazny dla klimatu transport ma naczepa. UE również to zauważyła i od 2024 będzie certyfikować naczepy zgodnie z ich emisjami CO2. Produkty BPW spełniają już dzisiaj wymagania unijnego narzędzia symulacyjnego VECTO, które ułatwia porównywanie naczep i nagradza technologie przyjazne dla klimatu premią za emisję CO2.

Chociaż Unia wyznaczyła ambitne cele w zakresie ochrony klimatu, nie są one w pełni realizowane. Rośnie transport drogowy towarów, a to oznacza, że emisje CO2 z pojazdów transportowych również rosną. Dlatego oprócz pojazdów ciągnących UE ustali również progi emisyjne dla przyczep i naczep. Powinno to zmniejszyć emisję CO2 o 15 proc. w 2025 roku i o 30 proc. do 2030 r. w stosunku do referencyjnych lat 2019/2020.
Producenci naczep, którzy nie będą przestrzegać norm mogą spodziewać się kar. Certyfikowane będą naczepy od 1 do 3 osi, a także przyczepy centralnosiowe i z obrotnicami. Obejmuje to wszystkie pojazdy skrzyniowe, furgony, a także z nadwoziem kurtynowym. Emisje CO2 naczep są
określone za pomocą oprogramowania opracowanego specjalnie do tego celu – to „Program symulacyjny VECTO (Narzędzie do obliczania zużycia energii przez pojazd) dla naczep i przyczep”. Oblicza różne obciążenia użytkowe i wymiary, ale także bierze pod uwagę na różne czynniki bonusowe, za rozwiązania skutkujące zmniejszonym zużyciem paliwa (premia do 4,5 procent), np. zastosowanie podnoszenia i kierowania osiami i w zależności od cyklu jazdy. Zastosowanie lekkich materiałów w konstrukcji również nagradzane.
Grupa BPW spełnia cele UE w zakresie ochrony klimatu dla przyczep i naczep: producent osi i różnego rodzaju osprzętu do pojazdów od lat demonstruje oszczędności CO2 i paliwa dzięki rozwiązaniom naczep, wraz ze szczegółowymi danymi dotyczącymi zmniejszonego zużycia opon i innych systemów korzyści istotnych z punktu widzenia ekonomiki transportu.
BPW jest członkiem komitetów VECTO, w których rozważane są kolejne z rozwiązań ograniczających zużycie paliwa i emisję szkodliwych związków do środowiska. Należą do nich m.in. regeneracyjne osie hamujące, które wytwarzają energię elektryczną podczas jazdy.
– Jest jeszcze kilka pytań bez odpowiedzi przed ostatecznym projektem certyfikacji. Zasadniczo zmierzamy we właściwym kierunku. Rozporządzenie jest wielką korzyścią dla innowacyjnych producentów pojazdów i ich systemów. Zapewnia większą przejrzystość i porównywalność tam, gdzie wcześniej cena sprzedaży była głównym faktorem. Nowa certyfikacja naczep będzie korzystna i dla naszego środowiska i dla operatorów pojazdów – mówi Bernd Rhein, Application Engineering Manager w BPW.
(s)
Fot. BPW