Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Biopaliwo HVO100 po raz pierwszy na stacji własnej Eurowag. Jeszcze nie w Polsce

    Biopaliwo HVO100 po raz pierwszy na stacji własnej Eurowag. Jeszcze nie w Polsce

    15 stycznia, 2024
    Aktualności, Oleje i paliwa, Stacje paliw

    Eurowag po raz pierwszy wprowadził do swojej oferty czyste i odnawialne biopaliwo HVO100. Będzie można ja zatankować w austriackiej stacji Eurowag Ort, niedaleko granicy z Niemcami. Z uwagi na niesprzyjające uwarunkowania prawne, w Polsce ten typ paliwa nie jest jeszcze dostępny.

    Biopaliwo HVO100 po raz pierwszy na stacji własnej Eurowag. Jeszcze nie w Polsce

    HVO100 (hydrorafinowany olej roślinny) to olej napędowy, składający się w 100% z odnawialnych komponentów. Jego produkcja wymaga mniejszej ilości energii, co pozwala zredukować emisję CO2 nawet o 90%, cząstek stałych i węglowodorów o 30%, tlenków węgla o 24%, a tlenków azotu o 9%.

    W przeciwieństwie do innych rozwiązań nisko lub zeroemisyjnych, biopaliwo HVO100 nie wymaga wymiany floty, a także charakteryzuje się wyższą liczbą cetanową, lepszym działaniem w zimie oraz jest łatwiejszy w przechowywaniu.

    Stosunkowo wysoki koszt i ograniczenia produkcji, a także brak ram prawnych, które zachęcałyby do wprowadzenia tego typu paliwa, są powodem, dla którego to rozwiązanie nie jest stosowane w Polsce. – Chcemy wspierać przewoźników w tym, by mogli jak najszybciej sprostać oczekiwaniom swoich klientów, dotyczących redukcji śladu węglowego. Dzięki HVO100 mogą oni zacząć ograniczać emisję praktycznie od zaraz, bez dodatkowych inwestycji w modyfikację lub zakup nowej floty, gdyż ten typ paliwa jest kompatybilny z pojazdami z silnikiem Diesla – wyjaśnia Dávid Halász, Head of Alternative Fuels w Eurowag.

    Rozwój HVO100 wstrzymywany przez luki legislacyjne

    Prawodawstwo w wielu państwach europejskich, zarówno na poziomie krajowym, jak i UE, nie jest sprzyjające paliwu HVO100. W takich krajach jak Polska, Czechy czy Słowacja, znacznie bardziej szkodliwy dla środowiska diesel jest objęty takim samym podatkiem akcyzowym jak diesel odnawialny.

    Zmiany w unijnej legislacji uwzględniają głównie rodzaj napędu lub silnika pojazdu, a nie konkretnego paliwa i jego śladu węglowego. Barierą jest również brak surowców, z których produkowane jest HVO100 (głównie olej roślinny i tłuszcze zwierzęce) oraz niewielka liczba rafinerii produkcyjnych. – Jeśli ten odnawialny olej napędowy ma stać się powszechnie dostępnym paliwem, a nie wyłącznie osiągalnym w bogatych i świadomych ekologicznie krajach, przynajmniej na początku potrzebne jest wsparcie legislacyjne. Przede wszystkim wysokość podatku akcyzowego na HVO100 powinna odzwierciedlać jego pro-środowiskowe korzyści i nie powinna być ustalana na tym samym poziomie co konwencjonalny diesel, emitujący proporcjonalnie więcej zanieczyszczeń. Taka zmiana pozwoliłaby konkurować HVO100 z paliwami kopalnymi pod względem ceny, co zdecydowanie ułatwiłoby przewoźnikom wprowadzenie tego ekologicznego rozwiązania w swojej flocie – tłumaczy Dávid Halász.

    Wymagania dla stacji paliw

    Włączenie czystego HVO100 do oferty stacji obsługi oznacza dla niej pewne inwestycje. Odnawialny olej napędowy musi posiadać swój własny, w pełni wyczyszczony zbiornik i pistolet do tankowania. Z tego powodu HVO częściej jest stosowany tylko jako dodatek do klasycznego oleju napędowego.

    Własna stacja Eurowag w Austrii zaczęła oferować czyste biopaliwo HVO100 od listopada tego roku, ale od 2022 roku można ja tankować w ok. 140 stacjach z sieci akceptacji Eurowag – w Beneluksie, Skandynawii i we Włoszech. Ponadto, wszystkie stacje operowane bezpośrednio przez Eurowag (EW Truck Parks) są gotowe na szybkie wdrożenie biopaliwa HVO100, jeśli przepisy kraju lub popyt klientów na to pozwolą. – Nasze stacje paliwowe są zaprojektowane tak, aby móc oferować biopaliwo HVO100 niemal natychmiast i bez wysokich kosztów adaptacji. Jeśli pojawi się popyt klientów na to paliwo, poparty na przykład obniżeniem akcyzy w porównaniu z konwencjonalnym dieslem, jesteśmy gotowi szybko zareagować. Eurowag od dłuższego czasu angażuje się w redukcję emisji w transporcie towarowym. W tym roku wprowadziliśmy dwie nowe stacje LNG i rozwijamy rozwiązania w zakresie elektromobilności. Naszym celem jest zaoferowanie klientom kompletnego wachlarza usług w tej dziedzinie – podsumowuje Dávid Halász.

    (s), fot. Eurowag

    Nowoczesne technologie na rynku transportowym. Klucz do efektywności i wzrostu w 2025 Roku

    Nowoczesne technologie na rynku transportowym. Klucz do efektywności i wzrostu w 2025 Roku

    Wielu przedsiębiorców patrzy na 2025 r. z nadzieją na poprawę sytuacji gospodarczej. Nieco optymizmu płynie z […]

    Czytaj więcej… Nowoczesne technologie na rynku transportowym. Klucz do efektywności i wzrostu w 2025 RokuContinue

    Nocne kontrole nienormatywnych. Niechlubni „rekordziści” wożą kontenery i szamba

    Nocne kontrole nienormatywnych. Niechlubni „rekordziści” wożą kontenery i szamba

    Znacznie przeładowane „stonogi” z kontenerami i zespół pojazdów przewożący szamba betonowe zatrzymała kujawsko-pomorska ITD. Inspektorzy wstrzymali […]

    Czytaj więcej… Nocne kontrole nienormatywnych. Niechlubni „rekordziści” wożą kontenery i szambaContinue

    IVECO na Tour d’Europe: biometan na czele transformacji energetycznej

    IVECO na Tour d’Europe: biometan na czele transformacji energetycznej

    IVECO S-Way zdobywa prestiżową nagrodę Red Dot Award 2024 w kategorii Product Design

    Czytaj więcej… IVECO na Tour d’Europe: biometan na czele transformacji energetycznejContinue

    Tagi : Eurowag
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – kwiecień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,83
    Pb95
    6,04
    ON
    6,11
    LPG
    3,18
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,27
    USD/PLN
    4,15
    CHF/PLN
    4,56
    GPB/PLN
    5,15
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda