Z jednej fabryki. Schmitz Cargobull przed IAA
Na targach IAA Transportation 2024, które w połowie września odbędą się w Hanowerze Schmitz Cargobull przedstawi […]
Firma idem telematics GmbH (spółka zależna grupy BPW) uruchomiła własny system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), dostarczający użytkownikom pojazdów w czasie rzeczywistym dane dotyczące ciśnienia w oponach naczepy, temperatury i innych kluczowych wskaźników, co ma wspierać utrzymanie opon w dobrym stanie i wydłużenie ich żywotności, a także podnieść bezpieczeństwo na drogach przez zapobieżenie ich wystrzałom, których konsekwencją są najczęściej poważne wypadki pojazdów ciężarowych. 6 czujników montowanych na felgach można zintegrować ze wszystkimi powszechnie dostępnymi rozmiarami kół.
Czujniki wysyłają alerty za pośrednictwem aplikacji idem, umożliwiając konserwację zapobiegawczą, a tym samym zwiększając bezpieczeństwo, wydłużając żywotność opon, zmniejszając przestoje pojazdu/przyczepy i oszczędzając paliwo. System działa na wszystkich markach opon i w każdych warunkach pogodowych. Jest podłączony do zarządzającej telematyką skrzynki TC Trailer Gateway i dostępny jest w abonamencie miesięcznym.
Komisja Europejska liczy, że wyposażenie ciężkich pojazdów w TPMS zwiększy bezpieczeństwo na drogach i zmniejszy koszty przewoźników. Jazda na kołach ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza wiąże się z szybszym zużyciem bieżnika i większym zużyciem paliwa. Utrzymanie prawidłowego ciśnienia opon zmniejszy o 4-20 proc. liczbę wypadków spowodowanych przez nadmierną prędkość i wystrzały opon – donosi Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych ETRMA. A według tej organizacji europejskie ciężarówki przejeżdżają aż 40-65 proc. tras ze zbyt niskim ciśnieniem. Dodatkowe 10 proc. pokonywane jest na poważnie niedopompowanych oponach.
Norma UN ECE R 141 nakazuje m.in.: w przypadku spadku ciśnienia w oponach o 20% lub wystąpienia usterki kierowca musi otrzymać ostrzeżenie w kabinie w ciągu dziesięciu minut. Idem telematics oferuje producentom pojazdów standaryzowany interfejs EBS dla danych TPMS/TPRS – również od dostawców zewnętrznych. Skrzynka telematyczna TC Trailer Gateway BASIC (jednostka sterująca m.in. TPMS) jest zgodna z w/w normą. Konfigurację i diagnostykę urządzeń idem telematics można łatwo przeprowadzić za pomocą aplikacji idem działającej na smartfonie lub tablecie z systemem Android.
Wszystkie naczepy wyposażone w urządzenia TC Trailer Gateway BASIC lub PRO są przystosowane do TPMS. Zaleta włączenia TPMS do telematyki jest oczywista: za pomocą raportów i alarmów kierownik floty może zoptymalizować koszty eksploatacji, takie jak zużycie paliwa całej floty – bez konieczności podejmowania jakichkolwiek działań przez kierowcę.
Warto tu jednak przypomnieć, że TPMS jest tylko systemem informacyjnym – powiadomi o problemie z ciśnieniem w oponie, ale by go zlikwidować, konieczna jest ingerencja człowieka – kierowcy lub serwisanta, czyli dopompowanie koła lub jego naprawa.
– BPW od 2019 roku oferuje producentom pojazdów system daleko wyprzedzający unijne normy i gwarantujący właścicielom pojazdów, że w ich kołach zawsze będzie prawidłowe ciśnienie powietrza. Ten system nazywa się AirSave – mówi Łukasz Łatkowski, doradca techniczny w BPW Polska. – Jest to nasz system kontroli ciśnienia w oponach, który oprócz funkcji informacyjnych utrzymuje ciśnienie powietrza w oponach przez ich dopompowywanie. Potrzebne do tego powietrze pobiera z układu pneumatycznego naczepy, z którym jest połączony.
Zakres funkcjonalny TPMS jest szczegółowo określony: systemy kontroli ciśnienia w oponach muszą automatycznie kompensować pięcioprocentowe odchylenie ciśnienia. Jeśli zostanie wykryty spadek ciśnienia o ponad 20 procent lub awaria systemu, kierowca musi zostać ostrzeżony w ciągu dziesięciu minut. Ostrzeżenie musi być wyświetlane w kabinie, przewodowo lub nawet bezprzewodowo.
– Zauważenie utraty ciśnienia jest dobre – mówi Caren Freudenberg, kierownik produktu w BPW – ale oczywiście urządzenie, które automatycznie przywraca prawidłowe ciśnienie, jest jeszcze lepsze. Oszczędza to cenny czas, pieniądze i zapewnia bezpieczeństwo. Dlatego zalecamy wszystkim operatorom pojazdów, aby zamawiali swoje naczepy z systemem kontroli ciśnienia w oponach AirSave.
BPW AirSave – system kontroli ciśnienia w oponach (TPRS) kontroluje i reguluje ciśnienie w oponach w sposób ciągły podczas jazdy i oczywiście może być również podłączony do systemu telematycznego idem.
Opony do samochodów ciężarowych muszą wytrzymać wiele: ciężar ładunku, warunki drogowe i stale zmieniające się temperatury mogą szybko doprowadzić do powstania różnic ciśnienia, które szybko zużyją opony. Koszty przedwczesnego zużycia są ogromne. Jeśli opona pęknie, może to mieć nieprzewidywalne skutki finansowe wynikające z konsekwencji wypadku lub przestoju potrzebnego na naprawę. Według brytyjskich badań, 82 procentom pęknięć opon można skutecznie zapobiec, jeśli ciśnienie w oponach jest kontrolowane automatycznie. Dlatego warto mieć w pojazdach taki system jak Airsave, który tylko dzięki zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji CO2 zwróci się już po roku.
BPW AirSave pozwala uniknąć wypadków, wydłużyć żywotność opon oraz znacznie ograniczyć emisję CO2, dzięki ograniczeniu zużycia paliwa przez ciągnik. Dzięki systemowi AirSave można zaoszczędzić do 750 euro rocznie na pojeździe (przy przebiegu rzędu 120.000 km) i zmniejszyć emisję CO2 o 655 kilogramów rocznie. W niektórych krajach zakup jest również wspierany przez program dotacji de minimis (do 80 procent ceny zakupu, ale maksymalnie 2000 euro na pojazd lub 33.000 euro na flotę).
W czasach rosnących cen paliw dzięki systemowi AirSave przy trzyosiowym pojeździe o przebiegu 200.000 kilometrów daje oszczędności w wysokości prawie 1000 euro – i to każdego roku. Jak łatwo policzyć inwestycja szybko się zwraca, a korzyści wynikające z tzw. świętego spokoju i wzrostu poziomu w czasie i bezpieczeństwa nawet nie są uwzględnione w tych obliczeniach.
W swoim systemie firma BPW opiera się na technologii, która sprawdziła się na rynku i została zoptymalizowana pod wieloma względami. Jako partner systemowy, BPW przywiązuje dużą wagę do solidnej i łatwej w montażu konstrukcji dla wszystkich elementów zewnętrznych montowanych na kole. – Osie z naszej fabryki trafiają do producentów naczep odpowiednio przygotowane pod system AirSave, który ostatecznie montowany i konfigurowany jest w fabryce naczep zgodnie z instrukcją BPW – dodaje Łukasz Łatkowski.
AirSave zawsze gwarantuje prawidłowe ciśnienie w oponach – nawet jeśli opona jest uszkodzona, poprawia też właściwości jazdy awaryjnej. System wykorzystuje istniejącą pneumatykę naczepy, a dzięki w pełni automatycznej pompie wspomagającej gwarantuje, że ustawione wstępne ciśnienie w oponach jest utrzymywane przez cały czas. Powietrze jest kierowane przez belkę osi i jej wydrążony czop, a stamtąd do zaworu opony. Jeśli system AirSave wykryje utratę ciśnienia uruchamia się przy odchyleniu ciśnienia wynoszącym zaledwie 0,2 bara – to dużo mniej niż unijne przepisy wymagają dla podniesienia alarmu przez systemy TPMS, co czyni go bardziej niezawodnym od innych systemów monitorowania. Można też powiedzieć, że jest niemal bezobsługowy – AirSave nie wymaga konserwacji przez trzy lata.
Cechą charakterystyczną produktów z firm Grupy BPW jest możliwość cyfrowego połączenia z systemem z portalem telematycznym „cargofleet3” z idem telematics. Ostrzega on dyspozytora floty w przypadku spadku ciśnienia. Kierowca otrzymuje również ostrzeżenie za pośrednictwem aplikacji cargofleet.
(rum), fot. BPW
Na targach IAA Transportation 2024, które w połowie września odbędą się w Hanowerze Schmitz Cargobull przedstawi […]
Krone wprowadza na rynek pionierską koncepcję „Dimensions in Motion” na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze. […]
Opony do pojazdów ciężarowych i naczep montowane na 22,5-calowych obręczach zapewniają dłuższy okres eksploatacji, wysoki poziom […]